Nye rotter og litt frustrasjon

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Roger&Ingrid
Gammelrotte

Nye rotter og litt frustrasjon

Post by Roger&Ingrid »

I går fikk jeg viljen min, vi kjøpte to små damer; en black hooded og en agouti hooded (foreløpig navnløse). :D De har veldig søtt gemytt begge to; den ene satt på skulderen min med værhårene inntil halsen min i hele går kveld. Nå residerer de i eget bur i påvente av introduksjon til de voksne jentene.

Så over til frustrasjonen:

Nå har jeg for andre gang observert at den samme dyrebutikken har hanner og hunner i samme bur, denne gangen avertert som "hanner 7 uker, 50,-". Jeg tok på meg det hyggelige, snille fjeset og spurte den ansatte som hjalp oss; "Si meg, er det jeg som ser feil, eller er det to hunner i det buret også?". Hun som jobbet der hadde tydeligvis ikke rotter som sitt sterkeste felt og begynte å snakke om hvordan de så forskjell på kjønnene ved å måle avstanden mellom urinrørsåpningen og analåpningen. Mainly, to be fair; gutta var 7 uker gamle og hadde enorme baller. Da ser man virkelig ikke skogen for bare flis i finger'n om man ikke skjønner hvilke som kommer fra rotte-Mars og hvilke som har sitt opphav på rotte-Venus... :shock: Minst en av hunnene var åpenbart drektig, såvidt jeg kunne se. Nå har jeg heldigvis fått litt tykkere hud enn før, så det var helt uaktuelt å kjøpe de tilsynelatende drektige hunnene. Jeg er mer bekymret for hvordan det skal gå med dem under og etter fødselen; de kan ikke ha veid mer enn 200-250 gram.

Kan man sende mail til Mattilsynet om slikt? Bryr de seg nok til å vurdere å undersøke? Det virker jo ikke som om denne behandlingen av rottene fører så mye godt med seg. De så riktignok ut til å ha nok av fôr, vann og gjemmesteder, men jeg synes det er sjokkerende av en dyrebutikk å tilsynelatende ikke ha anelse om hva som er bak-frem på en art de selger...
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg syntes ikke det skader å sende en mail til Mattilsynet, hvorfor ikke? Hvis flere gjør det, så vil de kanskje legge mer merke til det.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Egentlig burde du sende en mail til mattilsynet før det går så langt at flere stakkars små rottejenter må bli mødre pga dyrebutikkens uansvarlige hold av rotter.
og grensen går når de ikke kan skille på kjønn!
Du kan jo tilby dem hjelp til å se forskjell på hannrotter og hunnrotter ;)
Men det er grenser for hva man har tid til da..
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

lov å spørre hvilken butikk det var? send gjerne pm om du ikke vil sladre åpenlyst.
det er greit å bomme på helt unge mus, det har jeg selv gjort. men rotter. ærlig talt. som du sier og vi alle vet, de er noen langballer allerede i syv ukers alder. send mail, du!

grattis med nye småttiser, forresten.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Ja, jeg er også veldig interessert i hvilken butikk det var. Skal jo flytte til Trondheim, så er veldig greit å være litt obs på slike lumske butikker...
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

For å si det sånn; det er vel, generelt sett, ikke all verdens til kunnskaper om rotter ute og går i de dyrebutikkene jeg har vært i i Trondheim. Denne gangen var det Tropehagen City Syd som fikk meg til å rive meg i håret, men jeg har vært ute for andre butikker som har vært verre. Jeg vet at Akvasia Zoo på Tillertorget tar inn rotter fra Imazo, det samme tror jeg Dyrenes Verden på Lade gjør, når de ikke finner andre alternativer (vi har vært og spurt begge steder). Solsiden Zoo har også sjokkert meg til tider; det er der jeg har funnet de yngste rottene, en gjeng vettskremte dyr som må ha vært yngre enn 4 uker gamle. På Valentinlystsenteret har jeg aldri sett rotter, men så er jeg ikke der så ofte heller. Det vi har fått vite, er at det er vanskelig å finne oppdrettere som er villige til å levere til dyrebutikk i Trondheimsområdet. Det har skjedd positive ting også (etter mitt syn,naturligvis); dyrebutikken på Byhaven er lagt ned! :thu:

