Generelle spørsmål, alle kan svare.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Mister
Stjeler mat

Generelle spørsmål, alle kan svare.

Post by Mister »

Endelig! Imorgen eller onsdag kommer mitt Furet XL til dyrebutikken jeg har bestilt gjennom. Nå trenger jeg bare svar på noen spørsmål før jeg føler meg "helt klar". (Jepp, liker å være forberedt.. :roll:) Alle kan svare på spørsmålene, all hjelp jeg kan få mottas med takk. :) Gjerne nummerer svarene, så vet jeg hva dere svarer på. ;)

1. Temperatur; Buret blir stående på rommet mitt. Er det "farlig" om temperaturen er litt varierende fra dag til natt? Er det for kaldt med 15 grader om natten og 20 (+) om dagen? Har fått tak i temperaturmåler, så jeg kommer til å følge med nøye!

2. Plassering; Buret mitt blir som sagt plassert på rommet mitt. Har litt lyst til å plassere det under hobbyplank-skrivebordet mitt. Da blir det stående ved siden av senga (med litt mellomrom såklart, vil ikke ha møllspist seng :smack:), på gulvet. Har en varmeovn som også er plassert under hobbyplank-skrivebordet (på en annen vegg), så jeg tror det skal bli godt og varmt under der. Men jeg har lest at rotter liker seg best i høyden? Hva synes dere? (Og ja, jeg har andre muligheter om dette blir en dum plassering.)

3. Vegg-til-vegg-teppe? :hm:
Er dette dumt? Har vegg-til-vegg-teppe på rommet mitt.. Tenker på støv og slikt (luftveisinfeksjoner etc.) , er det "farlig"? Kommer til å støvsuge mye, og lufte så ofte jeg klarer, i tillegg til at jeg skal (og må) gjøre rent buret ofte siden det tross alt skal stå på rommet jeg sover på.. 8)

4. Bestille rotter hos dyrebutikken.. :?:
Noen som har opplevd dette før? For det første, det er ikke av egen vilje jeg kjøper hos dyrebutikk, bare så det er klart. Det er noe jeg må, fordi jeg må kjøre i flerfoldige timer til nærmeste oppdrett, noe jeg ikke har mulighet til desverre. Når det er sagt, har både jeg og mamma snakket med dyrebutikken jeg har tenkt å kjøpe hos, og han vi snakket med forsikret oss om at han hadde letet lenge og mye etter en oppdretter som ikke ga ham rotter som levde i min. et halvt år. Dette hadde han slitt med, men nå hadde han funnet en god en, som kundene hadde vært fornøyd med. (Dette kan jo for alt vi vet være ren sprøyt, men vi får velge å tro på det..) Siden det er så få som kjøper rotter, velger han å bestille etter som hva og når kundene ønsker, så slipper dyrene å ligge i disse "skuffene" som er mindre enn reiseburet mitt, i flere "århundrer" og lide. (Dette synes jeg er godt tenkt av han, forresten.) Så jeg lurer litt på om det er noen som vet hvordan dette fungerer? Sier jeg bare hva jeg vil ha, hvilket kjønn, hvilken farge, og antall, også får jeg det? Hmm.. :hm:

5. Kjønn.. :?:
Har tenkt mye på hvilket kjønn jeg vil ha, og jeg klarer ikke å bestemme meg i det hele tatt.. Trenger litt råd. Hva funker best som "førstegangsrotter"? Er jo ikke første gang, men det er en stund siden, så jeg regner meg som "nybegynner": :klovn: Skal kjøpe to, vet bare ikke hvilket kjønn. Har litt lyst på jenter fordi de markerer (og lukter) mindre, men så har jeg lyst på gutter fordi de er mer kosete.. Hjelp? :x

6. Fôr og eventuelt strø?
Fôr - Hvilket fôr bør jeg bruke? Siden jeg verken er medlem i NTF enda, og nettbutikken uansett ikke er åpen, har jeg på en måte utelukket RM-fôret litt, desverre. Virker som er utrolig bra fôr, men muligheten er små for at jeg får tak i det med det første. Hvilket fôr bør jeg da bruke, som helst kan kjøpes i dyrebutikk, og som er "innholdsrikt", med det rottene trenger og uten veldig mye forskjeller i fôret slik at de spiser opp alt og ikke bare det de liker? Noen tips?

