Ris og ros tas i mot med takk

Moderator: Moderatorer
Ja. Balder trives ikke så godt i rotteselskap; han er ikke agressiv, men blir veldig stressa av å skulle forholde seg til andre rotter. Så han trives best i selskap med mennesker (helst under genseren, for alt er så fryktelig skummeltrenatsko wrote: Men lurte litt på ein ting.. Har du kun 1 hanrotte?
Jeg kommer jo til å avle for å få frem flere rotter som kan brukes videre. Det er hele drivkraften bak mitt oppdrettsønskeKva med ungar til salgs for videre avl?
Jeg vil ikke sette noen aldersgrense; det sikkert mange under 18 jeg heller vil selge til enn mange over 18. Men jeg kommer til å være kjempekritisk til kjøpere, uansett alder. Det skal mildt sagt være svært ordnede forhold før jeg kommer til å tenke tanken på å selgemin. alder på kjøpar (ser det er mangen som har 18 års grense, eller underskrift av foreldre)
Jeg er positiv til avl på butikkrotter, men med visse restriksjoner. Det kommer ikke til å være en ukjent hun, da usikkerhetsfaktoren er altfor stor etter bare 9-10 mnd. Jeg liker tanken på å bruke hanner fra butikk, for å tilføre nye gener til vår lille samlingOg korleis krav har du til kjendt bakgrunn til avlsdyra?F.eks, kjem du til å avle på dyrebutikk rotter, dersom dei oppfyller dei andre krava?
Det jeg mente med å si 9-10 måneder var at det er absolutt siste "frist" for første kull for en hun, og "bingofaktoren" er allikevel for høy til at jeg ville brukt henne.kikky wrote:9-10 mnd er litt gammal for ei ho rottesamma er vel over 2 år for en hannrotte, burde nesten pansjoneres da? hva med rundt 15-18mnd?
På min kunnskapstørstige jakt tidligere i høst, fant jeg bl.a. denne viewtopic.php?t=399 som underbygging til min allerede oppgjorte mening om at man bør vente lengst mulig med å avle på en butikk-hann pga. usikkerheten rundt arvematerialet. Men har jeg misforstått det som står der?anita wrote:Jeg ville aldri lånt ut en 2 år gammel hann til avl - risikoen for at han skal pådra seg skader i rygg og lend under selve akten er altfor stor. Jeg mener avlsverdien til en hann regnes ut fra hva slags avkom han gir - ikke om han blir 23 eller 25 mnd gammel. Men det er nå min mening, da![]()
Anita