bading

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
pointless

bading

Post by pointless »

åssen er det å bade en rotte med små sår? det er to jenter her som lukter drit., men en av dem har små sår i huden (har vert hos lege)
så lurer man på det da...

Ragnhild
Betarotte

Post by Ragnhild »

Jeg vil tro det går bra å bade rotta med sår så lenge sårene ikke er åpne og væskende, men små og tørre. Bruk gjerne en litt desinfiserende shampoo, på noen dyreklinikker selger de "klorhexidin shampoo" som er fortynnet Hibiscrub-såpe (desinfiserende såpe som brukes til hud- og pelsvask før operasjoner på mennesker og dyr). Dersom du får tak i denne, ville jeg anbefalt å prøve den, men kun veldig fortynnet, og du må ikke bade rotta for ofte, da den kan bli tørr i huden og pelsen av den.

Å bade rotta i rent vann med kun bittelitt mild dyreshampoo i er nok heller ikke farlig for sårene, så lenge de som sagt er små og tørre, og ikke åpne eller fuktige. Skyll pelsen godt etter vask og rens sårene etterpå med litt sårrens (Pyrisept eller Klorhexidin).
Mvh Ragnhild

pointless

Post by pointless »

takk for et bra svar. jeg tror jeg ska skafgfe meg en slik rensende såpe :)

pointless

Post by pointless »

rotter setter absolutt ikke pris på et godt bad!! jeg har kloremerker oppover begge armene :) panikk!!

Åse

Post by Åse »

Takk, akkurat det samme kjenner jeg til...
Pluss at han dreit konstant :)

Har innmari lyst til at guttene mine skal like å ta et bad. Noen som har noe tips til hvordan det kan gjøres?

Lillith

Post by Lillith »

Blir de nysgjerrige nok, så går alt! Prøv å ta en bolle med vann, og legg godbiter oppe i. Mais f.eks.

Har vært heldig med min der, lukker jeg ikke dusjdøra så har jeg han klorende oppover leggen. Han har fått det for seg at det å sitte på skulderen i dusjen er det store! 8)
(noe jeg selvfølgelig begrenser)

Åse

Post by Åse »

hei, det va'kke en dum ide!
så kan han gjemme seg under håret mitt hvis han synes det blir for ille....
hvis jeg og er våt, så er det kanskje ikke så vits i å klore seg oppover armen min.....

Siva

Post by Siva »

Rotter bader kun med egen vilje, ikke tving de... Hvis de vil bade gjør de det, hvis ikke lar de selvsagt være. :wink:

Åse

Post by Åse »

Neppe... De må vaskes... De stinker piss...

Lillith

Post by Lillith »

Høres ikke ut som om du har så god tid til tilvenning :wink: !
Ta en fuktig klut?

Shelly

Post by Shelly »

Eller lån ei jente-rotte og la henne gå nært buret - da tar de på seg parfyme, (den dyreste fra Paris, har jeg hørt).

Åse

Post by Åse »

Hehe.. Ja, tenkte jeg skulle la den nye eieren slippe å møte dem mens de stinket som værst...
Joda, emn en fuktig klut kan jo ikke inneholde såpe, og da spørs det hvor mye det hjelper...

Siva

Post by Siva »

Min rotte går oppi med vilje så det stinker ikke piss av henne :wink:

jeg vasker henne med en shampo jeg kjøpte hos dyrlegen for en uke siden, det står på den at den brukes av hund katt og andre husdyr :P så det pasa perfekt :-)

piopio

Bading

Post by piopio »

Vasker aldri Piopio. Holder jeg det reint i sovehuset og skifter fille hvær dag, så lukter den ikke. Den vasker seg selv. Men min første måtte bade, ofte, og den likte det. Låg helt i ro. Og den likte også å dusje. Men hud og pels hadde ikke så godt av det, så derfor bader jeg ikke Piopio. Men i dag badet min datter i badestampen vi har på terassen. Og Piopio satt på skuldrene hennes. Den syntes tydligvis att det var skumlere å sitte der enn å svømme til kanten og klatre opp til meg. Det er første gang den har svømt og første gang den har vært i vann.

Guest

Post by Guest »

prøvde å bada rotta mi nå, men jeg tror det var det mest grusomme han hadde opplevd noen sinne. Kom seg ikke opp av vasken for egen hjelp, men prøvde etter beste evne. Kanskje jeg skulle ta ham med i dusjen neste gang. Hadde vært praktisk om han lærte å like det i alle fall...

Locked