Råd ang. to atferdstilfeller?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Henrik

Råd ang. to atferdstilfeller?

Post by Henrik »

Innledningsvis, så det er sagt, så skriver jeg for Ailani siden hun har tentamen i dag og vi gjerne ville få luftet dette så fort som mulig :)

Vet det står litt mye her, men klarte ikke begrense meg til noe kort, så håper flest mulig hvertfall vil lese sånn nogen lunde igjennom og komme med noen synspunkter! :)

Nå har det seg så at vår kjære Emma har blitt en gammel og skrøplelig dame. Av flere grunner har vi nå besluttet at vi desverre må ta henne med til de evige ostemarker :( Når man da allikevel skal til dyrlegen, så er det jo greit å ordne opp i evt. andre problemer som måtte være med div. rotter, og det er her vi gjerne skulle hatt litt synspunkter fra andre.

For det første har vi Jumano, som vi fikk fra Danmark for et par-tre måneder siden. Etter en lang kjøretur helt alene i buret sitt samt en karantenetid alene i et annet bur, ble han nok litt på vakt. Dette ble langt ifra bedre etter at han ble satt sammen med våre to sværinger Kansas og Ohio, da dette endte med et saftig bitt i Jumanos rygg. Selv om han har fått mye kos og godt har han ikke blitt noe bedre. Situasjonen er den dag i dag at Jumano er veldig sky og redd. Han har aldri virket noe aggresiv eller dominant, men redsel kan jo også få rotter til å gjøre ting vi ikke vil de skal. Jumano er vanskelig å få ut av buret, da han får de utroligste skvette-til-og-hoppe-unna-i-superfart-krampetrekningene bare man tar på han. Han er heller ingen stor fan av vaskekluter, hverken på hyllene sine eller sprinklene (med mindre han er ute). To ganger mens jeg har vasket i buret hans har han også bitt etter meg/kluten. Den ene gangen traff han faktisk fingeren min godt også, men da hadde jeg nok irritert han litt ved å skulle vaske rett under han (poenget er at det ikke skulle spesielt mye til). Ellers blir Jumano redd/hissig når noen rotter klatrer på buret hans. Han har også hatt en liten hevnaksjon mot både Kasas og Ohio mens de har klatret på buret hans, ved å bite av et par tær på dem.
Alt i alt er Jumano en veldig skvetten og redd rotte som ser ut til å gå etter filosofien "angrep er det beste forsvar". Til Jumanos forsvar er han forholdsvis rolig når vi først har han ute og holder han og koser på han. Så fort vi setter han ned på gulvet eller noe er han igjen ganske vanskelig å få tak i.

Det andre tilfellet er vår andre danske rotte, Juvela. Hun tilbrakte, akkurat som Jumano, karantenetiden alene. Dette er trolig ikke noe grunn til hennes oppførsel, men det er nå hvertfall slik det var. Allerede da vi hadde hun i karantene merket vi at hun bet litt. Da var det kun hvis vi kom med fingeren bort til sprinklene. Selvsagt er det mange rotter som smakebiter når ting kommer til buret, de tror det jo er mat. Men jeg har sett mange rotter langt mer forsiktige enn Juvela der. Da hun kom i flokken gikk alt fint. Litt småknuffing har det vært, men aldri noe alvorlig. Ikke noe problem! :) Hun lar seg også kose med og er forholdsvis rolig, men dette er mest rett etter vi har tatt hun ut av buret. Når hun har løpt ute en stund (og klatret litt på buret til Jumano og stått og laget sinna-lyder mot han og fått det samme tilbake) så er hun langt ifra så rolig. Vi kan nesten ikke ta i henne uten at hun skvetter og piper masse. Hun biter også en del tær, og to ganger har hun bitt meg i fingeren også. Den ene gangen vasket jeg buret til jentene, Erica (Ailani) satte henne inn, og hun løp rett opp på hylla der jeg vasket og angrep(!) fingeren min. Den andre gangen hadde jeg vasket i Jumano sitt bur og var på vei til å lukke døra hans mens Juvela klatret oppover buret hans. I det jeg lukket luka, bykset hun et par cm. opp og bet til. Hun har også gitt Jumano et lite bitt i tåa, men så synes jeg jo han er litt provoserende der inne også.
Alt i alt er Juvela fin i flokken, kosete og rolig først, men kanskje littegrann pipete. Etter å ha løpt løst og klatret på guttebur og utforsket blir hun skvetten og veldig pipete, og kanskje værre ting? (Begge gangene hun bet hadde hun vært ute en stund..)

