Noen spørsmål :-)

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Fleur

Noen spørsmål :-)

Post by Fleur »

Som jeg har skrevet tidligere ( :roll: ) har jeg fått rotter, og nå har jeg endt opp med et par spørsmål.

1. Hva er det beste å gjøre med en rotte som absolutt ikke vil være på fanget i det hele tatt? Den ene rotta mi, Halvorsen prøver hele tiden å finne en utvei når jeg/vi holder ham. Har noen noen tips?

2. Kan rotter reagere på skinn? Rotta mi, Pepsi tisser hver gang han kommer i nerheten av skinn. Han må være der noen sekunder først før han tisser, men det er jo ikke noe gøy at dette skjer hele tiden. Har søpplebøtte full av papirtørk etter Pepsi...

3. Skal man ha avispapir i bunnen av buret under pelletsen? Det rottene mine har gjort er å gravd seg under pelletsen og dratt opp avispapiret. Da ender de med plastikbunden av buret.

4. Hvordan lærer man rotta å komme når du roper? Har prøvd med Pepsi, men jeg ga opp. :hm:

5. Kan rottene deres noen triks?

:hm:
Håper noen svarer :D

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

1) Vel det er ikke alltid mine vil være på fanget heller. De vil helst rundt og løpe og utforske, men har du prøvd å gi dem godbiter når de er på fanget ditt?

3) Jeg gjør det noen ganger, og ja det ender med avis i hele buret men rottene syns det er gøy ;)

4) Jeg klarte det ved å lage en bestemt lyd (f.eks. plystre) når jeg ville de skulle komme... selv om det tok lang tid før de kom første gangene så fikk de belønning i form av godbiter. Og etter en stund lærte de at når de kom når jeg plystret fikk de godbiter. Nå har jeg sluttet å gi dem det hver gang, men gjør det innimellom så ikke interessen skal falle bort. ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

5) jeg har faktisk på en måte lært Emma å rulle rundt når hun får en godbit... hehe det er kansje mest jeg som drar henne rundt ved at jeg vrir hånda med godbiten i før jeg slipper den. Altså mens hun har den i munnen :lol: .. men jeg ser hun gjør det mer og mer frivillig nå :D

Fleur

Post by Fleur »

Så gøy :D

Hva gir du som godbit, forressten?

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Fleur wrote:Så gøy :D

Hva gir du som godbit, forressten?
Jeg gir yoghurtdrops som du får kjøpt i dyrebutikk, andre godbiter du kan få kjøpt i zoo butikk også bruker jeg andre ting som nøtter og frukt ( tørket frukt også)

Nemesis
Tisser i køyene

Re: Noen spørsmål :-)

Post by Nemesis »

Heisann, gratulerer med rotter.

1. Ta tiden til hjelp. Går ut i fra at det er en hann du har? I så fall vil han nok bli roligere når han blir eldre. Unge rotter har masse lopper i blodet, og har kanskje ikke tid til så mye kos. Dessuten er han kanskje ikke helt trygg på deg enda. Mine ble veldig rolige og kosete da de ble rundt et år gammle. Å sitte på fanget er ikke alltid like stas nå heller, men de lar seg rolig bære rundt, og elsker å bli klødd bak øret. Tips: bær rotta di rundt hvis den er rolig nok, da har den ikke like mange muligheter til å stikke av (og ferre fristelser i nærheten). Stikk til den ørsmå godbiter.

2. Flott :D Rotta liker deg. Den tisser på deg for å markere sin eiendom! Like godt å venne seg til det, ta det med et smil, "takk skal du ha, liker deg óg" :D

3. Avispapir er kjempegøy! Da har de litt å arbeide med nå de er inne i buret. Kanskje du kan legge papiret over pelletsen da?