Strø - Har avtalt med mamma å få "overta" noen håndklær i begynnelsen, så får jeg testet ut om det funker å bruke det i bunnen. Men hvilket strø burde jeg bruke i toalettet? Som nevnt over utelukker jeg nettbutikken her inne, så det må helst fåes kjøpt i dyrebutikk dette også.

7. Reisebur.
Denne helga kjøpte jeg mitt første "rotteinventar"! :D Nemlig reiseburet. (Nei, har ikke betalt hovedburet enda.) Reiseburet er et Aladino medium i svart. Er dette stort nok? Kommer ikke til å reise med fly eller noe, eneste jeg kommer til å bruke det til er til veterinæren, eventuelt om jeg skal ha dem med på dyrebutikken, og når jeg gjør rent i hovedburet. (Forresten; Hvordan får man festa vann-flaske og slikt i buret? Klarte ikke helt å forstå hvordan det skal gå.. :P)

Eventuelle andre spørsmål kommer senere i tråden, om jeg kommer på noe jeg har glemt å spørre om etc.

Dette ble veldig langt og ekstremt rotete, men dere forstår vel hva jeg er ute etter på en eller annen måte. :rottehode: Håper dere orker å lese alt..

*Glede seg*
:bravo:

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

1. Det er ikke farlig at temperaturen et litt svingene, men jeg tror 15 grader blir for kaldt. Optimal temp. for rotter er 20-22 gr. celcius.

2. Tror kanskje det kan bli litt vell intenst med en varme ovn rett ved siden av. Kan du ikke heller sette buret oppå skrivebordet?

3.Tror ikke det er noe problem med vegg til vegg teppe så lenge du banker det en gang i blandt ;)

4.Regner med at du bare kan si hvilket kjønn du vil ha, hvor mange og kanskje litt om utseende å sånn. Har ikke hørt om å bestille fra dyrebutikken, men jeg syntes det hørtes bra ut :thu: Mye bedre en salg over disk :)

5. Jeg må si at hanner er mine absolutte favoritter da :) Selv om en av mine jenter, Fiona oppfører seg som en gutt :P

6. For som jeg synes er verdt å anbefale er care +, rat&mouse duo og selective. Der er alle bitene like store. Når det gjelds strø kan du bruke hva som helst så lenge det ikke er spon.

7. Aladino medium er det buret som jeg bruker å ha rottene mine inne i når jeg veier dem, slik at det skal stå i ro. Tror nok det blir litt lite ja ;)

Lykke til :sol:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Temperatur: Ja, 15 grader høres litt vel kaldt ut i mine ører. Jeg ville ikke latt det bli mye kaldere enn 18.

Plassering: Jeg skjønner ikke helt hva et hobbyplank-skrivebord er...

Vegg-til-vegg-teppe: Tja, det mest ideelle for både deg og rottene er sikkert ordentlig gulv, men man får ta det man har :) Så lenge du støvsuger godt og ofte går det sikkert greit? Men rottene har det jo gjerne med å markere litt, så jeg tenker at det kanskje kan bli litt lukt i lengden...

Bestille hos dyrebutikken: Sorry, aner ikke. Du får ringe dyrebutikken og høre? :)

Kjønn: Umulig å svare deg her, altså... Begge kjønnene er vel egentlig fine for en førstegangseier. Det er jo ikke vanskelig å ha rotter sånn sett, de krever jo ikke disiplin og trening. Så det blir en smakssak. Sorry, men klarer ikke å gi deg noe bedre svar enn det.

Fôr og eventuelt strø: Hvilket fôr som er best vet jeg dessverre ikke, da jeg ikke har rotter om dagen, så jeg har ikke satt meg inn i det. Passer noen rotter, men de får bare det eieren har kjøpt inn.

Men angående strø så anbefaler jeg Yesterday's News. Det er laget av resirkulert avispapir og fungerer ypperlig!!

Reisebur: Jada, det fungerer nok fint! I hvert fall så lenge du ikke ender opp med to giga hannrotter. Jeg har et sånt bur jeg også (vet ikke hvilken størrelse mitt er da), og det går fint til to hunnrotter i hvert fall. Det er ikke akkurat store tumleplassen inni der, men det synes jeg ikke er så viktig, de skal jo ikke være oppi der lenge av gangen uansett. Og når man f.eks. kjører bil med rotter er det vel faktisk tryggere med et lite reisebur med tanke på om man kræsjer.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Mister
Stjeler mat

Post by Mister »

Hobbyplank-skrivebord (fant ikke bedre ord :geek:) er på en måte noen plater som er satt opp til et skrivebord langs veggen. Er festet på veggen med skruer, under. Så det blir på en eller annen måte et slags skrivebord som dataen min står på.

