Hvordan venner jeg han av med bitingen?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
lotte

Hvordan venner jeg han av med bitingen?

Post by lotte »

Hei

Jeg tok med meg en voksen gutt (4 mnd) fra en dyrebutikk her for ca 2 uker siden (det er kanskje noen som leste om de tre store guttene som skulle "tilbake til oppdretter"). (Mocka kjenner til dette).

Jeg fikk ham kastrert på ski og det gikk forresten veldig bra, der var de veldig snille med både dyr og eier. Det kostet 625,- og de holdt ham over natt siden de så fargen i ansiktet mitt forsvant da jeg så stakkars Edgar med sting.
Han bor nå sammen med to jenter på ca 1 år. Introduksjonen (etter en drøy uke alene i bur) gikk som en drøm og de har det bra alle tre og sover sammen osv. Såret er helt fint.

Problemet er at han liker å nappe/bite i hendene mine (og albuen min også faktisk nå) når han er ute og klatrer på meg i sofaen (de er ute sammen)
Det er jo hyggelig at han ikke er reddere enn at han bruker meg som stige etc og han er så forsiktig når han tar mat fra fingrene mine, men det jeg skulle gjerne hatt noen tips på "avvenning" av denne mystiske bitingen..han er skvetten og småredd enda og det er er jo logisk siden han ikke er vant til håndtering av mennesker, men tips og råd kommer godt med her uansett.

Jeg vet at han kan bite hardere, for det har vi prøvd når jeg skulle få ham fra reisebur til eget bur første dagen, men der kan jeg skylde meg selv. Poenget er at han vet hvordan man leker stiftemaskin, men dette er annerledes. Han er ikke aggressiv, og han er veldig nysgjerrig og ivrig og når han får komme ut er det 120 fram og tilbake og ut og inn av bur og hei og hopp...men ho mor er litt redd for hendene sine nå...

så hva gjør jeg? Er det bare godbiter og tid som hjelper? Blir det bra når han ikke er så "ny" og usikker?
Søster har også ei voksen dyrebutikkjente sammen med 2 tamme jenter som de lar styre som hun vil uten å løfte på henne hvis hun ikke vil, og helt tam blir hun visst ikke, men hun lar ihvertfall deres fingre være hvis de lar henne være...her hos meg er det ikke helt den maktbalansen...

Så igjen..tips?

hilsen Lotte :?:

lotte

må bare legge til

Post by lotte »

Da jeg kom for hente Edgar ble jeg satt ut av at jeg synes det var mer blod enn det var da jeg kastrerte en rotte for et par år siden..
Det er nok hukommelsen som svikter, men de sa at jeg måtte komme tilbake dagen etter hvis det var tvil.
Siden jeg 1) ikke har stor toleransegrense for blod, og 2) ikke har bil (ble kjørt) ville jeg helst at de hadde han der til observasjon til han kom seg (siden jeg likevel ikke fikk lov å ta ham ut av reiseburet før dagen etter kunne han godt sove der det var dyrleger og dette var helt i orden for dem..de gav ham vann på kvelden og rapporterte hvor mye han drakk...)

Det viste seg jo at alt var i orden og det var hysterisk rotteeier syndromet som manifesterte seg...

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Den bitingen kan være vanlig 'smaking', at han smaker på deg for å bli kjent med deg, lukten og smaken din. Så sant det ikke gjør vondt, så er det ikke farlig. :) Ole og Dole gjorde det på meg hele tiden i begynnelsen, men etterhvert ble de mer interessert i å bite i lakenet mitt enn i meg! :lol:

Så hvis det bare er sånn forsiktig biting, så er det nok bare 'bli kjent med'-biting. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Det var som om jeg skulle skrevet innlegget selv, lotte. Jeg har en jente som napper så det er en plage. Jeg kjenner godt til bli-kjent-napping, og denne nappingen er langt forbi det stadiet (hun kom til meg i november). Hun er nysgjerrig, men veldig skvetten og litt forsiktig. Jeg har prøvd å forstå nappingen og har vært inne på følgende teorier:
-Hun er en litt forstyrret sjel.
-Hun bruker ca ti ganger så lang tid på å bli kjent som andre fordi hun har fryktelig dårlig syn og er skeptisk.
-Noen ganger har jeg lurt på om hun leker eller vil ha oppmerksomhet, jeg synes liksom det er noe skøyeraktig over måten hun napper og løper fem skritt unna på, og jeg skvetter jo ALLTID når jeg får et klyp i tåa eller armen eller hvor som helst.

