Hvor går grensa?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Ailani wrote:Går bra det ;) Rettelse: kun hannen som veier 10 gram unna

Ja de har nok forskjellige grunner til å plutselig velge en ops parring. Er nok ingen fasittsvar.
Behöver inte svar från dig. Ville bara komma med ex. på en som väljer nåt annat. Frågar du mig så syns jag att en del köpare är väldigt oseriösa här.

Ki :pir:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

nei men det er vel lov å svare å dele tanker her.

Jaha, hvorfor det?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

När du beställer och ändå inte ska ha.... hur seriöst är det?

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja hvis du har sagt du skal ha så er jo det dumt. Særlig hvis du ikke har noen ordentlig grunn.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

Adyssa wrote:Tror inte bara det faktiskt. En person tar kontakt och ska köpa, men helt plötsligt så dyker det ett ups-kull som de heller vill stötta och tar tillbaka reservering.
jepp, det var meg det. og som du vet og som jeg skrev på pm og mail, så ønsker jeg helst å kjøpe tamrotter fra oppdretter- både for å støtte planlagt avl og for egen del- da vet jeg jo mye mer om dyrene og får et bedre grunnlag for å vurdere om de vil egne seg til avl.

et upskull er aldri noe jeg aktivt oppsøker fordi det er billigere eller for å slippe forpliktelser. aldri!

men når en bekjent tar kontakt og er ganske fortvilet, og ønsker og trenger min hjelp, ja da kan jeg ikke la være. det er veldig upraktisk, passer ekstremt dårlig nå, og avlarbeidet kan bli utsatt flere år. likevel velger jeg å slippe det jeg har i hendene. det er KUN for å hjelpe, ikke noe annet. det er rett og slett det at disse rottene går en veldig usikker tid i møte, og det er ikke deres feil! det er den eneste (ulogiske) grunnen til å velge ups-kull framfor en seriøs og dyktig oppdretter som Adyssa.

mvh johanna (som har fryktelig dårlig samvittighet pga den avbestillingen)
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Jag är vant till såna ting sker. :? Jag har trots allt drivit med avel i många år och upplevt olika situationer. Är inte sur eller irriterad för det, men av prinsip tycker jag att man bör undgå att göra nåt sånt. Jag uppfattar det som att köparen inte var så intresserad. Som uppfödare har jag också fått ups-kull och vet vad det innebär. :ost:

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

tro meg- jeg var veldig interessert i dine bebiser.
selv opplevde jeg også avbestilling på mitt kull, men jeg så det komme lenge før kjøperen selv, så jeg fikk forberedt meg. litt irriterende likevel pga andre på listen som måtte vente.
dette skyldtes kun veldedighet- jeg mener ikke å støtte uforsiktighet med hunner/ hanner sammen, men bare å hjelpe uskyldige rottebarn. de har ikke gjort noe galt!
vet at det ikke er så veldig smart- og heller ikke lojalt mot den stakkars oppdretteren, som heller ikke har gjort noe galt- men som sagt syntes jeg at hensynet til de rotteungene som er født inn i en familie uten "rottenettverk" må gå foran i denne situasjonen. sorry.
-besøk min dyreside!

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hm..Jeg har sittet og tenkt litt på hva jeg mener er en seriøst oppdretter. Basert på tanker og erfaringer jeg har gjort meg som rotteeier, må jeg si at det aller, aller viktigste for meg, er kontinuitet og oppfølging. En oppdretter må være aktiv også den dagen rottene jeg har kjøpt av ham/henne er døde, og oppdretteren må være interessert i kullet ut over leveringsdatoen. Hvis ikke, regner jeg det ikke som et oppdrett, men mer som ren produksjon, og det er ikke derfor jeg kjøper rotter av en oppdretter. Vi har kjøpt rotter både av oppdretter og i butikk, og kommer til å fortsette med å begge deler. Når jeg handler i butikk, forventer jeg å få et dyr uten bakgrunnsinformasjon og uten andre lovnader enn et kjæledyr. Av en oppdretter forventer jeg litt mer; interesse for rottens utvikling, et menneske jeg kan holde oppdatert om rottens utvikling og en følelse av delta i et meningsfylt "eksperiment" som er viktig for kommende rottegenerasjoner (selektiv avl på andre premisser enn ren profittbasert produksjon). Jeg forventer nærmest litt mer "edle"prinsipper, og da blir jeg litt skuffet om oppdretteren nærmest går under jorden lenge før rottene har tatt kvelden. Ergo; etter å ha tenkt og fundert litt, tror jeg at det aller viktigste for meg er at jeg føler at oppdretteren genuint er interessert i avl, ikke bare forbigående "verpesyk" på rotters vegne.