Mister
Stjeler mat

Post by Mister »

Altså, varmeovnen er ikke rett ved siden av buret, da hadde jeg ikke vurdert det engang. Poenget er at både buret og varmeovnen er under samme plata (plata er lang), så jeg tenkte varmen holdt seg bedre under der.. Eller?

Grunnen til at jeg ikke kan sette buret oppå der, er at plata er bare halvparten så lang som bunnen til buret.. :roll:

Vanskelig dette.. Ser for meg ommøblering jeg, ja. :rottehode:

H+B+S
Betarotte

Post by H+B+S »

6. Anbefaler Care+. Rottene mine har fantastisk skinnende pels, er ikke sikker på om det er forblandingen som gjør det, men hjeøper sikkert til. Og til godis anbefaler jeg Duo Malt på det sterkeste. Rottene er vill etter det, men de skal ha lite om gangen.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

BabyLizz
Stjeler søppel

Post by BabyLizz »

1. Jeg holder ca.20 grader hele tiden, men om natta skrur jeg varmeovnen ned litt (om jeg husker det), men setter den nærmere buret.

2. Jeg tror at rotter trives best i høyden, og det er også best med tanke på eventuelle andre dyr i huset? (Hund, katt)

3. Teppe blir vel mye å rense, så jeg tok faktisk ut mitt teppe, og har et veldig stygt gulv i stedet=P Er ikke dette et alternativ for deg, så får du bare bruke litt ekstra tid på å gjøre rent=)

4. Du får tinge butikken å høre:) Jeg kjøpte mine over disk, men det er mange som velger å ikke ha rotter i butikken fordi rotter er dyr som ikke burde omplasseres ofte. Høres ut som en veldig seriøs mann som tar hensyn til dette:)

5. Jeg har gutter, og elsker dem=)<3

6. Jeg kjøpte det dyrebutikken anbefalte=) Orker dessverre ikke å gå inn på fòrrommet akkurat nå=P

7. Jeg bruker kattebur til reisebur=)

Lykke til som rotteeier=)<3

Lucifer
Sofaspiser

Post by Lucifer »

Svarer på det jeg kan.

1. Temperatur: 15 grader skal gå fint, men da må overgangen komme gradvis og rottene må ha et hus de kan fôre med f. eks. gamle håndklær etter behov. De kommer til å få tjukk vinterpels, og da kan det bli ubehagelig å ha det for varmt om dagen igjen, så en jevn temperatur er best.

2. Plassering: med tanke på hygiene ville jeg ikke hatt buret rett ved senga. Avføring og urin inneholder stoffer som i lengden ikke er bra å puste inn, og som det alltid vil være litt av uansett hvor ofte du vasker. Ville heller ikke hatt buret rett ved en varmeovn. Rotter reagerer ulikt på varme. Noen tåler det kjempebra, mens andre blir sløve og apatiske.

3. Vegg-til-vegg-teppe?
Det er supert. Rotter er mye sikrere på et slikt teppe enn på et glatt gulv. I tillegg blir små rottetær fort kalde om vinteren, så da trenger du ikke bekymre deg hvis de er lenge utenfor buret.

4. Bestille rotter hos dyrebutikken..
Høres ut som en seriøs og hyggelig butikk. Antageligvis kan du bestemme kjønn og antall, men bare ønske deg farge. Oppdretterne kan ikke trylle.

5. Kjønn..
Jenterotter er vanskeligere å temme, men har mer personlighet. (synes jeg) Gutterottene blir nesten dobbelt så store og er mer kosete (som eldre er jenterottene noen skikkelige kosegriser også), men lukter sterkere og har et typisk maskulint behov for å markere seg på alle vis.

