Dårlig mor...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Dårlig mor...

Post by Hoyst_87 »

Jeg føler meg som en dårlig mor/eier her jeg sitter.

Har liksom hørt at andre leker med rottene sine og sånn..

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få lekt med mine små.. Lar dem gå løs på soverommet, og de løper rundt og koser seg max, kommer bort til meg og snuser litt, kanskje også klatrer, og løper videre. De er ikke så fryktelig interessert i å være med meg, for å si det sånn.

Noen gode råd for å leke med dem, evt aktivisere dem, få dem til å leke selv? Jeg kom til å tenke på det i dag, når jentene løp på gulvet, at jeg gjør jo ingenting med dem.. Bare sitter og leser en bok mens de trasker rundt, f.eks.

Hm. Jaja. Håper noen kan hjelpe litt!

(ps: Waylon badet i går da, og storkoste seg.. :) )
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Mine er ikke så interessert i meg heller ;) men de løper jo litt oppå meg og aisha gjemmer seg hos meg hvis Luna er slem ;)

Jeg pleier noen ganger ta en pinne eller snøre og leke med dem som man gjør med katter, det liker de.. Gjør ikke det så ofte men når jeg gjør det er de interessert.

Pleier også å kose mye med dem når de er ute.. :D
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Hm.. vanskelig spørsmål.. men jeg tror ikke at du er en dårlig rottemamma. :)

Spørsmålet er nok mer hva rottene vil ha fra deg når de er ute. Er de bare interessert i å utforske og leke seg i mellom, så la de gjøre det - til en viss grad (tygging på ledninger og tissing i fjernkontroller/mobiler er ikke tillatt) - men ser du at de søker til deg eller at de ender opp stående eller liggende i en krok og bare stirre, så lek med de. Legg hånden din sammen som en liten, løs knyttneve og lag rotte-bevegelser (hopp-sprett-kryp-rist) med den bortover sofaen/gulvet. Min Pytteliten synes dette er kjempegøy og kommer løpende for å se om hun klarer å sjefe over meg (aka legge meg/hånden på ryggen og vaske). Mist er mer interessert i kos, og ikke så mye i lek lenger. Hun begynner å trekke på årene, men vil fremdeles leke med Pyttis (så lenge hun ikke blir overivrig) og utforske. Pyttis er veldig interessert i å gå på gulvet, men den store, spennende stua er nok off limits for frøken detkløritennenemine, så visse grenser har blitt innført også der.

En liten katteball eller et sammenkrøllet teppe - helst teppet - er nok til å aktivisere mine i en god time. Det å lage hemmelige rom, gå på jakt etter hverandre, gjemme seg og ligge og sove i teppet er kjempegøy! Her kan også trikset med hånden komme godt med - spennende å jakte på den ukjente "rotta" som gjemmer seg i teppet. ;)

Men det høres ikke akkurat ut som om de lider noen nød. ;)
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Ok.. Skal prøve det pinne-snor-trikset.. :) Takk! Har liksom hørt så mye om folk som leker med rottene sine, men aldri helt skjønt hvordan de gjør det. Kanskje folk ikke leker så mye likevel da. Ja, koser masse med dem jeg også, Ratchet, Askepott og Drucilla er sånne som gjerne sitter på skulderen og blir klødd litt bak øret og sånn. :) Og gir meg et lite kyss innimellom.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Hehe, ok. :) Ratchet er veldig sånn at hun skal ned på gulvet, og gjerne også bakom tv-en og sånn, der det er MASSE ledninger(typen er litt stereo-frelst).. Men hun har aldri gnagd på dem(hun har stukket dit et par ganger, og jeg rekker ikke langt nok bak til å få tak i henne, så må bare så og se at hun ikke gnager på noe.) Hun bare klatrer i ledningene og koser seg max. Men, det er fremdeles ikke lov!

De koser seg masse når de får være på soverommet, spesielt hvis døra til klesskapet mitt er åpen, så de kan klatre inni der og sove i klærne mine.. Og inni dynetrekket, der er det gøy å være, unntatt for meg, som ikke vet hvor det er rotter og ikke, og er veldig nervøs for å sette meg på noen! :?

Har prøvd knyttnevetrikset, den eneste av jentene som i det hele tatt reagerte på det var Kija, og hun gjemte seg oppi vinduskarmen i stedet, og tittet ned på den 'skumle' hånden..

Men tror det skal bli bedre nå. Jeg har vært for dårlig til å prøve å leke med dem. :) Teppe er gøy, det synes alle, untatt mor(altså meg), fordi plutselig er alle rottene borte.. Hmmm.. Er de på gulvet, inni teppet, bak sofaen eller bak tv'en? :hm: :lol:

Men de er kjempesøte når de leker..

Waylon prøver seg litt på hånda mi av og til, tar tak i den og holder fast, prøver å vri den rundt. Men med en gang jeg beveger den skvetter han litt til(er litt skvetten pga han bor sammen med to nokså skvetne, nervøse gutter) og gidder ikke være med meg mer.. :P

Men takk for råd! :) Skal bli bedre her i huset nå!

