Rotter fra butikk..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Cavum&absentia

Rotter fra butikk..

Post by Cavum&absentia »

Har fått inntrykk av at her på forumet er det veldig mye fordommer ute og går mot rotter fra dyrebutikker. Kan noen forklare meg hvorfor? Det er jo rotter på lik linje som alle andre? De må jo også komme fra et sted. Det er liksom ikke at dyrebutikkene går ut i skogen og finner dem liksom..

Forklar meg er dere snille :)

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

De kan være tatt fra moren for tidlig, det er jo ikke bra. De er som oftest ikke fra planlagte kull, altså kanskje søskenparing eller foreldre med dårlig gemytt eller mye sykdom i slekten, altså muligens dårlige gener. De kan være importert fra Sverige, og da kan de ha med seg sykdom. Mange dyrebutikker vet ikke nok om rotter, og lar hunner og hanner gå sammen, sånn at du kanskje får med deg en gravid hunn hjem(som også kanskje er paret med broren sin :shock: )

ja.. nevner ikke noe mer i farten.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Der er jeg helt enig med deg.... Synes det er mye fordommer om de.
Spessielt når det gjelder avl.
Føler at jeg går "mot reglemange" når jeg avler på en dyrebutikksrotte...
men det har vært en suksess selvom fordommene.
Har jo søsteren hennes også, så jeg ser "slekten" hennes for og si det sånn. En stamtavle må jo begynne ett sted... Vis ikke det så hadde det jo ikke blitt flere linjer her i rotte verdenen vis det skal stoppe på dyrebutikksrotter....

Vil gjerne se noen svar når det gjelder denne tråden jeg også. Spent på hva de forskjellige mener om dette.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

selvfølgelig, det fins jo også fine rotter fra dyrebutikker! :)

men selv ville jeg foretrekke rotter fra oppdrettere der jeg vet at det er info om brødre, onkler, søstre, mødre, ja, det meste.. slik at jeg vet at jeg ikke får en aggressiv rotte, eller en rotte med lus, eller sjukdom, og for all del, en drektig rotte! :?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Cavum&absentia

..

Post by Cavum&absentia »

så klart det kan være sykdommer og sånne ting, men det er ikke alltid tilfelle! og hva er galt med et ikke-planlagt kull? det bør ikke være noe galt med dem?

syns det er så utrolig fordommer her mot butikk rotter! har kun hatt det, og aldri hatt noe problemer med dem!

de søte hengivne øynene deres smelter mitt hjerte uansett hvor de kommer fra!

Hoyst_87
varamedlem

Re: ..

Post by Hoyst_87 »

absentia wrote:så klart det kan være sykdommer og sånne ting, men det er ikke alltid tilfelle! og hva er galt med et ikke-planlagt kull? det bør ikke være noe galt med dem?
vel.. hvis det er søskenkull, så er det jo innavl, og det kan gi mange problemer.. ellers, ikke-planlagte kull kan være problemer hvis faren er aggressiv, eller moren har svakt immunsystem, el. lignende. Selvfølgelig fins det definitivt herlige butikk-rotter som aldri er sjuke en dag i sitt liv! :) det er ikke det jeg sier! men vil helst ikke risikere sjukdom!

og ihvertfall ikke jente-rotter.. hvis jeg skal kjøpe hunn-rotter noen gang, så blir det fra oppdretter, for da får jeg kanskje lyst å avle en gang! og jeg har ikke lyst å avle på en rotte som kanskje har dårlige gener, for da blir det jo flere rotter med dårlige gener! hannrotter er det jo litt annerledes med, for de kan du jo se an, uansett!

folk ,å gjøre som de vil, selvfølgelig, og rotter er rotter, uansett hvor de kommer fra! men det kan ikke være så gøy å kjøpe en rotte i en dyrebutikk, ta den med hjem til flokken, og så oppdage at den er gravid, eller har noe sjukdom/parasitter... eller begge deler!

nå snakker jeg jo om de kjipeste tilfellene, fins jo gode dyrebutikker som tar godt vare på rottene, skiller dem i rett alder, ikke selger dem for tidlig, og som passer på om de har utøy! :) i en sånn butikk kunne jeg godt kjøpt rotter!

