Kastrering mot lukt og markering

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Tonje!
River avispapir

Kastrering mot lukt og markering

Post by Tonje! »

Jeg leste nylig et sted at kastrerte hannrotter som regel lukter mindre og markerer mindre enn ikke-kastrerte hanner. Hvor stor forskjell er det snakk om? :hm:

Jeg drømmer om å få to hannrotter når jeg flytter ut, men er litt usikker pga. det med lukt og markering. Det var slitsomt nok med to hunner. Så kan kastrering minske problemene i noen særlig grad? Og er det forsvarlig å kastrere en hannrotte kun for å minste lukt og markering? Hvor stor er risikoen under operasjonen? Har skjønt det slik at dyrleger generelt er blitt flinkere til å legge små dyr under narkose, men likevel....
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Dette temaet har vært oppe flere ganger, nylig til og med. Her er noen av trådene jeg fant ved bruk av søkefunksjonen:

viewtopic.php?t=4600

viewtopic.php?t=4382&highlight=kastrering

viewtopic.php?t=4441&highlight=kastrering

viewtopic.php?t=3438&highlight=kastrering

Min personlige mening: Å la et friskt dyr undergå en operasjon som bare vil gagne eier er uakseptabelt. Har man først skaffet seg et dyr, må man sette dyrets behov først. Jeg vil faktisk gå så langt som å sammenligne kastrering av hannrotter for å slippe unna tissing og lukt med det å "designe" sitt eget kjæledyr. Vurderingen av hvorvidt en dyreart passer som kjæledyr for akkurat meg er noe jeg må ta i forkant av anskaffelse. Er ikke rotter riktig kjæledyr for meg, kan jeg ikke operere vekk det jeg ikke liker ved rottene etterpå.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Takk for linkene, men det stod ikke noe der om akkurat det jeg lurte på da? Men takk likevel, har lest over dem

Jo, jeg skjønner godt tankegangen din, og jeg er egentlig enig med deg. Men samtidig går det en grense et sted. Det er mange ting vi gjør med kjæledyrene våre for vår egen del, ikke for dem. Det kan vi jo ikke nekte for. Kastrering av hunder er jo blitt veldig vanlig nå, selv om noen mener det er for vanlig.

Så det er derfor jeg spør, for å finne ut hvordan det egentlig er, og om hvor stor risikoen er, og så håpet jeg på en liten debatt om dette er forsvarlig eller ikke. Men ser dårlig ut for denne debatten hittil :lol:
Blogg - Litt rottebabbel

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Skal man skaffe seg gutter må man nok regne med urinering ja :roll: ;) Noen markerer mye og andre mindre. Syns også det å kastrere er en dum ide hvis det er eneste grunn til det. Markering følger med gutter ;) Og du vil nok bli vant til det, er bare å vaske litt ofte så blir ikke lukten så ille heller ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

I utgangspunktet mener jeg det er galt å kastrere en rotte kun av "bekvemlighetshensyn". Fordi: Inngrepet er en påkjenning for rotta, du påfører den ubehag og rotta kan dø i forbindelse med en slik operasjon. Jeg har ingen tall rundt dette med dødsfall i forbindelse med kastraksjon, men syns det er overraskende mange slike dødsfall jeg har hørt om gjennom dette forumet. Jeg tror det må regnes som en reell risiko. I tillegg er det noe med etikken, det å berøve rotta noe kun av hensyn til oss selv, å tilpasse dyrene til oss i stedet for omvendt osv.

Når det er sagt så synes jeg Rottejenta har et poeng når det gjelder dette med Hva gjør vi for rotta og hva gjør vi for oss selv. Selvfølgelig er hele konseptet med kjæledyr for vår egen (menneskenes) glede. Selvom vi bestreber oss på å fylle rottas behov er vi selvfølgelig allerede langt fra det som er "naturlig" for rotta. Å kastrere en rotte for å slippe markering er kanskje bare et lite skritt til.

Også har Rottejenta tidligere fortalt at hun er syk og av den grunn ikke kan vaske så mye, det er derfor hun ser etter mulige løsninger før hun anskaffer seg rotter igjen. Jeg tenker: Hvis rotter ikke passer så se etter andre dyr. Det er masse forskjellige smådyr å få kjøpt og sikkert et som krever mindre av den typen stell (selvom alle andre gangere er stygge og ekle mens rotter er fantastiske, men det er en annen sak). Eller sats på jenter. Eller gå for et par litt eldre omplasseringsrotter, da kan du vite om du får dryppe-rotter eller tette rotter (for rotter er veldig forskjellige på tissefronten). Eller ta i mot omplasseringsrotter fra Dyrebeskyttelse som jeg har merket meg at rutinemessig steriliserer og kastrerer alle rotter de får inn.