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

akvasia er som navnet sier best på akvarier, de burde kanskje droppe dyreavdelingen. er en kunnskapsrik fyr der med en vakker saluki som er "fiskemann". gnagere hadde han overhodet ikke peiling på.
byhaven var slett ikke værst sist jeg var der, husker god plass til kaniner og marsvin i alle fall. den på valentinlyst brukte jeg endel, mest pga beliggenhet (jeg bodde på moholt, rett ved strinda smådyrklinikk).
skjønner at det er flere butikker jeg enten ikke husker eller som har kommet til, dyrenes verden tror jeg knapt jeg har vært i.
hmm. må vel oppover å sjekke ut saker og ting.
synes det er trist at ingen seriøse oppdrettere vil selge til butikk, men skjønner det jo også. ville nok ikke gjort det selv- da blir det umulig å ha oversikt over hva man avler på. men konsekvensen er altså busslaster med potensielle sda- smittebærere. bare trist! de burde slippe å reise så langt. det er mange som velger å la vær å ta inn rotter, fordi de ikke er bra nok de fra imazo. ihvertfall ujevn kvalitet.
jeg vet om dyrebutikker som forgjeves har forsøkt å ta inn dyr fra oppdrettere som leverer friske, tamme dyr som er gamle nok. de få dyrebutikkene som driver skikkelig seriøst taper kampen mot dyrenett, fordi de ikke vil være med på bruk og kast- mentaliteten som råder blant andre butikker, kunder og "oppdrettere".

kommer det bilder av de søte små snart?
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Bilder kommer, så snart jeg har fått stokket hjernen litt. :pig: Må finne et sted med brukbar bakgrunn, sofaen skaffer bare mislykkede, mørke bilder.

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

Jeg var innom city syd i begynnelsen av mars, jeg tok opp det der med de da men de sa de hadde sortert de. var lillebroren min som sa det.. Søster der er en gutt uten baller. Men jeg hadde ikke tid til å dikkedere med de men sa at noe er galt. De skulle ta det opp med sjefen sin sa de.
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det høres ut som om det er verdt en mail til Mattilsynet. Jeg regner ikke med at de løper sporenstreks for å sjekke, men mange små drypp over tid vil gjøre dem oppmerksomme på hva som foregår.
§ 2. Ålment om åtferd med dyr.

Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.
(Dyrevernloven)

Slik jeg ser det, er det et klart brudd på denne paragrafen å la kjønnsmodne rotter av begge kjønn gå sammen, ettersom butikken da ikke tar hensyn til rottenes instinkter.

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Roger&Ingrid wrote:
§ 2. Ålment om åtferd med dyr.

Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.
(Dyrevernloven)

Slik jeg ser det, er det et klart brudd på denne paragrafen å la kjønnsmodne rotter av begge kjønn gå sammen, ettersom butikken da ikke tar hensyn til rottenes instinkter.
Pluss delen med "lida i utrengsmål", når man tenker på hvor farlig det er for så små jenter å få kull...
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jepp! Jeg sendte inn henvendelse på skjemaet på Mattilsynets hjemmesider. Regner ikke med at det vil revolusjonere enkeltes holdninger til dyr, men jo flere drypp, jo bedre.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Har også sendt inn klager på diverse butikker Image
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

:thu:
Gleder meg til fortsettelsen.

Mange av dyrebutikkene her i Trondheim er tragiske! Jeg unngår så godt jeg han å gå innom, for jeg blir så opprørt. Da jeg kjøpte fangene fra Azkaban i høst, hadde jeg med en runde innom de fleste butikkene. Mange som ikke hadde rotter, men de stakkarene på zoolsiden.... har aldri sett så små og livredde rotter før. Og for en lukt det er der...
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Post Reply