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

det er nok mest fordommer mot butikken og hvordan de behandler rotter på,mage steder mangler kunnskap.
men da mener jeg at det er vår plikt som har kunskapen å si i fra,det kommer ikke til å bli stopp på dyrebutikk rotter og det er bra for da vil vi ikke få flere medlemer :wink:
er ikke mange som kan si at deres første rotte var en rotte ra en oppdretter.
Men det er mange flinke dyre butikker også,som kan sine rotter.
må si ar mange av mine beste rotter har vært fra dyrebutikk.
mange gode minner.

Ole...

Post by Ole... »

Alle rotter vi har hatt er dyrebutikkrotter,har jo og vært eneste muligheta hærrundtom, har jo gjrne ønska litt informasjon om fortid,historikk osv men har inga tro på at oppdretsrotter er så mye bedre enn andre rotter men æ kan vel ta feil som andre. vår første rotte ble 5 år og 2 mnd uten å ha vært syk en dag intil den fatale lungebetennelsen ho var og i fin form hele tia men ikke like rask de siste åra da.vi har nå ei som blir 4 til sommarn og fortsatt er i meget bra form enda rund og go. er først siste året det har ekspandert litt med rotteholdet men vi har nu hatt noen i rundt 10 år nå. blir litt skeptisk til dn dær snittaldern og kan ikke helt skjønne at ei rotte skal være oldis når de er 2 0g et halvt..

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Har fått inntrykk av at her på forumet er det veldig mye fordommer ute og går mot rotter fra dyrebutikker.
Jeg vil ikke si fordommer, jeg vil heller kalle det dårlige erfaringer. Jeg velger å tro at det folk reagerer på ikke er rottene i seg selv, men tankegangen bak dyrebutikkenes holdninger til dyreavl. Problemene er mange, men det utelukker jo ikke at det finnes mange flotte rotter fra dyrebutikk. Det har vært flere eksempler på mangelfull erfaring blant ansatte i dyrebutikker, bare se her:

viewtopic.php?t=3289
viewtopic.php?t=3469
viewtopic.php?t=3108
viewtopic.php?t=3415
viewtopic.php?t=2455
viewtopic.php?t=3244

Dette er lenker til tråder som for meg viser at det er en utbredt oppfatning blant enkelte dyrebutikkinnehavere at ukontrollert innavl er "business as usual". Det store problemet med slike tendenser, er at man mister fullstendig oversikten over hva man driver med.

Sett at jeg kjøpte to rotter fra to forskjellige dyrebutikker og parret dem. Hvordan kunne jeg vite at de ikke var i slekt i utgangspunktet, hvis begge butikkene benytter seg av disse policy'ene:
1. Søskenparring hindres ikke.
2. Nye eiere varsles ikke om at rottene kan være drektige, heller ikke om muligheten for at kullets foreldre er søsken.
3. Rotteunger tas inn uten stamtavle fra forskjellige lokale "leverandører".

Poenget med avlsveiledningen (som ikke er et regelverk), er å gi folk noe å tenke igjennom før man velger å parre to rotter. Hann fra dyrebutikk er å foretrekke fremfor hunn fra dyrebutikk. Årsaken er enkel: Man kan vente med å parre en hann til rotten er gammel, altså kan man observere hannen gjennom et langt liv før man tar stilling til om dette er et egnet avlsdyr. En hunn må parres i et visst tidsrom for å forsøke å forebygge alvorlige fødselskomplikasjoner ved undervekt/overvekt/høy alder hos hunnen/etc. Dermed mister man muligheten til å bruke lang tid på vurderingen.

Jeg kan jo fortelle litt om våre erfaringer:
Vi har fire rotter fra oppdretter og fire fra butikk.

a) Sykdommer påvist hos dyrebutikkrotter:
- luftveisinfeksjoner (mulig myco-utbrudd)
- lus (hele besetningen behandlet)
- luftveisirritasjoner
- mulig underutvikling av lunger p.g.a. for lite næringsrik kost i tidlig barndom
- hudproblemer p.g.a. feil kost og stress

Sykdommer påvist hos oppdretterrotter:
- luftveisirritasjon

b) Adferdsavvik hos dyrebutikkrotter:
- nervøsitet og/eller aggresjon overfor mennesker
- manglende sosiale ferdigheter og aggresjon overfor artsfrender

Adferdsavvik hos oppdretterrotter:
- ingen

Så til en annen side av samme sak: Er dyrebutikkrotter mindre spesielle? Er de mindre unike? Er de mindre verdt enn oppdretterrotter?
- Selvfølgelig ikke. For meg er det personligheten som styrer og ikke papirene rottene kommer med. Spinus, Sludd, Tommeliten, Toffa, Lille My, Rim, Lyn og Snorkfrøken er like mye verdt og like høyt elsket hos oss og alle må holde ut min plagsomme nussing og koseprating.
:wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Maria
Klatrer på møblene

Rotteapartheid?