Når tror jeg at jeg skrev meg langt bort fra det Rottejenta spurt om :roll: Men men...
Min konklusjon er: Rottejenta er kanskje i en situasjon der det perfekte må vike littegrann til fordel for menneskenes behov. Men det finnes en hel del alternativer som kanskje fyller dyrenes og menneskets behov samtidig, og Rotttejenta bør hvertfall vurdere disse før hun kastrerer friske rotter.
Nå tipper jeg Rottejenta er lei av innlegg som ikke har noe med spørsmålene hennes å gjøre :D , men meningen er i faktisk å komme med lurer innspill på hele saken! :rightrat:
Maria H.

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Er enig i det Maria skrev (å, så deilig å være enig med noen å slippe å skrive alt selv, hihi).
Jeg er generelt i mot kupering, de-barking, fjerning av klør hos katter osv. Kastrering og sterilisering synes jeg derimot som oftest er OK, ettersom det ikke bare hjelper eieren men også kan hjelpe dyrene. Nå kan jeg som sagt ikke så mye om kastrering hos rotter, så jeg tenker mer på hunder og katter. Dessuten hemmer det ikke dyrene i noen særlig grad? Men kastrering og sterilisering uten god grunn blir noe annet, det er derfor jeg ville høre litt deres meninger om det med kastrering av hannrotter pga lukt og markering. Er kjekt å høre om hva som er vanlig, og hva andre mener om en sak man selv vet veldig lite om.

Maria: Nei nei nei, jeg skal ha rotter, og kun rotter!!! :lol: Skal ikke være noe marsvin her i gården, nei. Eller jo, kanskje i tillegg til rottene. For rotter må man ha, andre gnagere er så kjipe i forhold. Omplasseringsrotter var derimot en spennende tanke, særlig om Dyrebeskyttelsen kastrerer og steriliserer alle sine. Da er det jo allerede gjort, og jeg redder en rotte som trenger et nytt hjem. To fluer i en smekk :D
Blogg - Litt rottebabbel

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Rottejenta wrote:. Dessuten hemmer det ikke dyrene i noen særlig grad? Men kastrering og sterilisering uten god grunn blir noe annet, det er derfor jeg ville høre litt deres meninger om det med kastrering av hannrotter pga lukt og markering.
Men man utsette rotta for en operasjon. Og Narkose og operasjon på et så lite dyr er risikabelt! Så da må man velge om man vil ta den risken eller bare leve med urinen ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg kan jo si litt om forskjellen - den er noen ganger stor, og noen ganger ikke-eksisterende. Selv ville jeg heller ha prøvd å leve med plagene til rottene ble gamle, og så ha fortsatt med bare hunner. Det er et drastisk inngrep å gjøre når effekten er så usikker. Effekten på temperamentet, dersom rotta er aggressiv, er det mye større sjanser for at man ser, og selv den effekten er ikke selvsagt.

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Ailani wrote:Men man utsette rotta for en operasjon. Og Narkose og operasjon på et så lite dyr er risikabelt! Så da må man velge om man vil ta den risken eller bare leve med urinen ;)
Ja, jeg mente sånn i etterkant. Operasjonen er litt skummel derimot, som du sier :? Hvor stor er risikoen? Er det noen som har regnet ut det?

Heidi wrote:Jeg kan jo si litt om forskjellen - den er noen ganger stor, og noen ganger ikke-eksisterende. Selv ville jeg heller ha prøvd å leve med plagene til rottene ble gamle, og så ha fortsatt med bare hunner. Det er et drastisk inngrep å gjøre når effekten er så usikker. Effekten på temperamentet, dersom rotta er aggressiv, er det mye større sjanser for at man ser, og selv den effekten er ikke selvsagt.
Ok, så det er aldri noen garantier. Det gjør jo saken enda mer ustødig.
Blogg - Litt rottebabbel

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Flyttet til atferd og aktivisering*

tezza

hadde ihverfall

Post by tezza »

aldri kastrert mine pga markering eller lukt. jeg har inntil nå nylig hatt 6 hannrotter i samme rom og har aldri vært plaget med lukt faktisk. (men kanskje jeg har vært heldig) at de markerer seg må man jo regne med når man skaffer seg rotte. det hører liksom med det da. det er jo helt naturlig for en rotte å gjøre dette og syns ikke operasjon er noen god ide.

jeg syns generelt sett at dyr ikke skal behøve å kastreres om ikke det det er av helsemessige årsaker

Locked