Jeg har et jenny bur av typen 80(bredde)x80(lengde)x50(dybde). Disse burene er flotte og anvendelige men en stor bakdel er at sprinklene er ubehandlet og lukter derfor ille etter en stund på tross av hyppig vask.
Jeg har forhørt meg og ble anbefalt å kjøpe bengalakk( pris pr boks ca 1oox2 om du velger flere strøk + pensel ca 40,- ).
Jeg kjøpte av typen som brukes til stålporter o.s.v, da denne typen er mest slitesterk og er vanskeligere for rotene å få av.
Det tok laaaaang tid å få "malt" hele buret, da sprinklene er så tynne måtte malingen trykkes på og ikke strykes. Det ble også nødvendig med to strøk for at det skulle bli greit. Jeg sier greit, fordi resultatet var bedre en utgangspunktet, men ikke så bra som håpet var. Det er helt klart MYE jobb for et heller "bobb bobb"resultat. Skal dette bli tilnærmet veldig bra, burde jeg minst ha et strøk til.
For å gå gjennom denne prosessen må du ha tid og et ekstra bur. Selve malingen tar en dag alene på første strøket, en dag til tørk, en dag til maling og så en ny dag til tørk. Så må buret vaskes (fjerne alle giftige partikler), å så luft tørkes ute slik at også eventuellt giftige gasser fordunster, noe som tar en dag. Så er buret klar til bruk.
Vel, jeg har gjort det og det lar seg gjøre med greit resultat, men om sant skal sies vil jeg neste gang punge ut for et nytt ferdigbehandlet bur

Så, da kan dere vurdere selv om dere vurderer vårrengjøring.
Lykke til!!!