(Hvis det er noen her inne som føler seg truffet av dette, så synes jeg ikke dere skal gjøre det. Jeg sitter og tenker og funderer o g evaluerer på bakgrunn av egne erfaringer nå.)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Veldig godt sagt....og tenkt! :akt:

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Förnuftigt... :akt:

Rikke
Bygger bol

Post by Rikke »

Hmm merker meg at det er en stund siden denne tråden har vært aktiv, men ønsker å komme med noen utsagn for det...
Pleier heller ikke å være så aktiv i slike diskusjoner da, som adyssa også nevner, dette er kanskje et noe sårt tema...
Jeg har merket, at i de situasjonene det oppstår krangling og utfrysning her på forumet, så det er pga avl og avlsveiledning?!
Og stusser litt på, hvorfor det er sånn
Vi er nok kanskje litt hårsåre, vi er et veldig lite rotte"samfun" hvor i bun og grun alle (forhåpentlighvis) ønsker det beste for vidre avls arbeid med norske tamrotter. Og hva skulle da være problemet?
Jo folk i dag er blitt gitt den enkle gaven å ha mulighet til å tenke/føle/velge og synse selv. Noe som resulterer i at folk vil få motsatte meninger på hva som er riktig og hva som er galt.
Men fines det egentlig et fasit svar?
Vi kan alle være enig om at en rotte burde ha to ører, fire ben, en hale osv. Vi kan også være enig i hvor tamrotta vår stammer fra. men har vi på sikt mulighet til å "slakte" hverandre hver gang noen øsnker å prøve noe nytt? Ikke minst har vi råd til det? Hvordan i all hverden skal vi kunne jobbe frem et god alvsgrunlag i norge hvis vi ikke har noe jobbe med? At en oppdretter ikke liker trynet på den andre oppdretern, er det godt nok grunlag til å si at nei, din rotte er ikke bra nok? Er ikke det ganske egositisk, har vi råd til slike tanker?
Jeg vet jeg setter ting ganske på spissen her nå, men istedet for å fortsette denne evigvarende kranglinga. Skal vi ikke heller prøve og hjelpe hverandre litt? Ta i bruk resursene/kunskapen/erfaringene til de "gamle traverne" (no ofence :geek: ) og fantasiene/ideene/energien til de nye og bruke det til noe?? Jeg ser en utrolig dårlig trend på forumet blant folk som egentlig skal jobbe sammen om et bedre og sunnere rottehold. Det er ikke riktig at folk skal være redd for og anonsere et kull på forumet fordi noen kommer til å sitte å plukke det helt frahverandre for å finne noe galt. Det virker nesten som om folk gjør det kun for å finne feil. Noen ganger også for å hevde seg selv som oppdretter.
Og misforstå meg rett, man skal selvfølgelig komme med kritik, men det er forskjell på å regelrett slakte et avls forsøk en å komme med konstruktiv kritik... Noen vil ha bedre kunskap i forhold til genetikk og hva som eventuelt er medisinsk forsvarlig å gjeneomføre, har selv en vidunder gutt jeg gjerne skulle ha brukt videre, men kan ikke, da han har headspot. Ergo det er ikke forsvarlig å bruke han videre. Men hvis noen har en hunne eller hanne som er 10gr for liten har vi da i dette lille rottesamfunet råd til å avise det? Tenk om det kommer et kull med supert lynne, et kull med god leve alder og lite medisinske problemer? Har vi råd til å gå glipp av det?
Hva om det kommer et dårlig kull? Hmm, ja det er desverre en sjanse vi må ta, og det er der vår jobb som seriøse oppdrettere kommer inn. Vi må vurdere kjøprere, og vi må vurdere vidre avl på denne linjen.
Men vi må også gi oss selv rom til å feile, for uten å feile finner vi ikke rom til å tilegne oss selv nye erfaringer eller ny kunskap. Vi kan ikke snu hverandre ryggen, vi er nødt til å stå sammen. Og vi må desverre svelge noen kameler underveis. Jeg tror ikke det finnes noen oppdrettere som kan få et super stempel på seg, jeg ville heller aldri føle meg komfortabel med et...
Jeg vil at mine kjøpere skal føle seg trygge, og at jeg kan gi de den oppfølgingen de ønsker og har behov for...
Hilsen Rikke Karine