4 & 5. Å komme når man roper er et kjempebra triks! Jeg har 4 rotter, 2 kan det, 2 kan/vil ikke. Jeg har en smattelyd jeg bruker hver gang de får en godbit, til slutt assosierer de lyden med mat, og kommer styrtende etter lyden. Andre triks: Silver kan dytte ball, Dumbo'n leverer en ball til meg. Har tatt litt tid da, men godbit og tålmodighet er cluet. Gi bittesmå godbiter, del en nøtt i mange biter, så kan du heller gi flere! Store godbiter stikker de ofte av med, og spiser i fred et annet sted, men mindre biter er ikke verdt å løpe så langt for, da spiser de på stedet = sammen med deg :D Heidi har skrevet noen kjempegode artikler og trening i Gnag.
Last edited by Nemesis on 20 Apr 2006, 03:23, edited 1 time in total.
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Viggo+Axel

Post by Viggo+Axel »

Mina råttor bråkar hemskt mycket i buren och en av dem gillar inte att vara heller för länge i min famn...bajsar på sig då...så det enda som finns att göra är väll att helt enkelt ha tålamod!

Kram Leelene

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

1. Begge rottene mine var ganske tamme da jeg fikk dem, så jeg var vel egentlig ganske heldig sånn sett. Men det jeg var veldig opptatt av da jeg skulle få dem ordentlig tamme, var å la det gå i deres tempo. Jeg tvangs-holdt dem aldri, og passet på å ikke mase på dem eller forfølge dem. Jeg lukket rett og slett opp burdøra, satte meg i sofaen og leste en bok eller noe. Jeg passet på å ha noen godbiter på lur, og kanskje lage noen rare lyder innimellom så de skulle bli nysgjerrig på meg og kanskje komme bort og utforske hva for en merkelig skapning jeg var. Dette funket veldig greit. Men så er jo rotter forskjellige da, og jeg vet ikke om det vil funke like enkelt på alle andre rotter. Men jeg tror et viktig trekk er å ikke tvinge seg på dem. Kommer de opp i fanget ditt, så gi dem noen godbiter, klø dem litt bak øret eller noe sånt hvis de liker det, og så la dem gå igjen. Ellers kan det lett bli til at de lærer at hoppe opp i fang = bli fanget.

3. Jeg varierte litt, og hadde avispapir i bunnen innimellom. Det ble ikke liggende lenge hos meg heller, nei :P Haha. Men rottene hadde det superdupert!

4. Jeg lærte dem det ved å rope "komme-komme-komme" i en lys stemme slik at de ble nysgjerrige og kom løpende bort til meg, og så ga jeg dem godbiter. Det tok ikke lang tid før de hadde fattet poenget. Særlig Hedda ble veldig flink - men så var hun verdens største matmoms også da *ler*
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Fleur

Post by Fleur »

Hei! Takk for svar :D

Hva gir dere som fôr vedsidenav basisforet? Og går det ann å gi poteter? Isåfall, har dere en potet å anbefale?

Jeg har gitt dem havre, og den går ned i ett sett. Har dere prøvd det?
Yoghurtdrops gir jeg også, de har begynt å like dem nå :D

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Yoghurtdrops gir jeg som godbiter.
Jeg gir mine kokte poteter innimellom ja.. vet ikke helt hva slags type da :lol:

Fleur

Post by Fleur »

Okay.

Skal prøve å gi dem poteter å se om dem liker det :D

Masja

Post by Masja »

Poteter er noe av det beste mine rotter vet. Her om dagen fikk de litt rester fra søndagsmiddagen, reinsdyrstek og poteter, og jammen var det ikke potetene som gikk først. :D

tezza

avispapir

Post by tezza »

avispapir duger bra. bruker det selv. legger bare hele avisark i bunnen. de liker å rive dette opp selv å lage div huler og slikt av det. får de litt å styre med også:) mine kommer når jeg roper. jeg tapper litt med fingrene i gulvet og smatter litt. da kommer de som regel løpende:)

sona

Post by sona »

4) Prøv med en god bit.. å rop på Pepsi hele tiden.. helt til den kommer ;) Kan være strevsomt men det kan jo hende den kommer :D
Det kan jo også være at rotta di vil gjøre andre ting og ikke bryr seg om va du prøver å lære den :)

Fleur

Post by Fleur »

Nå har rottene mine vendt seg til det nye hjemmet sitt og ordnet rangeringen! Pepsi havnet øverst på rangstigen, og det fikk... konsekvenser for Halvorsen. Tror Pepsi har bitt halvorsen under magen, for der har han to store sår. :o Har også sett at han har blødd litt.. Hva skal jeg gjøre nå liksom? :hm:

Locked