Agressiv?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Ailani
Alfatryne

Agressiv?

Post by Ailani »

Nei nå syns jeg min yngste rotte Luna har gått over streken en del ganger! Hun har alltid vært den med mest futt i og har alltid likt å bite i tær.... men... Det er ikke bare tærne våres hun går løs på lenger. HUn plager særlig Aisha når de er ute og også Emma.. Og da jeg skulle passe rottene til § RatGirl § var hun fientlig mot dem fra starten av. Nesten hver gang de var ute kastet hun seg over et par av dem flere ganger, og til slutt så det nesten ut som hun ene hadde midd. For det var sår over hele ryggen... :( ...

Ikke nok med det!! Det var en gang jeg skulle løfte henne opp da hun plutselig bet meg i hånden, noe hun aldri har gjort... :( Gjennom huden! Og noen dager senere bet hun også typen min enda hardere så han begynte å blø...Hun biter også litt i huden så nå er jeg rett og slett redd for henne! Og redd for å ha henne i buret med de andre..

Hva bør jeg gjøre?? Er det beste å avlive henne? Hun er ikke egnet til å bli omplassert slik hun er nå, og jeg kan ikke ha henne sammen med de andre. Alene kan hun helle ikke bo... Så har jeg andre muligheter? :(
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Trybern

Post by Trybern »

Kanskje hun gnager i tennene, eller kanskje hun trenger litt alenetid !ALENE! :hm: :hm:

Trybern

Post by Trybern »

:hm: :akt: :hm: :hm:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

De har masse gnagemuligheter i buret... Har satt henne i bur alene flere ganger som "straff", men det hjelper ikke :(

Rikke
Bygger bol

Post by Rikke »

Hmm... hørtes ikke bra ut, har hun alltid vært slik? Eller har det liksom toppet seg i det siste?
Kanskje du skulle tatt henne en tur med til vet. ofte er det jo slik at adferds problemer/agresivitet kan komme av at de har vondt noe sted. Og da reagere på den måten, de har jo ingen andre måter å s ifra på.
Ellers så kan hun jo rett og slett bare være en litt hissig rotte mor...'
Slikt kan jo utvikle seg over tid. Nok et godt bevis på at man ikke skal avle på de fortidlig, da man ikke alltid kan oppdage slik adferd før de blir litt eldre. Litt offtopic ;)
Jeg synnes det er vannskelig å anbefale hva du skal gjøre, selv hadde jeg kanskje vurdert avlivning etter en helse sjekk hos vet. Da jeg neppe kan tro hun kan ha det serlig bra med seg selv hvis hun har behov for å vise agressive tendenser. Du får nesten avgjøre om du føler at du og resten av rottebestanden kan leve med en slik oppførsel. Og omplasering kan jo i hverstefall trigge det til å bli være. Så det ville jeg nok droppet.
Du får ha lykke til i alle fall, og holde oss oppdatert med hvordan det går med dere...
Hilsen Rikke Karine

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja jeg skal ta en tur til veterinæren på mandag tenker jeg! Det har vært sånn i noen uker nå. Kan ikke se noe synlige spor på at hun er syk, for hun spiser bra og er aktiv!

Nei slik oppførsel kan jeg ikke ha, det er nok mer enn bare en hissig rotte dette her :( Ikke når hun skader både de gamle rottene, de nye og mennesker!

Trybern

Post by Trybern »

Kanskje den trenger en massør :hm: :akt: :hm: :hm: :bravo:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Vet ikke om det er til noen hjelp, men vi har hatt noen episoder hvor My har slått seg helt vrang og "klikket" på de andre damene. Løsningen ble å ta henne ut av buret og sette henne i et reisebur (rotteversjonen av "timeout") i alt fra noen timer til et døgn. Hun så ut til å bli helt desperat av kjedsomhet; gnagde på sprinklene i reiseburet og tygde på fingrene våre; vi begynte å spekulere på om det feilte henne noe. Da hun roet seg, lot vi henne få komme inn i buret igjen. Vi måtte gjenta dette noen ganger, men hun sluttet da vi lot henne stå alene over natten. Kanskje Luna trenger litt tid alene til å roe seg?

Forslag nummer to:
Dyrlegen som opererte Lyn mente at årsaken til svulsten hennes lå i hormonelle forandringer/forstyrrelser. Jeg lurer på om slike kanskje kan påvirke adferden til rottene, for søsteren Rim har blitt mye mer "hardhendt" mot andre rotter de siste månedene og hun ble operert for kreft for 4 måneder siden. Kanskje det er hormoner som løper løpsk?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Hmm.. det første forslaget har jeg allerder svart på, at jeg har prøvd det og det nytte ikke ;) kan være hormoner. får høre hva dyrlegen sier om det.. slik som det er nå kan hun ikke bo sammen med jentene

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg tenkte jeg ville gi Luna en ny sjanse, for jeg vil ikke avlive henne uten å ha gjort alt jeg kan!

Litt slossing og sår ble det, men det roet seg fort ned! Så jeg tenkte jeg kunne sette inn Camomille siden hun var ferdig med karantenen sin. Luna kastet seg over henne og bet et lite hull i huden... som jeg da måtte rense, men så så det ut som det også roet seg ned. Og i går fant jeg alle sovende i hengekøyen sammen :bravo:

Så nå håper jeg inderlig det går bra!!

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Masse lykke til!! Har styrt lenge med en hann, jeg, men nå går det bra her også, så oppførselen kan endre seg :)

Locked