Vel, nå tror jeg at jeg har fått med det som trengs om våre to umuliuser. Som sagt skal vi veldig snart til dyrlegen med Emma i alle fall, så evt. div. grep med Jumano og Juvela kan jo være lurt å ta med i samme slengen. Erica og jeg har hatt forskjellige tanker og ideer om hva som kan være lurt, men vil gjerne ha litt innspill fra andre her. Så vi håper flest mulig tar seg tid til å hvertfall gi noen kommentarer på hva de synes er lurt å gjøre med disse to, både ting en dyrlege kan hjelpe oss med og gjerne ting vi kan gjøre selv med situasjonen.
På forhånd takk! ;)

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Jeg er ikke sikker på om dere er klar over det, men en del av brødrene til Juvela, er kastrert pga dominant/aggressiv adferd. To av brødrene som bor i Norge er kastrert, én pga. aggresjon. Minst en i DK er også kastrert. Derfor er det også satt avlsforbud på hvertfall jentene i kullet.

Selv har jeg Sapphira fra samme kull, og hun en en herlig liten jente, rolig og kosete. Hun var en piperotte før, men har forandret seg.
Jeg har også søsteren til Jumano, og hun er noe av det bløteste på fire poter. Hun er det aboslutt herligste jeg har sett, men hun er liten av størrelse. Det samme gjelder søsteren hennes, som jeg har hatt hos meg i tre uker - en fantastisk rotte.
Alle jentene falt på plass med engang, og det har ikke vært problemer med de. Derimot var det problemer med guttene som kom.

Det er mulig at oppførselen kan ha noe å gjøre med flyttingen, da det var flere i samme kull som ikke taklet det.
Det har også vært løst snakk om mindre bra behandling hos en av de to som passet de, da Annbritt måtte kvitte seg med rottene sine.

Det med biting gjennom sprinklene, det gjorde alle de 3 jentene jeg tok med hjem. Jeg har aldri hatt rotter som biter gjennom sprinklene, selv om jeg både gir de godteri og lar de slikke fingre, koser på de gjennom sprinklene. Det gav seg etter halvannen ukes tid, da jeg fikk de til å forstå at det kun var kosefingre som snek seg inn.

Vet ikke om dette var til hjelp for beslutningen deres, men hvis dere ikke visste det fra før, vet dere det nå. :rottehode:

PS: Og det med biting av mennesketær, og rottetær som klatrer på buret, ser jeg på som mer eller mindre normalt, selv om mine ikke gjør sistnevnte.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Henrik

Post by Henrik »

Om brødre og søstre og onkler og tanter og slekta forøvrig vet Ailani mye mer om enn meg :lol:
Men jeg har nå hvertfall hørt noe om aggresivitet fra søsken av Juvela.

Var det noe spesielt du gjorde for å få Sapphira til å roe seg? Tror du kanskje Jumano kan ha noe å gjøre med at Juvela forandrer seg mens hun er ute til lufting og klatrer på buret hans? (Han går alltid der hun går og lager hvese-lyder og reiser litt på hårene) Som sagt er jo Juvela fin i flokken og forholdsvis rolig og kosete når vi tar hun ut av bruet. Litt piping, men det er da ikke noe problem!

Jaja, da er det ikke bare Jumano som har hatt problemer der. Han har nok selvsagt lidd værre av det bittet som en av våre store gutter gav. Spørsmålet er jo bare om en kastrering av han vil hjelpe? Han er jo ikke aggressiv eller dominant, men heller redd og vil være føre var og forsvare seg. Og å kastrere han hjelper jo ikke noe om han fortsatt hisser opp Juvela (om han faktisk gjør det da..kanskje Juvela bare ikke "tåler" å løpe fritt).

