Gnagd opp stingene!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Kikkii
Pinky

Gnagd opp stingene!!

Post by Kikkii »

Hei. Nå har jeg et stort problem og trenger hjelp fort. Jeg kastrerte Stripa for 5 dager siden, men i natt har han klart og få av seg skjermen og gnagd opp 7 av 8 sting. Det er et stort "hull" som ikke ser spesielt bra ut. Vi dro jo selfølgelig til veterinæren med en gang vi så det, men der var det stengt og åpner ikke før mandag. Nærmeste vet som er åpen er flere mil unna, og vi kommer oss ingen steder. Noen som kan gi oss noen tips om hva vi kan gjøre? Er skikkelig bekymret for han:(
:leftrat: Frøya og Frøken :rightrat:

R.I.P Sara, Bolla og Turbo

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det eneste jeg kan komme på involverer barbering, bruk av sårtape (den typen man kjøper på apoteket til å holde sammen dype rifter med), eget bur og fortsatt bruk av krage.

Inger

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Det må da være en eller annen veterinær som kan ta imot dere? I Oslo er det flere som har åpent på lørdager, f.eks. Groruddalen Dyreklinikk.

Jeg vet ikke hva annet dere kan gjøre, enn å oppsøke en veterinær. Vil tro det kan bli infeksjon og det er sikkert ganske vondt for han. Hold såret rent, iallfall. God bedring til Stripa!

Kikkii
Pinky

Post by Kikkii »

kommer meg ikke til oslo. Er alene i helgen og har bare en moped. Det blir alt for langt å kjøre han 6 mil på moped

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Oi,dere må jo få det sammen på et vis.Med plaster.Må prøve å få presset grovev sammen.Sikkert noen som kan sykepleie her inne.Kjenner dere noen i denne bransjen,sykepleier,helsesøster e.l.,så hør med dem.Helst få dem til å tape sammen til dere kommer til dyrlegen.Lykke til! :)

Kikkii
Pinky

Post by Kikkii »

Takk for hjelp. Har prøvd med sårplaster nå men det ville ikke sitte (han var barbert fra før) og han nekter å få på kragen, men jeg gir meg ikke :)

margrethe

Post by margrethe »

Hadde vært litt redd for å plastre igjen dette. Kan hende det er like greit at det gror innenifra og ut. Det du først og fremst bør gjøre er å ringe en veterinær og forklare situasjonen. Du kan jo f.eks, ringe Groruddalen dyreklinikk siden de er åpne i dag. Lykke til ;)

Mogwai
Sofaspiser

Post by Mogwai »

Oi!

Jeg vet akkurat åssen du har det.
Jeg måtte få operert bort ei svulst på en av rottene mine for noen uker siden.
Og selvfølgelig på ei fredag etter stengetid så hadde hun gnagd opp stingene sine :(

Men Follo Dyreklinikk som jeg var til hadde på forhånd gitt meg et mobilnummer til dyrelegen som opererte Nina slik at jeg kunne ringe utenom åpningstid også :bravo:
Nina måtte under full narkose enda en gang for og få metallsting.
Jeg var utrulig bekymret for at hun muligens kunne få en infeksjon siden hun reiv og sleit i såret hele tiden.
Men jeg fant ut at hun var mye mindre intressert i såret når hun fikk være ute og tusle rundt som hun sjøl ville.
Så hun hadde muligheten til og gå ut og inn i buret som hun sjøl vile i 2-3 uker.
Trudde muligens det kanskje ville være litt vanskelig og da få henne til og være litt mer i buret sitt igjen etterpå.
Men hun var sååååå glad og fornøyd når hun endelig fikk være sammen med de andre igjen at hun ikke hadde lyst til og komme ut av buret i et par dager.

Krysser fingrene og håper alt går bra med rotten din.
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Ekorren

Post by Ekorren »

Hei!

Vil bare si tusen takk for tipset ang. ha dem fri etter operasjonen.
Vår lille hjerteknuser måtte fjerne en svulst på onsdag, torsdag kveld så vi at hun hadde gnagd opp ett par av stingene.
Dro til dyrlegen på fredag for å få henne "re-stitched".
Brukte rådet om å ha henne fri, så nå har hun sovet i senga med oss ett par dager. ikke antydning til gnagelyst:)

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Jeg hadde aldri turt å ha rotta i senga, hva hvist jeg moste den i søvne! :shock: Jeg ville uansett ha rotta i et bur uten strø og med et mykt teppe i bunnen så den ikke fikk støv i såret...
Aurora

ainapb
Stjeler mat

.

Post by ainapb »

Prøv heller å ha en avis eller noe i bunnen av buret da et teppe fort vil legge igjen "tråder" i såret :) Kan også prøve med et Hodeputelaken da det heller ikke lager "tråder" og nupper som vil sette seg i såret :) Evnt ha teppet inni hodeputelakenet for å få det mykt :)
Aina :)
Mixi + Alle rottene :D

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

åja tenkte ikkee på det... Bare at hard kattesand og sånne bunnstrø som er litt harde kan sette seg inn i såret...
Aurora

Ekorren

Post by Ekorren »

Har heldigvis såpass stor seng at å mose henne ikke er noe fare:)
Stingene har grodd kjempefint, så nå er det snart tid for å ta dem ut hos veterinæren. Noen som vet om de må under gass for å ta ut stingene også?

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Har aldri opplevd å måtte ta sting hos veterinær. De pleier å forsvinne av seg selv. Rotten har enten gnagd de vekk, eller så er tråden laget slik at den forsvinner etter en stund av seg selv.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Noen som vet om de må under gass for å ta ut stingene også?
Det har jeg aldri hørt om. Jeg har måttet hjelpe et par av mine med å skjære av knute og nappet ut tråden (det samme som veterinæren gjør), men det er vel ikke verre for rotter enn for mennsker å fjerne tråd, går jeg ut ifra :)

Post Reply