Tjukka på tjukken? (Bilder)

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

-Sølvi-

Tjukka på tjukken? (Bilder)

Post by -Sølvi- »

Tjukka var hos søstra mi og rotta Marius fra 23 juli, ble operert på strinda smådyrklinikk for navlebrokk den 25 juli og da var hun ikke drektig mente dyrlegen. Hun kom hjem til meg den 26. Hun har gått ute en del sammen med marius så nå er jeg i tvil på om det er smårotter i vente. da hun kom hjem på onsdagen veide hun rundt 360 g. 12 dager senere på mandag, den dagen stingene ble tatt, veide hun litt over 400 g. og på tirsdag 450 gram :shock: . de siste to dagene har hun ligget jevnt på litt over 450.. så hun er nokså rund for tida, i forhold til søstra hun går sammen med som veier knappe 300 gram.. hvis hun ikke var drektig dagen hun ble operert ble hun det dagen etter, som nå altså er 15 dager siden.
Hva tror dere? Er tjukka på tjukken? :hm:

Image

Image

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

ja, vil nok si det ja! :rottehode:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Ailani
Alfatryne

Re: Tjukka på tjukken? (Bilder)

Post by Ailani »

-Sølvi- wrote: Hun har gått ute en del sammen med marius så nå er jeg i tvil på om det er smårotter i vente.
Det var vel ikke det lureste? Det tar ikke mange sekunder før to rotter plutselig parrer seg. Hvis man ikke har planlagt å få unger er det veldig dumt å la en gutt gå sammen med en jente..

Virker som hun kan være gravid ja!

Hvor gamle er disse rottene da?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

-Sølvi-

Post by -Sølvi- »

det er ikke min feil at det skejdde.. for jeg har ikke peiling med rotteunger og akkurat nå skal jeg også flytte innen neste uke... eneste mulighet for å få rotta kjørt til dyrlege og operert.. (jeg bor flere timer unna dyrlege)

men uansett tjukka er rundt 10 måneder og en veldig hærlig rotte, hvis det blir unger er faren en stor dumbogutt på rundt året.

Image

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Grei alder ihvertfall da!

Visste du ikke at de kan parre hvis du putter dem sammen.. var det ingen mulighet for å sette dem i et slags bur?.. skjønte ikke helt det du sa med eneste mulighet. Er vel egentlig ganske lett å unngå slikt( hvis ikke rotta kommer seg ut selv da).. men mem. skjedd er skjedd.. Håper det går bra med henne!

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Det var hos søsteren din det skjedde ja.. da skjønner jeg ;) fikk ikke helt med meg det jeg..

Han var veldig søt han faren! ;)

Foresten hvis ikke du vet så mye om rotteunger kan denne linken være til hjelp: http://www.melodynett.com/artikler/art_utvikling.php

-Sølvi-

Post by -Sølvi- »

etter størrelsen på Tjukka nå er det sikkert unger nok til alle, hvis det er en uke igjen..

hva er ca vekt for en høygravid rotte?

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Hun ser veldig drektig ut ja ;) Lykke til :D

Lillenill

Post by Lillenill »

Hun så drektig ut, ja.. Hehe....

Stor og rund, og god...

:spise: Lykke til hvis det blir noen da... Håper alt går i orden.. :dro:

-Sølvi-

Post by -Sølvi- »

hun har bygget rede i hele natt.. av avis strimler, litt halm og avisa i bunnen av buret. hun bruker ikke å gjøre det til vanlig så det er vel et godt teng. jeg har tatt ut den andre rotta fra buret så nå står hun alene.
men hun har ikke lagt på deg noe mere.. fortsatt rundt 450g :hm:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Flyttet til avl og genetikk*

Uansett hvem sin feil det er, å risikere en drektighet så tett etter operasjon er direkte uansvarlig, og grenser til dyreplageri. Denne perioden skulle rotta ha fått til å restituere seg skikkelig, ikke til å bruke kreftene på å bære frem et rottekull. Jeg håper dere lærer av episoden, og at dere gjør alt som står i deres makt for at rotta skal få all den næring og omsorg hun trenger, f.eks. ved å søke på forumet her. Vis deg ditt ansvar bevisst, og bruk søkefunksjonen, så lærer du mye. Uplanlagte kull bør også selges med avlsforbud, og kun til hjem med bare ett kjønn - du ser jo selv hvor lett det er med uplanlagt parring.