Ja, biting gjennom sprinklene er jo ikke så unormalt det. Nevnte det mer som et slags tidlig tegn på at hun likte å bite hvertfall. Tåbiting er ikke så unormalt heller. Har hatt flere som gjør det. Men det viser hvertfall enda mer at hun ikke er så redd for å bite mennsker liksom. Kronen på verket er jo såklart de to gangene hun faktisk angrep fingeren min. I motsetning til med Jumano, irriterte jeg ikke henne noe. Og det er snakk om bitt så jeg blør ganske bra.. Avlivning? :(

Biting av rottetær er vel ikke så unormalt det heller. Problemet er bare at Jumano bet AV to tær på Kansas og ett på Ohio. Altså nedenfor neglen. Den ene av tærne var bitt så langt ned at det måtte sys. Fortsatt normalt? Burde ikke være det hvertfall..

Takk for kommentarer, synspunkter og opplysninger! :) Alt hjelper, og jo mer vi vet, jo bedre kan vi ta avgjørelsene som må tas! :)

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

problemet med ho rotta blir helt sikkert borte når ho ikke får lov til å snuse og gå på gutteburet. rottene blir jo stresset av andre sinte rotter og blir da ekstra på vakt og kan derfor bite deg når du skal løfte ho vekk eller bare tar på ho.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Sapphira var ikke umulig på noen måte, misforstå meg rett.
Eneste var at hun kunne komme med et pip når vi løftet henne. Hun har med tiden blitt vant til det, muligens fordi jeg er veldig sånn "løfte-og-kysse-på-rotta-si" :roll: :oops:
Jeg tror heller ikke de ble håndtert så altfor mye hos en av de de bodde hos, så det kan jo ha noe av skylden, da de enda var ganske små mens de flyttet rundt.

Problemet med den andre hannen (den som ikke var aggressiv), var at han ikke gikk sammen med noen andre hanner. Han var ikke selv aggressiv, eller dominant, men det var noe ved ham som gjorde at det ikke gikk. Det endte i kastrering der også, så nå bor han fint med jenter.
Han var snill og god mot mennesker, men markerte og "skrapet" mye, som han nå har sluttet med.

Hvis dere vurderer avlivning pga vanskelig oppførsel, så ville jeg forsøkt kastrering. Det har vært vellykket på søskene, hvertfall de jeg har hørt om. Og da kan vel også bo med jentene. Kastering hjelper jo på lukten, og det kan jo hende det er det Juvela reagerer på.
Ikke lett å si, det må nesten prøves frem.

Usikker på tilstanden til Juvela, jeg klarer ikke helt å se det for meg, hvordan hun er. Det kunne ikke vært en idé å prøve å "låne henne bort"?
Å se hvordan hun reagerer, kanskje få en annens mening av hennes oppførsel?
Er hun uforutsigbar når hun biter? Eller er det visse situasjoner du vet hun vil hogge til? Det er jo selvfølgelig ikke noe særlig å ha en rotte man ikke kan føle seg trygg på.

Nei, jeg vil ikke si det er normalt å bite AV tær. :|

Du er velkommen innom

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Som Kikky sier, så kan det ha noe å si at hun får lov å klatre på buret til Jumano (bor han alene, forresten?).
Jeg har to flokker med jenter i hvert sitt bur. De har aldri blitt introdusert til hverandre, både fordi de bor i separate bur, og fordi jeg har en dominant hunn, og føler det er lettest sånn.
Hvis de klarer å snike seg bort til de andres bur, når jeg tar de ut, blir det puffing av pels, snøfting, og napping gjennom buret, hvis de får tak i hverandre.
Det skjer heldigvis ikke så ofte, med mindre alle er så ivrige med å komme ut på en gang. :roll:

