Rex

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Forklaringen er her:
tore wrote:Ved et vanlig dominant / recessivt forhold mellom alleler vil man ha 2 fenotypiske uttrykk for et et par alleler. For eksempel dumbo eller ikke dumbo.

.. Men rex har ikke noe vanlig dominant / recessivt forhold. Istedet har man noe som kalles ufullstendig dominans. I slike tilfeller er ikke det recessive genet "stille" selv om det er paret opp med et dominant gen. Dermed får man 3 fenotyper :

re re = Vanlig rotte
RE re = rex
RE RE = dobbelrex

Her ser du at for rex kommer begge allelene til uttrykk, ikke bare den dominante. Hadde det skjedd ville man i dette eksempelet bare hatt vanlig og dobbelrex, men slik er det da ikke.
Allow me to forsøke å gjøre det mer innviklet:

Det som gjør at rex er ufullstendig dominant, er altså at det er forskjell på en rotte som har 1 utgave av RE (RE re) og en rotte som har 2 utgaver av RE (RE RE). 1 utgave gir rex, 2 utgaver gir dobbelrex. Det er altså ikke snakk om å bære eller ikke bære rex, men om forskjellen mellom å ha 1 eller 2 utgaver av RE.

En sammenligning (fra mitt særdeles sparsommelige og tilnærmet fullstendig latterlige sortiment av genetikkunnskaper);

Hos mennesker er genet (eventuelt "dingsen", etter mitt hode) som gir brune øyne (vi kalte det B) dominant, mens genet som gir blå øyne (vi kalte det b) er recessivt. Et menneske som har brune øyne kan ha kombinasjonen Bb eller BB. Dersom B hadde vært ufullstendig dominant, hadde det vært forskjell på øyenfargen hos folk med BB og folk med Bb.

Håper dette ikke var en helt tullete fremstilling, biologer. :oops:

Hilsen kornettisten med 5 timer ukentlig naturfag fra videregående musikk :afro:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Randi
Betarotte

Post by Randi »

tore wrote: Jeg synes av prinsipp at hvis man er imot dobbelrex så bør man være imot rex siden det forårsakes av det samme allelet og er to sider av samme mynt.
Her er jeg uenig. Jeg personlig synes at rex ikke er noe å trakte etter da det utenom å være søtt ikke tilfører rotta noe positivt. Men, som Heidi sa så er vi ikke like sikre på hvor negativt det er for rotta å være rex. Derfor så synes jeg at det ikke er hårreisende at folk avler frem rexrotter. Selv om jeg personlig skulle ønske at standard agouti og black var det eneste som fantes, slik at folk ikke ble fristet til å bruke ikke egnet dyr i avl pga form eller fage.

Dobbelrex derimot ser jeg på utelukkende som en negativ mutasjon som hverken er fordelaktig for rotta eller er naturlig. Så selv om det er samme allelet som forårsaker både rex og dobbelrex, så synes jeg det burde være greit å være "imot" den ene varianten og "for" den andre i og med at det gir så forskjellige konsekvenser for rotta. Som jeg har forstått så er det slik det er i Sverige. På R8forumet så sier de at "ingen seriøse oppdrettere avler på dobbeltrex", men samtidig viser de bilder på søte rexrotter. Dette er en løsning som jeg synes er bra. Tror ikke vi tjener på å si at alt annet enn standard er "fyfy", men de variantene som faktisk er ufordelaktig for rottene synes det må være lov å si i mot.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Inaturen vil alt som er "ufordelaktig" for rotta renses naturlig ut.....Hvilke varianter ser vi der? :)

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Augoti self toppørete kjemper :lol: :lol:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Randi wrote:
tore wrote: Jeg synes av prinsipp at hvis man er imot dobbelrex så bør man være imot rex siden det forårsakes av det samme allelet og er to sider av samme mynt.
Her er jeg uenig. Jeg personlig synes at rex ikke er noe å trakte etter da det utenom å være søtt ikke tilfører rotta noe positivt. Men, som Heidi sa så er vi ikke like sikre på hvor negativt det er for rotta å være rex. Derfor så synes jeg at det ikke er hårreisende at folk avler frem rexrotter. Selv om jeg personlig skulle ønske at standard agouti og black var det eneste som fantes, slik at folk ikke ble fristet til å bruke ikke egnet dyr i avl pga form eller fage.

Dobbelrex derimot ser jeg på utelukkende som en negativ mutasjon som hverken er fordelaktig for rotta eller er naturlig. Så selv om det er samme allelet som forårsaker både rex og dobbelrex, så synes jeg det burde være greit å være "imot" den ene varianten og "for" den andre i og med at det gir så forskjellige konsekvenser for rotta. Som jeg har forstått så er det slik det er i Sverige. På R8forumet så sier de at "ingen seriøse oppdrettere avler på dobbeltrex", men samtidig viser de bilder på søte rexrotter. Dette er en løsning som jeg synes er bra. Tror ikke vi tjener på å si at alt annet enn standard er "fyfy", men de variantene som faktisk er ufordelaktig for rottene synes det må være lov å si i mot.
Veldig enig!
Selv er jeg imot å avle frem (ikke på) dobbelrex, men rex er greit. Er ikke slik at jeg heller avler på rex enn glatthåret. langt ifra, men hvis jeg har to flotte foreldre så er det ikke sånn at jeg alikevel ikke parrer dem pga det kommer rex unger ut av det.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

tore
Sover i do

Post by tore »

Ang rex (RE re), så er jeg ikke så sikker på at det ikke fører til problemer hos rottene. Jeg tenker for eksempel på krøllete værhår ..

