Agouti

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tantepose
Gammelrotte

Agouti

Post by tantepose »

Slenger ut et lite spørsmål :?: Er agoutifargede rotter litt mer "hissige" enn andre?Mener ikke absolutte fakta men mer synsing av noen som har slike?Har altfor liten erfaring selv og skjønner at alle rotter er forskjellige.Men er det noe der? :smack:

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Det er noen som påstår at noen farger har litt mer av de ulike egenskapene, men jeg er ikke helt sikker på om det stemmer.
Skal se om jeg finner kilder der jeg har lest dette.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Denne du meinar, Pia?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Ja det forklarer jo hvorfor min blå dumbo agouti raser rundt som et villdyr :roll: hehe Hun er brun på tuppene og har ikke en kvit flekk ;) Men så er hun veldig glad i mamman sin og ganske sjalu.Syns det med farg og gemytt er veldig spennende.Har dere sett ekstra temperament hos deres egne da? :D

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

renatsko wrote:Denne du meinar, Pia?
Ja, linken som Annbritt har lagt ut under den tråden. :)
Takk
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Jeg har to augotier en eubk og en hooded,det jeg har lagt merke til er at nemi som er standard uten rex el. veier myyyye mer enn mia som er dumbo . og nemi har kraftigere benbygning og visse ting som futt i rompa og det da er det mia som har mest futt,nemi holder seg i bakgrunnen hos meg og blir kost på!
Det som jeg vil fram til er at rotter uten rex pels eller dumboører eller liknende. blir gjerne kraftigere i benbygningen og jeg vet at det er veldig mange som har små rexer eller dumboer el.
Fargene spiller nok ikke noe særlig rolle i buret vårt,her er det størrelsen,hvis ikke nemi hadde vært større enn mia hadde mia funnet på sprell som gjør nemis liv verre :roll:

Er det noen som kan bekrefte at standard rottene(samma hva slags farge)?
Eller er det bare noe som er her i huset?
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Hos meg er det helt annerledes enn hos deg, rottegal. Dumbojenta mi, Evita, er mye kraftigere enn de andre jentene som er standard. Hun har ei gigantisk rompe og veier mer enn de andre.

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Om ei dumbo-rotte er frå dyrebutikk eller oppdrettar, har nok mykje å seia for størrelsen. Min lille Roger f.eks: han er frå dyrebutikk, født tidleg i haust - og veg no 192 gram. :roll:

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Hun er nok fra dyrebutikk, og er bred som en hest. Jeg har også datteren hennes, My, og hun er syltynn.

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Noen rotter vokser senere enn andre og andre har annet å gjöre enn å legge på seg. Etter ettårsdagen er det mange som finner ut att det er kjekkere å spise enn å klattre runt hele tiden!
Mvh. Ann E.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Dette var kjekt! :D Artig å høre om ROTTENE rundt omkring og hvordan de er.Personlighet og adferd!De er jo så forskjellige både i sinn og skinn!
(kan bli litt kjedelig med faktaprat... ;) )Det er vel slike ting dere skriver om nå som har fått de fleste til å bli så glad i rotter!? :spise: :lol:

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Mia samler mat og utforsker,nemi sitter stille på rompa og spiser :roll:
Kan nok være derfor mia veier mindre enn nemi :lol:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Nei, jeg tror ikke farger og varianter har særlig mye å si for temperamentet. Av de 2 blå vi har, er en vill og gal og den andre bare snill og god; av de black hooded'e vi har/har hatt, var en superdominant, en litt redd mennesker, en feit og en søt og snill, men litt utspekulert. Det går vel mer på personlighet, noe jeg tror alle rotter har muligheter for å utvikle. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Post Reply