Lenge var det dårlige synet og forvirring/stress hovedteorien min, men hun napper alltid i meg eller klærne mine, aldri på sofaen eller andre ting. Også gjør hun det mer eller mindre i perioder.

Hun er ellers den merkeligste av rottene mine, og den som virker desidert minst harmonisk og sunn.

Hmm, lotte, det var visst ikke noe svar, bare at jeg lurer på det samme :)
Maria H.

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

hmm. husker noen av mine gjorde der når de var litt mindre, men det forsvant egentlig bare :) Er ikke sikker på hva jeg gjorde da :P Det jeg tror iallefall er at han prøver deg litt. Også er han jo ikke så gammel ennå heller, han har ikke hatt så mye sosial omgang i begynnelsen, så det kan være noe med det også. Godbiter kan hjeloe ja :P Dytt han bort når han biter deg, så tror jeg han lører at der er det ikke lov å bite. Det har jeg gjort når rottene biter i tærne mine, og mange har stoppet med det :) Det er fint og høre at den lille yndlingen har blitt tatt godt imot av damene :bravo: Har han fått noe navn?

Mvh Monica

lotte

Post by lotte »

Ja han heter Edgar (fra Allan Poe..har jo Lenore og Pandora). Maria: det er akkurat sånn ja...han napper tak i klær eller hud og løper noen skritt unna, så det det er for sent å dytte ham vekk da siden han forlengst er borte..det er ikke direkte vondt, men det skraper jo litt selv om han ikke biter hull i meg (og det vet jeg han kan hvis han vil).

Jeg tror ikke det er noe galt med synes hans og han er forsiktig som bare det når det er godbiter mellom fingrene mine...gir ham pittesmå ting for å sjekke teorien, men han tar de i slowmotion og sikter godt..

han kommer ut av buret og koser seg med de andre og han er i sofaen sammen med meg, men jeg har ikke tatt sjansen på å løfte på ham..det i seg selv blir jo litt tungvint i lengden, men redd for å gi ham traumer eller noe..han digger jo ikke hender akkurat hvis de ikke kommer med gaver...

Dette med tåbiting er noe annet tror jeg..det er en helt vanlig rottehobby har jeg innsett etter at omtrent alle jeg har hatt har prøvd å grave fram tær fra sokken når jeg er ute uten tøfler..og da er det ingen som prøver å stikke av etter en jafs heller..det er mer et prosjekt som fremmer tøffelbruk...selv om det også er digg..

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Nå har jeg forsøkt å studere nappingen til min jente, og kommer mer og mer til at det er en slags lek/oppmerksomhetssøk. Når jeg snakker og tuller med henne skjer det ingenting, men blir hun ignorert (feks til fordel for rotteforumet) får jeg en klyp. Au!
Maria H.

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Aprpos ¨tåbiting :roll: Dagsrituale for mine rotter. 1. Først løpe ut av buret. 2. Kaste seg over tærene til Ida og smake her og der til Ida går vekk. 3. Utforske resten av rommet og smake litt her og der.

Så lenge ikke rotta biter hull, er det som regel bare for nysgjerrighetens skyld. Hvis du tar han vekk når du gjør det og sier nei med en bestemt stemme, går det nok over. Alle dyr har en trang til å finne ut hvor de er i flokken, og DU er sjefen i denne flokken ;)
Mvh Ida&rottene

Locked