Kines! Jeg synes det er en viktig ting du tar opp. Jeg forstår veldig godt at du blir bekymret når du leser om aggressive rotter her på forumet, men jeg håper at du dermed setter deg som mål at du skal gjøre det du kan for at ikke flere rotter skal bli aggressive, heller enn å gi opp rotteholdet. For jeg er også en av dem som har sett at det i det siste er mange flere historier om aggressivitet enn det var før, lurer på hva dette skyldes, og planlegger fremover for å få forandret dette.
Som en av våre flinkeste hannrotteeiere nettopp sa: Kommer vi dit at hannrotter ikke er flokkdyr lenger? Og bekymringen er begrunnet, men jeg er overbevist om at vi kan snu det! Noen få år med dårlig avl skal ikke få ødelegge et så fantastisk kjæledyr som rottene faktisk er. Vi må være bevisste på at det er et problem at noen hannrotter (og hunnrotter) blir aggressive, og så jobbe sammen mot et felles mål - å få dem tilbake der de var, som snille og kosete flokkdyr som vi kan anbefale som kjæledyr til alle.
Og som du kan se av de andre svarene du har fått her - heldigvis er ikke alle hannrotter problemrotter! Faktisk er de fleste akkurat som før. Men vi må være veldig bevisste på å plukke ut de som
er problemet.