Ratbase

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Grunnen til at vi har det på engelsk er for å unngå språklige misforståelser mellom norsk, dansk og svensk, og for at finnene i fremtiden kan bli med hvis de vil, og for at resten av verden skal kunne dra nytte av det også. (Jada, aim high! :lol: )

Det står at dersom du ikke skriver på engelsk, godkjenner du samtidig at det blir oversatt. Det skjer ikke automatisk, det må jeg gå inn og gjøre, så derfor - hvis noen skriver noe på norsk, så er det store sjanser for at det blir forkortet ned til noen få engelske stikkord.

Men, det meste av utfyllingen er grei skuring også for de som ikke er så god i engelsk, det er jo mye valg fra menyer og sånt. Og tall, og de er jo de samme uansett ;)

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja skjønner jo det:) Hadde jo vært helt supert om dette kunne bli noe som andre land kunne være med på :) da er det nok best med engelsk ja :wink:

Mye bedre å få det oversatt en at noen skulle prøvd å lese engelsken min :lol: :lol:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

På statistik sidan står det "Age, Weight & Offspring". Kunde vi få med färg också vad som är mest normalt? Bara en tanke. Jag har suttit och registrerat hela helgen och har för det mesta skrivit agouti eller black, så jag vet inte helt vilket av de som varit mest.

Ki

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Hm.. Nå har jeg registrert meg.. Men opptil 3 dager er lenge å vente da! :P Jeg kommer ikke til å komme meg vekk fra dataen jeg, hehe! :lol:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Ja, jag blev också sån. När jag startade kunde jag inte sluta.

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Det er mulig å gå seg vill der inne, ja.. Veldig gøy og interessant!
Tiden flyyyr avsted.. :)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hoyst_87 wrote:Hm.. Nå har jeg registrert meg.. Men opptil 3 dager er lenge å vente da! :P
Tre dager er ingenting, noen ganger tar det dessverre lenger tid enn som så. Men jeg håper dere er tålmodige, det er mye annet jeg skal ha gjort også. Skjønt, hvis noen sender meg bestikkelser kan det hende noe skjer raskere :-P
Adyssa wrote:På statistik sidan står det "Age, Weight & Offspring". Kunde vi få med färg också vad som är mest normalt? Bara en tanke.
Planen er jo at det aller meste skal kunne lages statistikk på etterhvert. Men først må vi få databasen til å virke som den skal med det helt basale. Det er MYE jobb! Jeg setter pris på input og forslag, men fargestatistikk har dessverre ikke prioritet med det første.

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Adyssa wrote:Jag har suttit och registrerat hela helgen
Det synes jeg ligesom jeg kan forholde mig til, jeg holdt heller ikke op med at putte data ind, før alle mine rotter var registreret. Og det er jo mange :shock: :lol:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Heidi wrote:
Hoyst_87 wrote:Hm.. Nå har jeg registrert meg.. Men opptil 3 dager er lenge å vente da! :P
Tre dager er ingenting, noen ganger tar det dessverre lenger tid enn som så. Men jeg håper dere er tålmodige, det er mye annet jeg skal ha gjort også. Skjønt, hvis noen sender meg bestikkelser kan det hende noe skjer raskere :-P
Hm.. Ok.. Jeg har jo god tid, da egentlig! :) Det bare høres så morsomt ut! Neeh, jeg får bare vente, bestikkelser har man ikke råd til.. Stipend 15.mars, men da skal det betales husleie, og bestilles RM1 og RM3 fra nettbutikken, så den 16. står nok kontoen på 0, tror jeg.. :?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

:spise: Ooohhh - dette er så kult! :bravo:
Anita

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Ser det blir skrevet i Ratbase på litt forskjellige målføre - hva med å lage en engelsk ordliste over de mest brukte uttrykkene? For statistikker er vel avhengig av at riktige vendinger blir brukt, og ofte er det jo det samme som går igjen? Er det feks slik at inflammation brukes ved sterile betennelser og infection ved bakterielle - eller er det vilkårlig?
Anita

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

God ide. Nå har vi ikke grunnlag (eller opplegg) for noen statistikk når det gjelder sykdommer ennå, men tanken bak den grove inndelingen av symptomer er jo at vi skal kunne liste opp alle som er registrert med f.eks. "occasional snuffling" og sammenligne dem. Hvis bare folk hadde vært flinke til å bruke inndelingene... Jeg ser at veldig mange ikke er så nøye når de registrerer symptomene.

Jeg kan ta et eksempel. Har du en rotte som nyser mye, har rennende øyne eller nese, og surkler når den puster, og som har fått Vibramycin og Baytril for dette, skal det registreres slik:

Omtrentlig dato når symptomene startet
Symptom: Sneezing
Treatment: Baytril
Comment: Gjerne litt om symptomene, og husk dosering + lengde av behandling

Samme dato
Symptom: Sneezing
Treatment: Vibramycin
Comment: Dosering + lengde av behandling

Samme dato
Symptom: Porphyrin discharge

Samme dato
Symptom: Occasional snuffling sound eller Constant snuffling sound (det som passer best)
Comment: Spesielt på snuffling sound er det viktig å legge inn en kommentar om hvor mye/kraftig og hvor langvarig

Så dere ser dere trenger ikke å legge inn begge behandlingene på alle symptomene, så lenge det er noenlunde samme dato på alle symptomene holder det at ett av symptomene blir gjentatt med medisin nr 2. Evt legge inn medisin nr 2 under et av de andre symptomene, men den første måten er best, da det blir mest tydelig at det var to behandlinger for samme symptom.

Det kan bli mange rekker med symptom/treatment ut av dette, men det er ok.

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Hvordan ser fremtiden ud med en reklame for den på de danske fora? :oops:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det er vel bare å reklamere for den hvis du vil, men foreløpig prioriteres norske brukere og allerede eksisterende brukere. Grunnen til det er kun at jeg ikke rekker alt, og noe må jeg ha som kriterie!

Folk er fortsatt ikke flinke nok til å følge instruksjonene, så når de blir det håper jeg å få tid til alle ;)

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Det er heller ikke altid lige nemt, jeg tror tit man får lavet en fejl eller to :oops:

Men hvis det er i orden, vil jeg ligge en lille reklame på danske fora, med beskeden om tålmodighed :oops:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Locked