lurer på et kull.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Lilly-Marie
Markeringsbehov

Post by Lilly-Marie »

vi driver å graver ;)
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

Ingvild
Gnager på ledninger

Post by Ingvild »

Camomille er en herlig rotte med et herlig gemytt. Hun biter, ja, men det er ikke ondsinnet agressiv biting, den er situasjonsbetinget, og når vi unngår visse situasjoner (vifte med fingrene foran snuten hennes) biter hun ikke. Med tanke på at hun har vært omplassert og måtte tilpasse seg en ny familie (med et barn på 8 år) og ny flokk (med bare småjenter) i høy alder synes jeg hun er fantastisk tilpasningsdyktig. Bitingen hennes er IKKE genetisk, det er jeg 100% sikker på. Det kan være det er dårlig syn som gjør det, slik Ailani skriver.

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

Får legge til selv da, at de fleste rottene som jeg har hatt med dårlig syn har bitt. Ikke hardt, ikke aggresivt. men usikkert fordi di ikke helt klarer å skjønne hva det er uten å smake ;)
_ Kaja _ :D

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Ailani wrote:Nei det er helt feil. Aquila ble avlivet pga en komplikasjon etter dødfødselen. Det var det vi fikk vite av veterinæren. Det er rikdtig at det var en kul, men som jeg sa så fikk jeg beskjed om at det kom pga infeksjonen hun hadde hatt. det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om.
Da beklager jeg. Da har jeg misforstått. :)
Ingvild wrote:Med tanke på at hun har vært omplassert og måtte tilpasse seg en ny familie (med et barn på 8 år) og ny flokk (med bare småjenter) i høy alder synes jeg hun er fantastisk tilpasningsdyktig. Bitingen hennes er IKKE genetisk, det er jeg 100% sikker på. Det kan være det er dårlig syn som gjør det, slik Ailani skriver.
Godt å høre. Rødøyede rotter er jo kjent for dårligere syn.
Lilly-Marie wrote:vi driver å graver
Veldig bra. Blir spennende å høre hva dere bestemmer dere for! :rottehode:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Det går helt fint, skjønner det kunne misforstås :)

Nå holder jeg på å sende ut evalueringer på søsknene til Mali og Shira så får vi se hva slags tilbakemelding vi får. Det blit spennende :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Spennende. Vet du hvordan det går med de andre i Bkullet ditt? Alså onkelbarna til Cliantro.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg har ikke fått tak i eierene til Canis enda, men akkurat fått vite at det går bra med Lyra. Aldri vært noe syk og godt temperament. Draco og Aquila er døde. Aquila som sagt av komplikasjoner. Draco av akkutt pustebesvær. Han slet med lvi. Castro tror jeg det går bra med.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

jeg har nå fått vite at det går bra med alle søsknene til Mali og Shira.

To av brødrene fikk lungebetennelse da de kom til nye eiere, men veterinæren hadde fortalt at dette kom av dårlig klima. Klima ble endret og guttene er nå friske og fine. De har blitt kastrert, men ikke pga de var aggressive. Jeg fikk beskjed om at de sloss litt med hverandre, og da hadde veterinær sagt de burde kastrere. Det syns nå jeg var litt rart for eier sier selv det aldri endte med sår eller no skader. Men det er ihvertfall gjort.

Det er et tilfelle til av begynnende lungebetennelse, men jeg vet ikke enda om dette kan ha noe med klima å gjøre etter flytting.

Ellers har alle et supert temperament og fungerer flott i flokk. Og fått mye skryt. Også fra de som har de kastrerte guttene. Ingen av de anre har vært syke heller.

Så nå lurer jeg og de andre som er innblandet i dette mulige kullet på hva dere andre syns om en evt parring. ?

Lilly-Marie
Markeringsbehov

Post by Lilly-Marie »

jg håper og trur dette går i boks, det ser slik ut ;)

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Draco fill slippe grunnet akutt pustebesvær ja. Han slet mye med lvi, og gikk på 1 vibramycin kur og 3 baytril kurer. MEN dette legger ikke skjul på at han faktisk var aggressiv mot andre rotter, og bodde alene største parten av den tiden han bodde hos meg. Det var b.la han som bet opp Sonic så mye at han måtte avlives...

Men, jeg er ikke negativ til parringen. De små probleme som har vært må ikke være pga arv... :x :smack:

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

nei det kan ha noe med tidligere eier....

Hvis det blir noe av så må vi ihvertfall være på vakt med ungene.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Ja, men jeg tror det kan gå bra. Kan være problemene kom fra den Norske siden av Dracos slekt? Det vet man jo ikke. Vil tro at denne parringen blir bra, siden den bli såpass "utvannet"....Om dere skjønner hva jeg mener.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

kan jo hende, men ingen av de jeg hadde eller så var slik.. jeg tror nok det mer har med miljø å gjøre jeg da. Men det får så være. Ikke noe vi finner ut av.

Ja det kan bli en fin parring ;)

Lilly-Marie
Markeringsbehov

Post by Lilly-Marie »

jeg og Erika har diskutert mye at og frem, og vi er ganske sikker på at det med draco har mye å gjøre med han tidligere eier og miljø da det har skjedd flere tilfeller av det med samme eier.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Det kan jeg også si at jeg mener det! ;)
Det høres ut som en ypperlig parring, men det gjelder å finne den perfekte matchen da ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Post Reply