6. Fôr og eventuelt strø?
Jeg brukte Prestige Rat Nature først, men da ble de beste bitene plukket ut. Nå bruker jeg Beaphar Care+. Alle bitene er like, men de smaker veldig godt i følge Lucifer, som la på seg 100 g. etter at jeg byttet. Som strø bruker jeg Chipsi Ultra, en trepellets som er drøy i bruk. Den løser seg opp og blir som sagspon etterhvert som den trekker til seg fuktighet, noe som gjør at det er lett å se hva som er rent og ikke. Den støver ikke.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Hei! :D Det viktigste er at de ikke blir stående i trekk.Pass på at de har varme gode køyer og heng gjerne et teppe over buret om natten når det er kaldt.(ps. kjøp billige fleecepledd for de blir gnagd på ;) )Jeg syns jentene mine er artige og "oppfinnsomme",men jeg har aldri hatt gutter.Du må ha dem ute av buret 1 time++,så da kan du jo dekke til sengen din og la dem løpe der.Men de syns også det er spennende å få komme til et annet rom på oppdagelsesturer,f.eks. mens du lufter.Ellers vil jeg anbefale deg å bruke søkefunksjonen og lese mest mulig før du får rottene i hus,det vil du lære mye av! :thu: Lykke til! :rottehode:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BabyLizz
Stjeler søppel

Post by BabyLizz »

Jeg vet ikke om du vet det, men rotter skal i alle fall ikke ha vanlig spon:) Jeg visste det ikke før jeg var på dyrebutikken, så tenkte jeg bare skulle si ifra=)

Ellers råder jeg deg til å søke mye både her og på google=) Det gjorde jeg selvsagt ETTER at jeg kjøpte rottene, noe som er veldig i feil rekkefølge.. Men men; jeg lærte jo!:)

smittogsmule
Stjeler mat

Post by smittogsmule »

1. Temperaturen bør være så jevn som mulig. Veksling på så mye som 5 grader er ikke å anbefale.
Men for rottene er det det samme om det er 15 eller 20 grader de venner seg til begge deler
2. For din egen del bør du ikke ha buret rett ved senga.
Hva med å kjøpe en hobbyplanke til å lage en hylle til dem
3. Vegg til vegg teppe er greit så lenge du holder det rent (og det regner jeg jo med at du gjør)
4.Her er jeg enig med Lucifer
5. Gutter er roligere men lukter mer og de markerer, siden du skal ha dem på soverommet vil jeg anbefale jenter
6. Jeg bruker gamle aviser som strø til mine og det funker bra.
Jeg forer med Rat Nature

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Jeg vil gjerne svare på nr 5 jeg :D "Hvilket kjønn"
Jeg har hatt både gutter og jenter, og personlig liker jeg best jenter! Det er fordi jenter har alltid noe å gjøre, og er ofte litt mere "oppmerskomme". Det med at gutter er mere kosete og roligere er sant, men alle de hunnrottene jeg har hatt har vært kjempe greie å ha med å gjøre, og alle sammen har vært kosete(noen kanskje i mindre grad :P)! Alt har med tilvenning å gjøre! Når det gjelder hannrotter er det jo ikke sånn at de bare er helt borte, og bare rulller rundt for å bli kost med, de gutta jeg har hatt og kjenner er både aktive og rolige på samme tid. Har sett gutter som har vært like aktive som frøknene mine, men det kommer jo selvfølgelig ann på rotta, og hva den er vant til av aktivisering :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Mister
Stjeler mat

Post by Mister »

Takk for svar alle sammen :D

Temperatur; Så om jeg holder temperaturen på 15-16 grader hele tiden, jevnt, så kan rottene venne seg til det? (Ifølge smittogsmule?)

Tar til meg alt dere sier, leser gjennom det flere ganger, selv om jeg ikke svarer på alt. Bare sånn at dere vet det. :)

Jeg tror nok det blir jenter da, siden jeg skal ha dem på soverommet og det blir mindre lukt.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Men jeg syns nok det blir for kaldt.Hold 20 på dagtid og pakk buret godt inn om natten. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

Når det gjelder det å bestille på dyrebutikken så kommer de rottene fra samme stedet (Febo) som de som allerede er i buttikken.
Du kan bestemme farge og kjønn, har de ikke det inne så må du enten velge en annen farge eller vente.
Febo er en grossist, dette er oppdrett kun for salg. Mye innavl osv ;)
Lucifer wrote: 4. Bestille rotter hos dyrebutikken..
Høres ut som en seriøs og hyggelig butikk. Antageligvis kan du bestemme kjønn og antall, men bare ønske deg farge. Oppdretterne kan ikke trylle.
.
_ Kaja _ :D

Post Reply