Noe er galt med min Lillebror!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Cath

Noe er galt med min Lillebror!

Post by Cath »

I dag skulle jeg dryppe rottene med Stronghold. Vi valgte å dryppe Elvin og Samson først. De oppførte seg som man hør og bør, slik de pleier.

Så kom turen til Lillebror, som hele tiden har vært litt mer reservert enn de andre. Han hylte og sprang unna da vi prøvde å løfte han første gangen. Etter det sto han helt stiv, klar til å angripe hver gang vi kom bort til han med hendene. Helt stiv da vi koset med han, og tydelig klar til å bite om vi gjorde tegn til å ville løfte han. Han kom gjerne opp på fanget mitt frivillig, så lenge jeg holdt hendene unna. Til slutt, etter å ha gitt han en god pause, og så prøvd på nytt, bestemte vi oss for at vi bare måtte tvinge han gjennom dette. Jeg tok på meg tykke skinnhansker (siden jeg skjønte lunta) og løftet han opp. Han hylte, skrek og hveste som om hans siste dager var talte, og jeg var styggen selv! Beit i skinnhanskene og var rett og slett helt vill. Vi gjennomførte dryppingen likevel, og slapp han inn i buret.

Etterpå har jeg gitt dem friskt vann og ny mat slik jeg pleier om kvelden. Elvin og Samson forsyner seg, men Lillebror ligger i det ene huset i buret og sturer. De andre har vært inne hos han, og kommet ut igjen, men han nekter. Synes hele seansen var svært merkverdig, han har da aldri bitt før. Skvetten er han, men det har aldri vært noe problem å ta han opp eller håndtere han på noe som helst vis, så lenge det har foregått rolig. Han virker da frisk ellers. Hva kan dette skyldes? Blir helt fortvilet jeg, tenk om han skal fortsette slik? :cry:

siv
River avispapir

Post by siv »

huff da, stakaren har nok kanskje blitt skikkelig redd for ett eller annet, en lukt, lyd eller bevegelse, eller så har han kanskje dårlige dager, :hm: du kan jo ta han med deg til vetrinærren å undersøke han når han har roet seg ned litt, prøv å gi han godbiter, snakk rolig med han å unngå høye lyder å brå bevegelser,'
har desverre ikke noe annet bedre tips å gi deg :(
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Min fiolet var slik når han var yngre, men han bet aldri! Hvis jeg uheldigvis setter han i stillingen jeg gav han baytril sprøyte tidligere skriker han som en stukken gris og spretter rett ut av henda mine. Han roa seg alltids ned igjen etter tvangs sprøyting med bytril i munnen, men normalt å være litt furten og ikke ville bli tatt på en stund rett etter.

Har lillebror blitt medisinert med noe vondt i munnen tidligere og dere holder rotta fast på en lignendes måte som når dere nå drypper stronghold på?

Bare fortsett å vær rolig, aldri plukk han opp på rømmen eller hold han fast. la rotta selv bestemme hvordan han vil bli holdt og gi masse godbiter så ordner det seg nok ;)

Cath

Post by Cath »

Takk for svar. Nei jeg har aldri behøvd å behandle han med noe. De andre har jo fåt medisiner både med injeksjoner og oralt, men de er noen tøffe fyrer tydeligvis. Åpnet buret og slapp dem ut nå. Lillebror tør komme bort til meg og opp på fanget :D , men er svært skeptisk til hendene mine fortsatt :( , og godtar nok ikke at jeg løfter han, pussige greier. Tror nok jeg må starte fra bunnen av igjen med temming.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Det kan være lurt å ta han med til veterinæren ja, for muligens kan det være at han har vondt et sted. Ellers så har jeg ikke fler gode tips, men jeg tror d er viktig å ikke tvinge han til noe han ikke vil. For det vil han oppleve som ubehag og da kan han forbinde deg med det. ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Cath

Post by Cath »

Nei har ikke tenkt å tvinge han til noe som helst. Det har jeg heller aldri gjort, annet enn i dag da vi måtte fullføre Stronghold kuren. Liten nytte å bare dryppe to av rottene :? Håper jeg greier å få han til å stole på meg igjen.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Han blir nok seg selv igjen snart =)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er vel ikke så lett å sjekke det når han er så redd for hendene dine, men det kan være han reagerer på Stonghold. Allergiske reaksjoner er alltid mulig. :hm: Mest sannsynlig, hvis han har reagert på preparatet, er det alkoholen og ikke virkestoffet som er syndren. Det er mye alkohol i Stronghold - nok til at det ville svi hvis han fikk det i et lite sår. Hvis han husker at han fikk svie forrige gang, og ikke likte lukten, kan det være nok...

Cath

Post by Cath »

Takk for svar. Ser ut til at det kommer til å ta tid dette her, kanskje blir han aldri så fortrolig som tidligere, det vil bare tiden vise. Han virker frisk og fin, har derfor ikke villet stresse han, med å ta han med til dyrlegen. Om jeg setter meg ned på gulvet kommer han bort til meg og opp på fanget. Av og til får jeg også lov å kose forsiktig med han. Har foreløpig ikke turt å løfte på han, da han stivner helt om jeg beveger hendene mine på siden av han. Imidlertid har jeg og han lært oss til nå, at han kryper inn i en wig-wam jeg har, når jeg holder den bort til ham, og så bærer jeg ham i denne, når han skal tilbake til buret. Det fungerer ganske bra. Bare så synd at jeg ikke kan holde han slik jeg har pleid, for å undersøke pelsen, klør, tenner osv. Veie han får jeg gjøre med wig-wam'en. Jaja, jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Det funker jo på et vis dette også. Synd han skal være så redd!

siv
River avispapir

Post by siv »

Cath wrote:Takk for svar. Ser ut til at det kommer til å ta tid dette her, kanskje blir han aldri så fortrolig som tidligere, det vil bare tiden vise. Han virker frisk og fin, har derfor ikke villet stresse han, med å ta han med til dyrlegen. Om jeg setter meg ned på gulvet kommer han bort til meg og opp på fanget. Av og til får jeg også lov å kose forsiktig med han. Har foreløpig ikke turt å løfte på han, da han stivner helt om jeg beveger hendene mine på siden av han. Imidlertid har jeg og han lært oss til nå, at han kryper inn i en wig-wam jeg har, når jeg holder den bort til ham, og så bærer jeg ham i denne, når han skal tilbake til buret. Det fungerer ganske bra. Bare så synd at jeg ikke kan holde han slik jeg har pleid, for å undersøke pelsen, klør, tenner osv. Veie han får jeg gjøre med wig-wam'en. Jaja, jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Det funker jo på et vis dette også. Synd han skal være så redd!
har han ennå ikke kommet til seg selv, stakars liten :( sånt er vondt både for eiere å den lille :| sånt er ikke lett, men med tid, tålmodighet å masse kjærlighet så går det forhåpentligvis framover sakte men sikkert :| jeg vet hvordan det er å ha en redd rotte, jeg har en selv som jeg jobber med hver dag,hun liker heller ikke å bli løftet å holdt, men er ikke redd meg ellers, kommer bort til meg osv, det er bare å ikke gi opp håpet..

lykke til vidre med han, det går nok bra til slutt ;)
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Post Reply