Du er velkommen innom

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Jeg tenker også at det ikke er så lurt å la henne være ute rundt gutteburet.Dette gjør henne tydelig utrygg.Tror trygghet og "oversiktlige" omgivelser er essensielt for en rotte.Dette tror jeg gjelder gutten også,han er tydelig ikke trygg på omgivelsene sine.Det kan selvsagt være andre grunner til at han biter.Har tenkt endel på psyken til rottene etter jeg fikk filmen fra Oxford,som dere sikkert har sett.Et bol,flokk,er helt avhengig av å være trygge.Andre rotter kan være livstruende,enten du er den nye eller det kommer en ny i nærheten.Tror ikke det er bra å flytte rotter mange ganger.Som å sette bort "problemrotter" eller låne bort rotter som selskap for andre rotter en periode.Syns dette er å ta lite hensyn til rottens psyke.Tror kanskje disse to sliter litt,spesielt han.Dersom hun har det bra sammen med andre jenter,syns jeg dere skal unngå at hun kommer i kontakt med gutteburet,og ellers unngå ting dere vet utløser uønsket adferd,(som sikkert kommer av redsel for ting som truer bolet).Han vil tydeligvis ha kontroll på siuasjonen sin selv.Å bli satt på gulvet kan være ekstremt skremmende for ei rotte.Forts. ;)
Last edited by tantepose on 29 May 2007, 13:39, edited 1 time in total.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

forts: Rotter er jo veldig opptatt av trygge "ruter",fram og tilbake fra buret (bolet),eller en annen trygg plass.Unngå de tingene han ikke liker og gjør det han liker,når han vil.Kastrering er sikkert mulig,men det har jeg ikke greie på. ;) Håper dere finner ut av det,til alles beste.Men jeg føler at disse to fortjener en sjangse til.Lykke til! :D

Henrik

Post by Henrik »

Tusen takk for mange innspill, meninger og opplysninger! :)
Svarer bare kort på et par ting, så lar jeg Ailani lese og svare på alt sammen når hun kommer hjem..

Ja, Jumano bor alene. Ettersom han ikke gikk sammen med noen av de to andre guttene våre, så måtte vi bare gjøre det sånn da. Om han hadde en gutt der han gikk godt sammen med kan det jo godt hende at ting hadde blitt annerledes. Desverre er det jo ikke bare å skaffe seg en ny rotte alltid. Spesielt ikke når Ailani bor hjemme og har rottene der og allerede har flere enn hun egentlig fikk ha..

Juvelas to litt alvorlige bitinger av min finger ser ikke ut til å ha noen sammenheng. Den ene gangen vasket jeg en hylle i buret, hun ble satt inn, gikk opp på hylla og hoppet med en gang rett på fingeren min. Jeg opplevde det som angrep, ikke noe slags forsvar. Den andre gangen lukket jeg buret til Jumano, mens hun klatret opp mot luka. I det jeg lukket den, bykset hun opp de siste 2cm og bet til. Igjen opplevede hvertfall jeg det som angrep. Felles er kun det at hun hadde vært ute til lufting og møtt noen gutter gjennom sprinklene (mest Jumano hun "besøker").

Klarer visst ikke begrense meg jeg :P Nå har vi hvertfall fått mange fine innspill, så da får vi se hva Ailani tenker når hun kommer hjem. Siden vi tenkte å ta med Emma til vet. i morgen, ville vi gjerne få spurt om meninger så tidlig som mulig, og nå har hun jo fått en del å lese på :)
Om noen har noe mer å legge til, er det bare å fortsette å svare!

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja jeg vet om søsknene til juvela ;)

Og Kikky, det er ikke så lett å ikke la dem snuse på hvernadre da jeg har dem på samme rom og ikke har mulighet for noe annet. Det har aldri vært noe problem før. Hmmm.. Vi vurderte avliving på juvela i og med at det er helt uforutsigbart da hun biter.. Hun har også bitt meg en gang. Og jeg er usikker på om det har noe med jumano å gjøre for hun har bitt henrik i sitt eget bur. Og prøvd å bite meg uten å vært i kontakt med jumano. Og da etter det jeg vet om slekten tror jeg ikke det er snakk om bare erdsel.

