Tilbakemeldinger ønskes :-)

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Maja
Klatrer på møblene

Tilbakemeldinger ønskes :-)

Post by Maja »

Nå har jeg omsider fått ferdig hjemmesiden til det jeg håper skal bli mitt eget oppdrett en gang i fremtiden :) Men, jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere om hva dere synes. Det er lettere å se ting utenfra enn for meg som er midt oppi det ;) Er det noe dere reagerer på? Noe jeg burde tatt med, som jeg har glemt eller oversett? Hva som helst.

Ris og ros tas i mot med takk :D
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Fin side! Likte godt fargene du har valgt :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Kjempe flott side! :akt:

Men lurte litt på ein ting.. Har du kun 1 hanrotte?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

*Tråden er flyttet. Jeg syntes den passer bedre inn her, enn på genetikk og avl*

Siden ser bra ut den! Blir spennende å se når oppdrettet en gang starter! :D Flotte bilder og rotter også!

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

renatsko wrote: Men lurte litt på ein ting.. Har du kun 1 hanrotte?
Ja. Balder trives ikke så godt i rotteselskap; han er ikke agressiv, men blir veldig stressa av å skulle forholde seg til andre rotter. Så han trives best i selskap med mennesker (helst under genseren, for alt er så fryktelig skummelt ;) ), bor alene og trives med det :) .
Ærbødigst,

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

kjempefint! rotter, indianere og Tolkien, kan det bli bedre?
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

lille lakris wrote:kjempefint! rotter, indianere og Tolkien, kan det bli bedre?
Hehe :lol:
Ærbødigst,

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Lekker side - da venter vi bare på oppdrettet! :spise:
Anita :thu:

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Tusen takk for alle hyggelige kommntarer :D
Men jeg tenkte i utgangspunktet på reaksjoner på det avlsmessige. På valg jeg har tatt, hvordan jeg vurderer, ovs. Jeg føler at jeg har tenkt meg i stykker, så kritiske røster utenfra hadde vært til god hjelp :) Er alt i sin skjønneste orden, blir jeg jo glad, men det er ingen standpunkter som ikke tåler å debatteres om det skulle være årsak til det ;)
Ærbødigst,

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Kva med ungar til salgs for videre avl? min. alder på kjøpar (ser det er mangen som har 18 års grense, eller underskrift av foreldre)? Kva meinar du om det? Og korleis krav har du til kjendt bakgrunn til avlsdyra? F.eks, kjem du til å avle på dyrebutikk rotter, dersom dei oppfyller dei andre krava?

Ellers verkar alt bra. :thu:

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Gode spørsmål! Takk :D
Kva med ungar til salgs for videre avl?
Jeg kommer jo til å avle for å få frem flere rotter som kan brukes videre. Det er hele drivkraften bak mitt oppdrettsønske :)
min. alder på kjøpar (ser det er mangen som har 18 års grense, eller underskrift av foreldre)
Jeg vil ikke sette noen aldersgrense; det sikkert mange under 18 jeg heller vil selge til enn mange over 18. Men jeg kommer til å være kjempekritisk til kjøpere, uansett alder. Det skal mildt sagt være svært ordnede forhold før jeg kommer til å tenke tanken på å selge ;)
Og korleis krav har du til kjendt bakgrunn til avlsdyra?F.eks, kjem du til å avle på dyrebutikk rotter, dersom dei oppfyller dei andre krava?
Jeg er positiv til avl på butikkrotter, men med visse restriksjoner. Det kommer ikke til å være en ukjent hun, da usikkerhetsfaktoren er altfor stor etter bare 9-10 mnd. Jeg liker tanken på å bruke hanner fra butikk, for å tilføre nye gener til vår lille samling ;) Men han må være over 2 år i tillegg til å oppfylle de øvrige kravene.

Håper dette var til hjelp :sol:
Ærbødigst,

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

9-10 mnd er litt gammal for ei ho rotte ;) samma er vel over 2 år for en hannrotte, burde nesten pansjoneres da? hva med rundt 15-18mnd?

Retting:
så du hadde skrevet annerledes på hjemmesia de enn i innlegget ditt ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

kikky wrote:9-10 mnd er litt gammal for ei ho rotte ;) samma er vel over 2 år for en hannrotte, burde nesten pansjoneres da? hva med rundt 15-18mnd?
Det jeg mente med å si 9-10 måneder var at det er absolutt siste "frist" for første kull for en hun, og "bingofaktoren" er allikevel for høy til at jeg ville brukt henne. :) For oppdrettsrotter er min abslutte nedre aldersgrense satt til 1 år, men pga. usikkerheten til en butikkrotte har jeg satt den til 2 år. Og blir den ikke 2 år så hadde den heller ikke vært noe avlsemne, mener nå jeg da...
Ærbødigst,

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Jeg ville aldri lånt ut en 2 år gammel hann til avl - risikoen for at han skal pådra seg skader i rygg og lend under selve akten er altfor stor. Jeg mener avlsverdien til en hann regnes ut fra hva slags avkom han gir - ikke om han blir 23 eller 25 mnd gammel. Men det er nå min mening, da :D
Anita

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

anita wrote:Jeg ville aldri lånt ut en 2 år gammel hann til avl - risikoen for at han skal pådra seg skader i rygg og lend under selve akten er altfor stor. Jeg mener avlsverdien til en hann regnes ut fra hva slags avkom han gir - ikke om han blir 23 eller 25 mnd gammel. Men det er nå min mening, da :D
Anita
På min kunnskapstørstige jakt tidligere i høst, fant jeg bl.a. denne viewtopic.php?t=399 som underbygging til min allerede oppgjorte mening om at man bør vente lengst mulig med å avle på en butikk-hann pga. usikkerheten rundt arvematerialet. Men har jeg misforstått det som står der? :?: I såfall beklager jeg det :oops: (Det er jo nettopp av slike grunner jeg ville "prøvekjøre" standpunktene mine allerede nå, slik at jeg slipper å oppdage sånne feil gjennom praksis :thu: )

Er det flere som har bidrag til en aldersdebatt om butikkkjøpte hanner? Hvor bør grensene gå for minste og høyeste alder? (Høyeste alder gjelder jo forsåvidt oppdretter-hanner også).
Ærbødigst,

Locked