Angående ufullstendig dominans synes jeg øyeeksempelet var helt greit. Hos en del planter har man gen for f.eks rød og hvit farge på kronblader (F = rød, f = hvit). Ved ufullstendig dominans vil gjerne da en Ff-blomst bli rosa og ikke rød som de fleste er vant til.

Bærer brukes når et individ har gen for en egenskap, men at det ikke kommer til uttrykk i dyret. I blomstereksempelet over gir FF og Ff røde blomster mens ff gir hvite. Hvis det var et vanlig dominant / recessivt forhold vil da Ff være en rød blomst som er bærer av det hvite genet.

Ved ufullstendig dominans kommer alle gener til uttrykk og dermed får man ikke bærere for egenskapen. Dermed kan ikke rotter være bærere for rex. Hvis de har genet i en eller annen kombinasjon vil man se det på dem.

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Rex genet siges normalt at være dominant, men i England er der nyligt fremkommet et recessivt rex gen. Jeg ved desværre ikke så meget mere om det end det, men man kan sikkert finde mere på det engelske forum
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Dumle
Markeringsbehov

he?

Post by Dumle »

Tore:

Homozygot er jo da to like gener (vil ikke gå for dypt), og da vil det vel ikke være recessivt?

Eller tenker du på to recessive like gener? Da blir det jo homozygot...

Ble bare litt forvirra.. Det er jo sånn at hvis du "er" heterozygot så er du vel bare bærer?
Hm... Forvirre meg selv, for det kommer jo selvsagt ann på hva som er feno- og hva som er genotypen :mrgreen: :lol:

Det er bra gjort... jeg starter å skrive for å få svar, og når jeg er ferdig med å skrive så har jeg gjort meg selv mere forvirra.. yes :geek: :hm:

Ved ufullstendig dominans kommer alle gener til uttrykk og dermed får man ikke bærere for egenskapen. Dermed kan ikke rotter være bærere for rex. Hvis de har genet i en eller annen kombinasjon vil man se det på dem.
Aha, tenker du på som med gutter og hemofili?
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Aase

Post by Aase »

Den ene hunnrotten her er dobbeltrex - fløyelspels med siamese- tegninger. Hun er ellers veldig liten , slik pappan var. Hun den blue og en powder blue frøken ligger alltid i en klynge!! Hun har røde øyne,- og jeg VET at hun har dårlig syn!! Men hun fungerer supert i flokken!!
Kjøpte pappaen hennes samtidig med henne, MÅTTE bare!!- han var HELT naken!! :lol: Og verdens hærligste!!....Han døde bare 4 mnd. gammel....Det var nok hjertet...En time etter jeg så han godt i live var han død....
Han var Imazo rotte,- og kom sammen med mammaen som ble "gravid" på reisen til Norge.
Hun var en super og beskyttende mamma som fostret opp 10 rotteunger!
Så ikke alle "nakenrotter" er dårlige foreldre!!! Men om avlen på alle er like god er en annen sak......Skikkelig trist når man mister en "superrotte" som bare er ca. 4 mnd..... :(

Dumle
Markeringsbehov

Post by Dumle »

aha... I see... tror jeg :hm:

Du sier altså at rotten ikke kan være bærer, mens det den opprinnelig ville vært bærer av kommer frem som fenotype?? At det ikke får ligge "skjult" :?:

Jeg må ha noe å sammenligne dette med:

I menneskeverden så kan ikke gutter være bærer av genet til hemofili. Hvis mor er bærer og far er frisk så får gutten hemofili uansett pga kromosomene. Har far hemofili, får sønnen det også. Når det gjelder jenter så er det vel 50 % sjangs for å få det hvis en av foreldrene har det...

Riktig :?:
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

tore
Sover i do

Post by tore »

Dumle wrote:aha... I see... tror jeg :hm:

Du sier altså at rotten ikke kan være bærer, mens det den opprinnelig ville vært bærer av kommer frem som fenotype?? At det ikke får ligge "skjult" :?:
¨

Dette er helt riktig! Man har ikke bærere fordi genet ikke er skjult. Man har allikevel heterozygoter, men de kalles altså ikke lenger bærere.

Ikke tenk på hemofili. Det er et eksempel på kjønnsbundet arv (allelene sitter på kjønnskromosomet X) som kompliserer ting enda litt mer og gjelder ikke for eksempelet med ufullstendig dominans. :)

til Aase :

Rotten din som døde bare 4 måneder gammel kan være et eksempel på individ med svært dårlig genetikk som følge av uforsiktig avl .. som jeg har skrevet om tidligere i denne tråden. Jeg er sikker på at mange fler har lignende historier.

Dumle
Markeringsbehov

mm

Post by Dumle »

Akkurat!

Hehe, spennende spennende. Jo mer jeg lærer om gener og arv, desto mindre føler jeg at jeg kan, og desto mer er det å lære ;)

Altså:
Jente
20 år.

Post Reply