-Sølvi-

Post by -Sølvi- »

nå har tjukka fått unger. de kom på fredagskvelden. 11 stk men 3 var døfødte, en døde på kvelden og to til var død på søndags kveld. så nå har jeg 5 igjen.. jeg var ikke hjemme da det skjedde men tror alt jikk fint for seg. men noen ting jeg ikke får til å stemme..
-rotter er drektige i 21-24 dager
- 21 dager før ungene ble født var fredagen før hun dro til trondheim
- da dyrlegen opererte henne var det ingen kull i buken.. :hm:

har foresten lest litt rundt her nå og gitt Tjukka masse forskjelig mat utn å forstyrre dem for mye. men fant ikke ut når jeg kan sette inn min andre rotte igjen?

i dag har noen av ungene fått litt antydninger til små ører. men vet ikke om de blir dumbo eller ikke..

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Kan de ha blitt født for tidlig? Det er jo ikke alltid en drektighet går etter normalen og med omstendighetene tatt i betraktning, kan det vel hende at stress og fysiske påkjenninger kan ha fått rottemor til å føde før tiden?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

-Sølvi-

Post by -Sølvi- »

heysann. nå har det gått noen uker og de 5 ungene som levde opp har blitt store og aktive. de er litt over 3 uker nå.
det er 4 brune og en svart, men med samme stil som mammsen og pappsen :lol: to av dem er dumbo og resten 'vanlig' .en av dumboene har ett lite merke på panna som ser ut som et spar-ess (går under navnet Dumb-O på grunn av de stoore ørene og blikket som ikke akkurat lyser av ukjent intligens :P ). Hvis det er en jente blir hun gave til kjæresten min (som har blitt veldi glad i rotter i det siste) da blir hun boende med mammsen og den andre rotta mi.
jeg skal skille dem fra hverandre når jeg ser kjønnene tydlig. 1 til nød 2 jenter kan jeg fortsatt ha, men guttene må nok desverre flytte. hvis jeg blir kvitt guttene middels kjappt er det ikke så farlig med jentene bare jeg slipper flere uhell med kull.
tanterotta kom tilbake til stor-buret da ungene var rundt 2 uker. (lite uhell, lang historie. rebelske rotter som nesten rømte på bussen hjem :shock: , skillevegger for å ha i bur holder ikke :hm: ) men det har gått bra og de ligger i samme hus å sover søtt :spise:
bør jeg selge dem eller være glad jeg blir kvitt dem (hvor mye skal jeg ta i såfall)?
mine krav til den som skal ha dem er at de gies bort to av samme kjønn, ikke no avel, og at personen virker ansvarlig nok i mine øyne og har tid nok til dem. Helt fra starten har tenkt å få gitt bort/selge dem selv.

skal få lagt ut info om dem på hjemmesida innen dagen og legge ut link her.. håper dere ser innom og hilser på mine små 'rattetatter' og store 'rottedotter' :spise:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Du trenger ikke skille dem før dagen de fyller 5 uker, de trenger å være hos mammaen sin til da. :)

Det kan være vanskelig å få solgt ungene, men samtidig så kan det være lurt å ha en liten symbolsk pris, slik at de ikke bare gis bort. Oppdrettere selger rottene for rundt 100 – 200 kr per stk.
Anbefaler deg å legge ut annonse med bilder på flere annonsesider allerede i dag.

Det kan være lurt å skrive en kontrakt som du og kjøper underskriver, der du f. eks nevner at de ikke skal avles videre på og at de skal få medisinsk hjelp hvis de har behov for det eller lignende.

Locked