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

jeg brukte et sånt tau med ståltråd inni for å lage en line. den brukte jeg mest når Mira sto alene. nå leker hun med Malwi!

jeg brukte også meg selv som line, strakte armene ut og lot henne gå fra den ene hånden og til nakken, da tok jeg ned den armen hun hadde vært på og vred litt på meg så hun løp ut på den andre armen. hun måtte løpe helt ut for å få godteriet sitt. så beveget jeg fingrene når jeg ville ha henne til å gå inn til nakken igjen. dette øvde vi på litt sakte først, og så måtte hun sette opp tempoet litt. da fikk hun brukt fart, koordinasjon og balanse. det er jo tre ting på en gang, det! hun var så flink at!

men nå er vi sløve, jeg sitter som regel og leser men jentene gjemmer seg i dynen, klatrer i bokhyllen og velter bildene på nattbordet. eller de "hjelper meg" med å henge opp tøy, mate fiskene og pusse tennene. kort sagt er med på det som skjer.
men det blir ikke så ofte som før, må innrømme det :oops: .
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Hehe! :) Kan se det for meg, du står og vrir deg med rotta i nakken.. :lol: Ja, det blir fort sånn, at det plutselig ikke blir så ofte som før.. :/ Jeg prøver så godt jeg kan å få MINST en time med jentene, og MINST en time med guttene hver dag.. Men da går det plutselig 2 timer.. Og det er jo litt tid, når en i tillegg har 1000 andre ting som venter på å bli gjort, og i tillegg skal på middag hos 'svigermor'.. :P

Men, de 2 timene er jo så absolutt verdt det! :) De er jo så morsomme innimellom.. :)

(nå får forresten guttene gå løse på badet hele dagen da)

Mac dyregod
Sofaspiser

Post by Mac dyregod »

jeg er livredd for å tråkke på rottene mine ved uhell, så jeg liker best å ha dem på sofaen... Der klatrer de og snuser og finner godiser.. De gjemmer seg å håret mitt og det ser ut som de leker gjemsel med hverandre. Meg er de ikke SÅÅ interessert i før de lukter GODIS :lol:
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Masja

Post by Masja »

Ratchet er veldig sånn at hun skal ned på gulvet, og gjerne også bakom tv-en og sånn, der det er MASSE ledninger(typen er litt stereo-frelst).. Men hun har aldri gnagd på dem(hun har stukket dit et par ganger, og jeg rekker ikke langt nok bak til å få tak i henne, så må bare så og se at hun ikke gnager på noe.) Hun bare klatrer i ledningene og koser seg max. Men, det er fremdeles ikke lov!
.
En liten digresjon: Ratchet er ikke så lett å kontrollere, nei. Har hun først bestemt seg for at hun skal et sted er hun ikke lett å stoppe. Men jeg har bare en gang opplevd at hun prøvde å gnage på ledninger. Hun løp ofte rundt på stuen her, og bak tv-benken, men alle ledningene er urørte, så hun er ingen ivrig gnager (heldigvis).
Da Ratchet ble alene virket hun så frustrert, så jeg laget en liten hinderløype til henne, og det virket som hun likte. Men litt vanskelig å si om det var godbitene som var mest populære eller om det var hinderløypen. Men det kan jo være en ide til hvordan man kan beskjeftige rottene. Jeg brukte det jeg fant, videocovere, bøker etc.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Hehe, jeg har merket det, ja! Når hun først vil noe, så SKAL hun! Det er egentlig ganske morsomt da.
Ja, jeg har merket det, at hun ikke gnager. Bak tv'en, så rekker jeg såvidt ned til å ta på henne, men ikke til å få tak rundt henne. Men hun har aldri gnagd, i løpet av de 2-3 gangene hun har klart å stikke på gulvet. :) Og hun er en fabelaktig klatrer! Jeg setter skittentøyskurven opp i utslagsvasken på badet når rottene er løse der, for at ikke de skal legge seg til å sove/gnage oppi der. Men Ratchet kommer seg opp dit, uansett! Bare et tynt rør opp, og noen skruer på baksiden, og hun spretter opp som en rakett! :)

Hehe, ok. Skal se hva jeg får til, nå skal jeg flytte på mandag, og etter det kan nok godt hende jeg får til litt sånn hinderløyper og sånn, da jeg får en egen hytte å bo i.. :)

Masja

Post by Masja »

Med fare for å bli litt intern. Ratchet pleide å klatre opp på toppen av dusjkabinettet, 2 m (eller noe slikt) loddrett opp. Ellers pleide jeg å finne henne hengende i krokene på gangen. :shock: :D Hun er litt av en akrobat.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Oi! Haha! :lol: Jeg må visst holde et godt øye med den frøkna, ja! :D

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Det er en del her inne som trener rottene sine. Heidi har skrevet om å trene agility i GNAG 2, 3 og 4 2005, og andre trener rottene sine til forskjellige "triks" - hente ball o.l. Det er veldig stimulerende for ethvert dyr (inkludert oss ;) ) å lære nye ting.

Her er også en tråd om emnet:
viewtopic.php?t=2381&highlight=agility

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Takk! Den tråden skal jeg lese, en dag jeg har tid! (fullt kaos her, driver og flytter) :roll: *stresser*

tezza

ingen fare

Post by tezza »

jeg hadde to som ikke gjorde annet enn å ligge på fanget. fikk de ikke kos så gikk de bare inn i buret å la seg igjen. så hadde jeg to andre som var utrloig lekne. hele tida ville de leke og hoppe rundt meg mens de andre to ser jeg nesten ikke noe til i det hele tatt. de er mest på egenhånd så tror ikke du skal ta det personlig:)

Locked