bading
Moderator: Moderatorer
Jeg vil tro det går bra å bade rotta med sår så lenge sårene ikke er åpne og væskende, men små og tørre. Bruk gjerne en litt desinfiserende shampoo, på noen dyreklinikker selger de "klorhexidin shampoo" som er fortynnet Hibiscrub-såpe (desinfiserende såpe som brukes til hud- og pelsvask før operasjoner på mennesker og dyr). Dersom du får tak i denne, ville jeg anbefalt å prøve den, men kun veldig fortynnet, og du må ikke bade rotta for ofte, da den kan bli tørr i huden og pelsen av den.
Å bade rotta i rent vann med kun bittelitt mild dyreshampoo i er nok heller ikke farlig for sårene, så lenge de som sagt er små og tørre, og ikke åpne eller fuktige. Skyll pelsen godt etter vask og rens sårene etterpå med litt sårrens (Pyrisept eller Klorhexidin).
Å bade rotta i rent vann med kun bittelitt mild dyreshampoo i er nok heller ikke farlig for sårene, så lenge de som sagt er små og tørre, og ikke åpne eller fuktige. Skyll pelsen godt etter vask og rens sårene etterpå med litt sårrens (Pyrisept eller Klorhexidin).
Mvh Ragnhild
Blir de nysgjerrige nok, så går alt! Prøv å ta en bolle med vann, og legg godbiter oppe i. Mais f.eks.
Har vært heldig med min der, lukker jeg ikke dusjdøra så har jeg han klorende oppover leggen. Han har fått det for seg at det å sitte på skulderen i dusjen er det store!
(noe jeg selvfølgelig begrenser)
Har vært heldig med min der, lukker jeg ikke dusjdøra så har jeg han klorende oppover leggen. Han har fått det for seg at det å sitte på skulderen i dusjen er det store!

(noe jeg selvfølgelig begrenser)
Bading
Vasker aldri Piopio. Holder jeg det reint i sovehuset og skifter fille hvær dag, så lukter den ikke. Den vasker seg selv. Men min første måtte bade, ofte, og den likte det. Låg helt i ro. Og den likte også å dusje. Men hud og pels hadde ikke så godt av det, så derfor bader jeg ikke Piopio. Men i dag badet min datter i badestampen vi har på terassen. Og Piopio satt på skuldrene hennes. Den syntes tydligvis att det var skumlere å sitte der enn å svømme til kanten og klatre opp til meg. Det er første gang den har svømt og første gang den har vært i vann.