Oppussing av bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Biamora
Hamstrer mat

Oppussing av bur

Post by Biamora »

Fant fint lite anngående oppusing av bur både her og ellers på nett, derfor tenkte jeg at jeg kunne forsøke og heller fortelle de som er nyskjerrig på det om resultatet av ekspirimentet etterpå :) .
Jeg har et jenny bur av typen 80(bredde)x80(lengde)x50(dybde). Disse burene er flotte og anvendelige men en stor bakdel er at sprinklene er ubehandlet og lukter derfor ille etter en stund på tross av hyppig vask.
Jeg har forhørt meg og ble anbefalt å kjøpe bengalakk( pris pr boks ca 1oox2 om du velger flere strøk + pensel ca 40,- ).
Jeg kjøpte av typen som brukes til stålporter o.s.v, da denne typen er mest slitesterk og er vanskeligere for rotene å få av.
Det tok laaaaang tid å få "malt" hele buret, da sprinklene er så tynne måtte malingen trykkes på og ikke strykes. Det ble også nødvendig med to strøk for at det skulle bli greit. Jeg sier greit, fordi resultatet var bedre en utgangspunktet, men ikke så bra som håpet var. Det er helt klart MYE jobb for et heller "bobb bobb"resultat. Skal dette bli tilnærmet veldig bra, burde jeg minst ha et strøk til.
For å gå gjennom denne prosessen må du ha tid og et ekstra bur. Selve malingen tar en dag alene på første strøket, en dag til tørk, en dag til maling og så en ny dag til tørk. Så må buret vaskes (fjerne alle giftige partikler), å så luft tørkes ute slik at også eventuellt giftige gasser fordunster, noe som tar en dag. Så er buret klar til bruk.
Vel, jeg har gjort det og det lar seg gjøre med greit resultat, men om sant skal sies vil jeg neste gang punge ut for et nytt ferdigbehandlet bur :? !
Så, da kan dere vurdere selv om dere vurderer vårrengjøring.
Lykke til!!!
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

siv
River avispapir

Post by siv »

:hm: jeg har akkurat kjøpt meg samme type jenny bur, det er første gangen rottene er i det i dag, så det blir ikke noe nytt bur på el laaaaang stund her, hvor lang tid tok det før det begynte å lukte av det :hm:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

h3gzi
Hamstrer mat

Post by h3gzi »

jeg vet at kikky her på forumet har et jenny, og har hatt det en stund.. det ser veldig fint ut, og jeg merka ikke noe lukt fra det.. du kan jo spørre hva hun gjør :D
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden

Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

haha, har ikke hatt det så lenge, kjøpt juli i fjor mener jeg å huske :hm: eneste jeg gjør er å vaske over med varm og våt klut 2 ganger i uken ;)

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Jeg vet at mange kjøper "noe"(blank lakk?)å behandler burene sine med, da spessielt jenny bur, før de begynner å bruke de, nettopp for å unngå lukt. Det var ikke jeg klar over, så jeg har ikke fått gjort det i tidlig fase og dermed utviklet det seg raskt en litt ubehagelig odør :x . Men tenker det er flere her som har erfaring i forhold til hva de kan behandles med. Jeg har desverre kun opplevelse i forhold til når det er "for sent"...
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

siv
River avispapir

Post by siv »

:hm: såpass ja, hmm jeg får bare se det an da mine rotter er store de da så di tisser ikke så mye rundt hele bare i hjørner i bunn på buret :)
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Post Reply