Heisann, gratulerer med rotter.
1. Ta tiden til hjelp. Går ut i fra at det er en hann du har? I så fall vil han nok bli roligere når han blir eldre. Unge rotter har masse lopper i blodet, og har kanskje ikke
tid til så mye kos. Dessuten er han kanskje ikke helt trygg på deg enda. Mine ble veldig rolige og kosete da de ble rundt et år gammle. Å sitte på fanget er ikke alltid like stas nå heller, men de lar seg rolig bære rundt, og elsker å bli klødd bak øret. Tips: bær rotta di rundt hvis den er rolig nok, da har den ikke like mange muligheter til å stikke av (og ferre fristelser i nærheten). Stikk til den ørsmå godbiter.
2. Flott

Rotta liker deg. Den tisser på deg for å markere sin eiendom! Like godt å venne seg til det, ta det med et smil, "takk skal du ha, liker deg óg"
3. Avispapir er kjempegøy! Da har de litt å arbeide med nå de er inne i buret. Kanskje du kan legge papiret
over pelletsen da?
4 & 5. Å komme når man roper er et kjempebra triks! Jeg har 4 rotter, 2 kan det, 2 kan/vil ikke. Jeg har en smattelyd jeg bruker
hver gang de får en godbit, til slutt assosierer de lyden med mat, og kommer styrtende etter lyden. Andre triks: Silver kan dytte ball, Dumbo'n leverer en ball til meg. Har tatt litt tid da, men godbit og tålmodighet er cluet. Gi bittesmå godbiter, del en nøtt i mange biter, så kan du heller gi flere! Store godbiter stikker de ofte av med, og spiser i fred et annet sted, men mindre biter er ikke verdt å løpe så langt for, da spiser de på stedet = sammen med deg

Heidi har skrevet noen kjempegode artikler og trening i Gnag.
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!