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

synes det var bra sagt, Rikke.

jeg synes også det er trist at salgstråder blir kuppet og sporer av, og til og med ender i personangrep.
det virker litt tilfeldig hva som sensures bort også.
jeg tror at åpenhet er veldig bra, men det må være frivillig! å være åpne på andres vegne er vel ikke så fint.

det hender ofte at velmenende spørsmål og opplysninger om importregler, karantenetid, avlsveiledningen osv blir "kastet i fleisen" på folk som legger ut kull til salgs. endel ting bør tas privat på PM/ mail, og i en saklig tone.

folkeopplysning er vel og bra, misforså meg rett :mrgreen: .
det er jo riktig å være ærlig med nye brukere angående bruk av hjul, alenerotter og hamsterbur...men ofte er tonen noe skarp blant de som er her på forumet jevnlig, og spesielt som det er blitt nevnt her- i forbindelse med avl!

hundefolk krangler minst like mye, faktisk i den grad at det ødelegger mange forumer. det hadde vært leit om dette skjedde her også- ikke minst for rottene selv og ferske eiere som ramler inn hit og tenker "hjelp, for et rottereir"......
-besøk min dyreside!

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Det som ofte ses som "skarp" eller "aggressiv" tone kan helt enkelt ofte väre en enkel persons mening uten en masse smailyser og annet tull..
Folk som velger å oppholde seg på et internetforum må dra in piggene litt og ikke tro at alt er ment på verste mulige måte!
Mvh. Ann E.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Re: Hvor går grensa?

Post by § RatGirl § »

Alvrina wrote:Og hvor går da grensa av å være særiøs til å være usæriøs egentlig?
Jeg anser en oppdretter som seriøs hvis hun/han er interessert i avl, ønsker å avle frem gode kjæledyr, står for de valgene hun/han tar, følger opp kullene og har oversikten over "linjene".

I vårt lille rottemiljø er det viktig at vi iallfall kan være nøytral med hverandre, og ikke motarbeide folk med samme interesse. For når alt kommer til stykke så er jo alle - som sagt før - interessert i rottenes beste!

Dumle
Markeringsbehov

?

Post by Dumle »

Synes det er ganske bra jeg at sånne temaer blir tatt opp, slik at alle kan være mer oppmerksomme på det..

Bare reagerer på en ting: Når det snakkes om avl, så snakkes det ENORMT mye om retningslinjene. Hør på ordet: RETNINGSLINJER.
Dette er altså ikke regler, men noe veiledene og noe man kan holde seg til. Retningslinjene lager (bare for å danne et bilde) altså en boks hvor man bør holde seg innenfor de fire sidene, men man får fritt spille innenfor her. Går man utenfor en retningslinje så gjør man jo det, men man gjør jo ikke noe ulovlig... Da er det vel heller bedre å spørre personen som har gått over retningslinjen hvorfor h*n har gjort det. Kanskje det ikke er så ille allikevel.

Når det gjelder ops-kull (noe jeg ikke har noen sterke meninger om), så kan det jo faktisk komme noe positivt ut av det. Samme gjelder det rotte fra dyrebutikk. Alle må jo starte et sted og det har jo også de med laaaaang stamtavle gjort. Noe å tenke på ;)
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Post Reply