Bekymret jeg..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kines
Stjeler mat

Bekymret jeg..

Post by kines »

Huff.Er det veldig vanlig at rottene begynner å sloss slik det står i disse trådene her??El spessielt for hannrotter mest?
Off,når jeg leser sånt blir jeg faktisk i tvil om hele rotteholdet.
Synes det ikke er så kult hvis de skal gå løs på hverandre,og jeg må avlive eller splitte de.Er rotter mer kranglete med hverandre enn andre gnagere?Jeg vet ikke hva jeg vil jeg nå.Blir så i tvil når jeg leser alle skrekkhistoriene her.Huff a meg :cry:

Morgaine
Sofaspiser

Post by Morgaine »

Det blir nok et litt feil bilde av hannrotter her hvis man dømmer dem etter mange innlegg. Særlig med tanke på at det er alle de gangene ting går galt som det blir lagt ut innlegg om, og ikke alle de hannrottene som går helt fint overens igjenom hele livet.

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Rotter er ikke mer kranglete, men kanskje mer oppdatt av dominanse og rang. Det er veldig uvanlig at rotter dreper andre rotter.
Rotter er flokkdyr, og trives i flokk.. Dyr som feks. hamstere kan ikke være i flokk de, for da kommer de mest sansynlig til å drepe hverandre!
Husk at det er ikke de gode historiene som det skrives om her, bare de dårlige som skrives her! Tenk på alle de gangene som faktisk går bra!
Jeg syns ikke du skal slutte eller ikke få deg rotter pga alle de spørsmålene folk stiller, det må jeg si høres utrolig dumt ut!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kines
Stjeler mat

Post by kines »

Ok..Jeg ble litt redd bare.Var redd for at dette var noe som var ganske vanlig.Her var det jo også snakk om brødre som er vokst opp med hverandre men som allikevel begynner å skade hverandre.Syntes det hørtes så fælt ut bare.huff..Men det er ikke så vanlig allikevel dette da??
Og det er vel kanskje ikke så farlig hvis de slåss litt av og til,bare de ikke blir skadet av det??Jeg mente ikke noe negativt om rotter,ikke misforstå meg.JEG ble bare litt bekymret for dette,og hvordan dette egentlig er.
Men da bør jeg i utganspunktet ikke bekymre meg for dette da?
Takk for svar ihvertfall :)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er sikkert flere grunner til at det står en del om aggresjon hos hanrotter her ;) Én ting er at det er noe eierene gjerne vil ha råd om når det forekommer, så man hører ikke om alle de som ikke krangler. En annen er at det er nokså mange på NTF som har mange rotter (jfr. undersøkelsen), og mange hanner øker sjansen for konflikt. En tredje er at blant dem som har mange rotter, er det nokså vanlig å ha noen omplasseringsrotter, tror jeg. Dette er ofte rotter med miljøskader eller rotter som ble satt bort fordi de var vanskelig i utgangspunktet.

Selv om jeg har skrevet mye om aggresjon på nettsidene mine, betyr det ikke at jeg forventer at hannene mine skal begynne å skade hverandre ;) Forventningen er at de krangler en del uten at det blir skader i pubertet, og at buret ellers er stille :)

BabyLizz
Stjeler søppel

Post by BabyLizz »

Jeg har jo skrevet mye om min avdøde Bueno som var slik, men han hadde jo en dyrebutikk-historie bak seg. For å trøste deg så kan jeg jo si at jeg har 3 gutter nå hvor to av dem er søsken fra samme kull, og de fungerer helt supert sammen :D

Morgaine
Sofaspiser

Post by Morgaine »

Og hos meg var det snakk om brødre som er innavlsrotter...noe som kan ha påvirket situasjonen. Ene klikket det bare for en dag og den andre forstod ikke rottespråk skikkelig så han forstod ikke når nok var nok.

Tiannina
Tisser i køyene

Post by Tiannina »

Jeg har fem gutter, alle fra forskjellige kull og kunn et slektskap, far og sønn.
De krangler litt innimellom, men aldri veldig voldsomt, så det kommer vel ann på personligheten til rottene også :)

Får også si at fire av dem også er kjøpt i dyrebutikk og mest sansynlig er imazorotter.

De krangler nok ikke spesielt mer enn andre gnagere :rottehode:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Kines! Jeg synes det er en viktig ting du tar opp. Jeg forstår veldig godt at du blir bekymret når du leser om aggressive rotter her på forumet, men jeg håper at du dermed setter deg som mål at du skal gjøre det du kan for at ikke flere rotter skal bli aggressive, heller enn å gi opp rotteholdet. For jeg er også en av dem som har sett at det i det siste er mange flere historier om aggressivitet enn det var før, lurer på hva dette skyldes, og planlegger fremover for å få forandret dette.

Som en av våre flinkeste hannrotteeiere nettopp sa: Kommer vi dit at hannrotter ikke er flokkdyr lenger? Og bekymringen er begrunnet, men jeg er overbevist om at vi kan snu det! Noen få år med dårlig avl skal ikke få ødelegge et så fantastisk kjæledyr som rottene faktisk er. Vi må være bevisste på at det er et problem at noen hannrotter (og hunnrotter) blir aggressive, og så jobbe sammen mot et felles mål - å få dem tilbake der de var, som snille og kosete flokkdyr som vi kan anbefale som kjæledyr til alle.

Og som du kan se av de andre svarene du har fått her - heldigvis er ikke alle hannrotter problemrotter! Faktisk er de fleste akkurat som før. Men vi må være veldig bevisste på å plukke ut de som er problemet.
:akt:

Lucifer
Sofaspiser

Post by Lucifer »

Jeg har aldri hatt hannrotter, så det kan jeg ikke si noe om. Men jeg ser at de fleste som har hannrotter har 2 - 3 stykker og jeg lurer på en ting. Vet at det med noen dyr er lettere å holde roen i større flokker. For det første fordi det da blir flere som dør/forsvinner ut av flokken og flere som kommer inn, slik at de blir vant til introduksjoner og ikke blir eiekjære. For det andre fordi det er tydeligere hierarki jo flere det er. Stemmer dette for rotter også?
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Vil ikke si det kommer annpå flokkstørrelsen men hvilke rotter som er i flokken. Men sjangsen er større for rampegutter jo større flokken er vil jeg tro.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

sessan
Hamstrer mat

Re: Bekymret jeg..

Post by sessan »

jeg har også reagert på at det virker som mange har problemer med rotter som slåss og krangler. Og lurer jo da litt på om mine småjenter kommer til å forbli vener livet ut, eller om de en vakker dag flyr på hverandre, og så er helvetet løst.

Jeg håper at det ikke skjer, kanskje hunner krangler mindre enn hanner, jeg vet ikke,

men håper ialelfall ikke det er det vanlige at rotter slåss og krangler og dominerer hverandre.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Når rotter først er voksne og de har levd sammen lenge, er det nok veldig liten sjanse for at noe skjer :D

Ingen av mine rotter krangler noe som helst, de har aldri kranglet noensinne faktisk :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Alle rolige,fungerende flokker,(rotter),blir nok ikke like flittig skrevet om på forumet,forståelig nok. ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply