dette var sjokkerende syn...

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

:thu: Da tar de det iallefall seriøst :) Jeg håper virkelig det blir gjort noe med detta greiene.. Det kan ikke være sånn...

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Helt enig! har å sendt ut en del mail for først å få svar..(det var buddy...de trengte to mailer før jeg fikk svar..) og så har jeg sendt ut mail til dyrebeskyttelsen før å høre hvordan saken gikk!! Se om jeg får tatt turen innom butikken der i morra! hadde ikke tid i dag...Spennende dette her
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Påss

Post by Påss »

Fint_Lite wrote:Helt enig! har å sendt ut en del mail for først å få svar..(det var buddy...de trengte to mailer før jeg fikk svar..) og så har jeg sendt ut mail til dyrebeskyttelsen før å høre hvordan saken gikk!! Se om jeg får tatt turen innom butikken der i morra! hadde ikke tid i dag...Spennende dette her
Arnfrid Robstad (tror jeg hun heter) er ei tøff dame, som ikke gir seg og brenner for dyrene. Så når hun engasjerer seg, så blir det sikkert gjort noe. Avisoppslag og leserinnlegg osv med jevne mellomrom fra henne. Hun brenner spesielt for katter, tror jeg.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Hørtes bra ut!!

For det er butikker som skal lære kundene å!! Det at de ikke kan godt nok og lærer bort feil gjør problemet større....Og så er det mange som kjøper rotter o.l og får div info og så finner den personen et bra forum og får vite at alt er feil.... :cry: sånn skal det ikke være!
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Nemi

grusomt!

Post by Nemi »

fikk helt sjokk jeg!!!

har dere hørt noe mer hvordan det går?

greit nok at de kanskje må skille rotter på alder og kjønn, men dette var drøyt!!!!!! ser jo like gamle ut jo.... er ganske tragisk å kjøpe en slik rotte og, som er superusosial, og skal ta den med hjem til rottegjengen...

huff.

jeg kjøpte forøvrig to av mine rotter i en dyrebutikk nettopp fordi jeg synes synd på de og ville gi de et bra liv. de er ikke mye tamme (hadde aldri sett folk frem til 4 mnd da jeg kjøpte de), og de er 1 år nå. tvinger de ikke til å bli holdt, men de kommer bort til meg og sånt. så ut som at dyrene i den butikken de kom fra hadde det bra, men de selger gjerne en og en... og sa at jeg må bare holde de fast og kose med de.... kunne aldri gjort det!

men for meg er det ikke noe problem at de ikke er tamme... de får komme og kose/være sosial med meg om/når de vil, ingen tvinges. synes det er fint at de får være som de selv vil.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Jeg var innom for litt siden, var da jeg kjøpte med meg en..hun var den siste jenta og så var det en gutt igjenn, de to var like gamle. Jeg spurte litt sånn "hvorfor bor de i så små bur"? Svaret var at Jo, de gikk så fort ut at det var ikke noe vits i å ha de sammen....Hun jeg kjøpte vet jeg hadde vært der to uker..spurte om aldern hennes, ca 8/9 uker...spurte hvor lenge hun hadde stått selv om jeg viste, nesten en uke var svaret.....De har ikke gjordt noe forandringer i den butikken.......Jeg har prøvd, hva mer kan jeg gjøre?? Forslag??
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Sikkert ikke det du helst vil høre nå, men legg for all del ikke igjen mer penger i den butikken! Da tjener de jo på dyreplageri. Så lenge folk kjøper rottene, vil de ta inn fler som får samme skjebne. Derfor er det viktig at man ikke fristes til å kjøpe rotter fra dyrebutikker som behandler dem dårlig. Uansett! Kan heller starte en kjempediskusjon med de som jobber der og være veldig alvorlig og saklig og såpass høylytt at andre kunder får det med seg og går til en annen butikk :smack:

Ellers...Mas på Mattilsynet! Tror det er dem som har mest med forhold for dyr i butikk og slikt å gjøre.
Ikke hørt noe mer fra dyrebeskyttelsen?

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Vet....men jeg fikk så vondt av å se henne.....Ja, jeg er svak!!

Men ja, eller...dyrebeskyttelsen skulle sende en av sine til butikken..Buddy skulle sende en av sine til butikken...Men det har ikke skjedd none forandringer...så ja, jeg kan sende flere mailer til mattilsynet!! Dyrebutikker skal jo lære opp kunder som ikke kan noe, og da de lærer bort feil blir det et stort problem ut av det.....
Mvh

www.FintLite.piczo.com

lille lakris
Alfatryne

dette var triste greier....

Post by lille lakris »

...men bra at det finnes folk som bryr seg!
ser det samme med fisk mange steder....men det er vel (forhåpentligvis) sånn at når dyrebutikkansatte behandler rotter sånn, så er det av uvitenhet. kanskje de har dødspeiling på hest eller noe. det er likevel ingen unnskyldning! det viktigste i en butikk som selger levende dyr er selvsagt kunnskap om de artene som selges der! så får varesortiment komme i annen rekke. nemlig.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Nemi

sikkert sant...

Post by Nemi »

at rottene blir solgt fort... er jo greit med lite bur osv i butikken, men hva med de som ikke blir solgt? og for all del iallfall la de være sammen!!!

er kjempebra at du stårpå og ikke gir deg!

men lite en kan gjøre.... er det i det hele tatt forskrifter for slikt? vet jo om folk som har dyr i små bur hjemme....

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Helt klart - vi trenger folk som tør å si fra, eller som sier fra her så andre som tør kan gå og gnåle litt. Faktisk så handler det i flesteparten av tilfellene enten om uvitenhet - tror ikke det er noen dyrebutikkansatte som er såpass sadistiske at de liker å drive med dyreplageri. Jeg pleier å fortelle dem på en ganske så hyggelig måte at strø laget av bartrær er farlig, rotter trenger animalske proteiner, bør ha bur som er minimum 60cm høyt, aldri skal bo alene, etc - de fleste vet faktisk ikke slike ting. Og mange blir ganske tatt på senga når man kommer slik, og vil gjerne rette på det. Og jo hyggeligere man er når man konfronterer dem, jo mer effektivt er det. Om de derimot begynner å krangle med deg, eller overser deg, kan du godt begynne å bli vanskelig :wink: Er feks en butikk her i byen hvor de ansatte gir fullstendig beng i hva du nå måtte mene om hvordan de behandler dyrene sine, men jeg har klart å få folk til å snu i døra ved å bevise at de som jobba der ikke hadde peiling overhodet. 8)

Julia
Hamstrer mat

Re: sikkert sant...

Post by Julia »

Nemi wrote: er det i det hele tatt forskrifter for slikt? vet jo om folk som har dyr i små bur hjemme....
Fra dyrevernsloven:
§ 4. Tilhaldsrom.

Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.

Når verlaget tillet det, kan departementet for visse dyreslag gjere unntak frå plikta til å ha tilhaldsrom.

§ 5a. Tilsyn og stell

Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte, herunder tamrein, eller som har tilsyn med slike dyr for eigar eller innehavar, skal syta for at:

1. dyret får nok og godt nok fôr og vatn, alt etter trongen hjå det einskilde dyret,
2. dyret får forsvarleg tilsyn og stell, m.a. får stelt klør, hovar eller klauver,
[...]

§ 3. Inspeksjon

Mattilsynet, medlem av dyrevernnemnd og politiet kan til kvar tid inspisera dyr som kjem inn under lova og dei stadar og rom o.l. der slike dyr held til.
Loven omfatter levende pattedyr, fugler, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr, så det vil vel kanskje i praksis si at man godt kan politianmelde forhold hvor folk ikke behandler kjæledyra sine bra, men hvorvidt politiet har kapasitet til å se på saken er jo noe annet...

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

hmm...det skal jeg høre med en politi mann om...stefaren til samboern min er politi..(stesvigers.....! haha) Kan høre med han om hvordan det er, eller så er det jo bare å annmelde byrebutikkene for dårlig dyrehold om lovene og reglene ikke blir fulgt.....hmm......Men som du sier så har du nok ikke kapasitet nok, men om det lar seg gjøre så hvorfor ikke! En tanke......for det er byrebutikker som virkelig kan sjokkere med tragiske syn....Dyr har sine rettigheter på lik linje som oss mennesker!
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Pratet med en kompis for noen dager siden, vi kom i prat om Buddy på sørlandsenteret...Han hadde ikke så mye positivt å si om den akkurat, og så sa han at han vet at den er i ferd med å bli lagt ned...At det foregår noe som han ikke hadde lov til å si....gjett om ikke jeg er nysgjerrig!
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Påss

Post by Påss »

Siste nytt på Buddy på Sørlandssenteret : "Russian Blue" fargede rotteunger kr 200,- :-x
Det var så mye folk der, og jeg orket ikke ta opp noen diskusjon med betjeningen, - ikke så jeg rottene heller.
De har ikke gjort mye annet enn å sette inne ett "dverghamster-musebur i miniformat" inn istedet for en plastboks :evil: Ellers er vel alt som på bildene i starten av denne tråden. :cry:

Locked