Min første rotte kjøpte jeg i 1989, en hann på ca 7 uker, black hooded, fra Tropica i Trondheim. Han fikk navnet Alexander the Great, eller Alex til daglig. Navnet passet ikke så godt da han var ung, men desto bedre da han ble en fullvoksen hann på 650 gram. Jeg visste lite om rotter, men hadde hatt andre gnagere. Jeg spurte og grov i dyrebutikken, og var sikkert innom der 5 ganger i uken de første ukene og spurte
Kjøpte også en rottebok som jeg hadde stor glede av, aner ikke hvor den er nå men det kunne være gøy å se den igjen! Dessverre var ikke alle rådene jeg fikk fra boken og butikken like gode. Alex var alenerotte hele livet, fordi det sto i boken at hannrotter var veldig territorielle og kom til å sloss med andre hanner. Og jeg visste jo såpass at jeg ikke kunne sette en hunn inn til ham ustraffet!
Alex var ofte med meg på skolen (Strinda vgs.), på vennebesøk, på fest, og på byturer. Han satt på skulderen eller inne i genseren min, og virket veldig fornøyd med det. Dessverre fikk han luftveisinfeksjon da han var litt over 2 år, men levde likevel til han var nesten 3. Han fikk noen kurer med ettellerannet hos dyrlegen, vi visste selvsagt ikke på den tiden at neseblodet hans ikke var neseblod, og at marsvinlydene var gruff i lungene, men noe må vi ha gjort riktig likevel. Jeg hadde hvertfall fått med meg at de lydene ikke skulle være der, selv om jeg tidligere hadde hatt marsvin. Han gikk på vanlig spon fra dyrebutikken, og hadde i en periode buret sitt rett over et akvarie med sumpskilpadder, ingen av delene var nok spesielt smart sett i ettertid.
En morsom ting var at jeg også reagerte på at han ble så gul i huden, og gikk til dyrlegen med ham for det også (i en periode gikk han under navnet "gulroten"). Dyrlegen sendte meg hjem med luseshampo, det var selvfølgelig ikke effektivt i lengden.
Jeg har mange gode minner fra den tiden jeg hadde ham, og det er nok også derfor black hooded er en av favorittene mine