Rottefarger
Moderator: Moderatorer
Rottefarger
Hva er forskjellen på husky og roan? trodde husky var at det ble lysere og roan 50/50 hvite/fargede hår (hvertfall på andre dyr), men har sett steder det står begge deler om ei rotte og nå blir jeg i tvil om forskjellen... Har black "lov" å være brunt i fargene eller er det en "feil" eller er rotta kanskje heller chocolate? Leser på fargesiden til ntf, men er ikke alt som er like godt forklart....
Hm, hvis det er sånn at husky kommer i to varianter, hvor den ene ikke fader, hvordan ser man da forskjell på den som ikke fader, og en god american berkshire? Synes det er lite poeng i å dele opp variantene så mye at vi ikke klarer å holde styr på det. I min bok er en husky en rotte som fader. Noen kaller husky for roan.
Det spørs hvor mye lysere de blir, og på hvilken måte. Mange rotter blir lysere når de blir endre, altså at fargen blekner, ikke at det kommer hvite hår innimellom. Det gjør dem ikke til husky, huskyen er en egen genetisk variant som gjør at det fargede området på rotta begynner å lysne/bli hvitt allerede når rotta er ca 6 uker gammel.
En annen ting man ofte ser, spesielt på sorte rotter, er at de får noen få hvite hår innimellom. Først veldig sparsomt, men det kan etterhvert bli gannske mange, da kalles de silver black. Det er heller ikke hverken husk eller roan.
En annen ting man ofte ser, spesielt på sorte rotter, er at de får noen få hvite hår innimellom. Først veldig sparsomt, men det kan etterhvert bli gannske mange, da kalles de silver black. Det er heller ikke hverken husk eller roan.
jeg er enig med deg, for det var slik jeg trodde det var, men folk bruker husky og roan om hverandre, og noen jeg har spurt har påstått det ikke finnes noe som heter roan fordi de selv bruker husky. selfene som ble lysere var agouti, en eller annen form for berkshire da, men hvertfall ikke husky, slik jeg har for meg husky skal være. men de ble klat husky likevel bare for de ble lysere. men mer om svarte rotter, silver black er jo normalt, men jeg ser mange svarte berkshire som er brune i kantene rundt det hvite....er det normalt/lov? eller er det feilfarging muligens ikke engang svart?
Ja, folk bruker husky og roan om hverandre. Men så lenge det ikke er en genetisk forskjell er det lite vits i å "krangle" om om det er to forskjellige typer eller ikke. Hvis det ER to genetisk forskjellige typer, og det i tillegg er en synlig forskjell er saken en annen. Men såklart kan jo samme farge (og genkode) ha forskjellig navn alt ettersom hvem du spør. Noen kaller aa for black, og noen kaller det for sort, og noen kaller det tilogmed for svart! 
Sorte rotter er sjelden helt kullsorte, veldig mange har brunskjær og/eller silvering. Noen har sagt at dette er fordi black har blitt brukt til å forbedre mange av de andre fargevariantene, og derfor selv har blitt "utvasket". En perfekt black skal ikke ha noe brunt, men jeg har bare en gang sett en sånn i self-variant! Black hooded er av en eller annen grunn mer vanlig å se i "god" farge (uten brunt og silver)... noen som har en teori om hvorfor?

Sorte rotter er sjelden helt kullsorte, veldig mange har brunskjær og/eller silvering. Noen har sagt at dette er fordi black har blitt brukt til å forbedre mange av de andre fargevariantene, og derfor selv har blitt "utvasket". En perfekt black skal ikke ha noe brunt, men jeg har bare en gang sett en sånn i self-variant! Black hooded er av en eller annen grunn mer vanlig å se i "god" farge (uten brunt og silver)... noen som har en teori om hvorfor?
ja, det har jeg også lagt merke til...hooded i det hele tatt har ofte klarer farger enn self og berkshore og sånt. alt jeg har hatt av hooded (black, agouti, silverfawn og blue) har hatt klare farger uten lysere punkter. men jeg har ingen teori om hvorfor, hadde vært morro og vite...trenger å lære meg mer om farger. finns det bøker utelukkende og farger og genetikk? på norsk?
men med det samme....siden jeg har drevet og mast hull i hodet på alle om hvorfor agouti huskyen min ble blå....som jeg og nevnte var hun alltid ganske lys i utgangspunktet....sitter nå og kikker på farger på http://www.hawthornrats.34sp.com/variet ... eties.html og sammenligner med min rotte, det er bilde på http://www.hestemarked.com/vip.asp?ID=n ... cID=139902 (hvis noen gidder og kikke da) der hun nærmest ser mer blå ut men er tydligere agouti på hodet....skal jeg heller anta at jeg har en blå agouti enn en agouti?