Men Jumano kan det jo gjøres noe med. Jeg vil i første omgang prøve en kastrasjon med han da ja å så se hvordan det går! Hvor lenge kan jeg da vente før jeg setter han sammen med jentene? Jumano bor alene nå ja. Skulle egentlig bli satt sammen med en annen gutt med han fikk andre venner. Så da spørs det om hans nye venner blir jentene eller om jeg må få meg en gutt til. Skal snart ned til Danmark igjen å hente en gutt, samt at jeg skal ha eget kull snart.

Også må jeg rette opp i en feil, og det er at jeg kan skaffe meg en gutt til han. Det er ikke problem ;)

Så da tar jeg ihverftall med jumano til veterinæren. Men hva med juvela..? Vil ikke hun klikke hvis jumano flytter inn??
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Deres Jumano høres ut som vår Stein var.

Stein var aldri aggressiv eller unormalt dominant mot noen, men han var redd og usikker. Med mennesker hadde han aldri problemer. Han var den skjønneste teddyrotte kosegutt. Men når han skulle introduseres med nye/fremmede hanner, smalt det. Han var usikker og puffa pelsen, de fleste andre hanner så dette som en trussel og forsvarte seg. Dette fikk stein til å forsvare seg selv, og fly på alle andre rotter som var i nærheten. Han gikk veldig bra med unge rotter, men som du sier, det er ikke alltid man kan skaffe nye rotter.

Har i etterkant funnet ut at Stein sto i bur der to andre aggressive/dominante hanner hadde gitt ham pryl jevnt og trutt.
Han hadde blitt tatt ut av flokken, og så satt inn igjenn gang på gang av eieren. Det ble neppe bygget opp noen rang i flokken, og det endte med at Stein ble en usikker og "alltid i forsvars posisjon" rotte.
Vi prøvde å løse dette ved å kasterere ham så han kunne gå men jentene. Men dessværre ble narkosen for mye for ham, og han overlvede ikke kasterasjonen.

Har nok ingen spesielt gode råd om hva dere kan gjøre. Men det er iallefall slik det hendte hos oss. Men det dere evnt kunne har gjort hadde vært å fortsette å prøve å introdusere ..Ellers ville jeg ha prøvd kasterering, det er bedre enn avlining iallefall(så fremt alt går som det skal da). Så kan han i det minste gå med hunnene i stede for å være ensom.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Vel nå er det slik at han har vist aggressiv atferd mot oss da. Bitt både meg og henrik. Og når jeg prøver å løfte han opp reiser hårene seg og han prøver å nappe liksom... så tørr nesten ikke ta han ut. :|

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

nei helt sikkert ikke greit når burene står på samme rom, men da ville jeg ha forsøkt allt annet for å stoppe ho fra å klatre på buret hans. og jeg tror, sier tror, at ho beit henrik mens ho var i sitt eget bur siden ho var stresset på grunn av jumano? det er i hvertfall ikke sunt for rotter å hilse på hverandre når de tydlig ikke liker hverandre og blir stresset av det. dette vet jeg da jeg hadde et uhell med sinna taggen min og neo, aragorn hoppet på buret og neo angrep, noe han hadde god grunn til. men aragorn blei da alltids stresset og ekstra var når han var ute hvis han fikk kommet i nærheten av buret til neo og de andre guttene. Og er ganske sikker på at hvis jeg tok tak i han overraskende hadde han nappet til meg selv om han ikke er agressiv til vanlig ;) jeg ville i hvertfall prøvd å holde ho vekk fra hans bur, i det hele tatt vekk fra andre sinte aggresive rotter, hvis ikke prøve omplassering før du begynner å tenke på avlivning. Men dette er som sagt hva jeg hadde gjort, betyr ikke at det vil være det beste for dere ;)

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jumeno er ikke sint, han er redd. Så er ikke han som gjør noe for å skremme Juvela. Det har jeg sett, Han står som regel rolig mens det er hun som prøver å få tak i han mens hun piper. Jeg skal kastrere jumano i morgen og se om det går bedre da! Juvela tar jeg ikke med og ser om en kastrasjon roer ned situasjonen.

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

det er sikkert lurt ;)

Post Reply