I utgangspunktet mener jeg det er galt å kastrere en rotte kun av "bekvemlighetshensyn". Fordi: Inngrepet er en påkjenning for rotta, du påfører den ubehag og rotta kan dø i forbindelse med en slik operasjon. Jeg har ingen tall rundt dette med dødsfall i forbindelse med kastraksjon, men syns det er overraskende mange slike dødsfall jeg har hørt om gjennom dette forumet. Jeg tror det må regnes som en reell risiko. I tillegg er det noe med etikken, det å berøve rotta noe kun av hensyn til oss selv, å tilpasse dyrene til oss i stedet for omvendt osv.
Når det er sagt så synes jeg Rottejenta har et poeng når det gjelder dette med Hva gjør vi for rotta og hva gjør vi for oss selv. Selvfølgelig er hele konseptet med kjæledyr for vår egen (menneskenes) glede. Selvom vi bestreber oss på å fylle rottas behov er vi selvfølgelig allerede langt fra det som er "naturlig" for rotta. Å kastrere en rotte for å slippe markering er kanskje bare et lite skritt til.
Også har Rottejenta tidligere fortalt at hun er syk og av den grunn ikke kan vaske så mye, det er derfor hun ser etter mulige løsninger før hun anskaffer seg rotter igjen. Jeg tenker: Hvis rotter ikke passer så se etter andre dyr. Det er masse forskjellige smådyr å få kjøpt og sikkert et som krever mindre av den typen stell (
selvom alle andre gangere er stygge og ekle mens rotter er fantastiske, men det er en annen sak). Eller sats på jenter. Eller gå for et par litt eldre omplasseringsrotter, da kan du vite om du får dryppe-rotter eller tette rotter (for rotter er veldig forskjellige på tissefronten). Eller ta i mot omplasseringsrotter fra Dyrebeskyttelse som jeg har merket meg at rutinemessig steriliserer og kastrerer alle rotter de får inn.
Når tror jeg at jeg skrev meg langt bort fra det Rottejenta spurt om

Men men...
Min konklusjon er: Rottejenta er kanskje i en situasjon der det perfekte må vike littegrann til fordel for menneskenes behov. Men det finnes en hel del alternativer som kanskje fyller dyrenes og menneskets behov samtidig, og Rotttejenta bør hvertfall vurdere disse før hun kastrerer friske rotter.
Nå tipper jeg Rottejenta er lei av innlegg som ikke har noe med spørsmålene hennes å gjøre

, men meningen er i faktisk å komme med lurer innspill på hele saken!

Maria H.