Post by Maria »

Nei, jeg tror det er litt misforstått at det er så mye fordommer mot dyrebutikkrotter. De aller fleste av mine rotter er kjøpt i butikk og har selvfølgelig vært like fantastiske og vakre og perfekte som dem jeg har fra oppdrett :D Jeg tror ingen mener at rotter fra butikk er mindre verdt eller ikke så "fine" som rotter fra oppdretter. Det det handler om er (som noen allerede har påpekt) å få rotter med best mulig helse og temperament. Hvis foreldrene, besteforeldrene, oldeforeldrene, søsken, søskenbarn osv osv har vært friske og sunne, øker sannsynligheten for at rottebarnet slipper sykdom og "sosiale problemer". Og det ønsker vi jo.

Det andre hovedargumentet for å foretrekke å kjøpe rotter fra oppdrett, er at jeg er tryggere på at de har hatt det godt fram til de kommer til meg: de har vokst opp i et hjem, blitt håndtert og vant til mennesker, fått være hos mammaen sin lenge nok til å lære god rotteskikk, de har i det hele tatt fått godt stell. Og det vil jeg jo også.

Når det gjelder uplanlagte kull, så er det nok ikke en moralistisk barn-utenfor-ekteskap-tankegang som gjør rottefantaster skeptiske, det negative med uplanlagte kull er jo gjerne at foreldrene slett ikke burde blitt foreldre, ikke fordi de ikke er søte nok, men pga bakgrunn eller alder eller andre ting.

Når avl og genetikk diskuteres, dukker det alltid opp argumentasjon av typen "bestefaren min røkte som en skorstein og ble 90, så jeg tror ikke røyking er så farlig". Når man snakker om linjer og oppdrett og sykdommer i familien, så er det for å øke sjansen for å få friskest mulig rotte. Rotter i en familie uten snusk i hundre genrasjoner bak og til siden, kan få kreft og LVI og lopper og lus, samtidig som de aller fleste rotter fra dyrebutikk er sunne og friske. De forandrer ikke at helse og temperament er arvlig.

Hilsen Maria og de tre fullkomne: Melis (fra oppdrett), Villvin (butikkjøpt) og Yorda (butikkjøpt) :rottehode: :rottehode: :rottehode:
Maria H.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Et annet eksempel:

Jeg vet ingenting om bakgrunnen til butikkrottene mine.

Om Tommeliten vet jeg at hans mor Vanilje og far Milos/Skiathos (usikkert) tyvparret seg en deilig julinatt (sett med rottenes øyne også 8) ) i 2004 og at "kjærlighetsbarna" ble født 17. august. Videre vet jeg navn/kjønn/variant på alle hans søsken, foreldrenes bakgrunn (mor er butikkjøpt, far fra Melody's), samt at mor Vanilje døde av en hjernesvulst i ung alder og at en av de to mulige fedrene døde under narkose i forbindelse med kastraksjon, mens den andre levde i beste velgående sist jeg sjekket. Det er forskjellen på et "ups"-kull fra oppdretter og et kull fra butikk. Det gjør ikke rottene noe fra eller til, men det gir meg visshet om hva slags rotte det er jeg har med å gjøre.

Henrik Olavesen

oppdrettsrotter er veldig bra fordi da er det en sikkerhet rundt det hele med at det ikke er for mye innavl og slikt.
mine siste rotter er fra oppdrettere,noe som jeg føler som en sikkerhet.
letter å finne ut om ting som har skjedd i familien til rotten og det er også veldig morsomt å la rottene treffe sine brødere på rotte sester og utstillinger.
er veldig skeptisk til at noen som har veldig gammle rotter veldig gammle rotter,har hatt rotter i mange år å ikke fått en rotte over 3 4 dager noe som er veldig gammelt .
men jeg tør ikke avise at det er rotter som blir eldre.

jeg er glad i rotter selv om de kommer fra kloaken eller fra et sterilt. sykehus.de er så pene alle sammen,
Man skal ikke skue hunden på håret

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Må bare legge til en ting til. Satt og snakket med samboeren min om dette temaet. Ble akutt veldig mye her, har ikke fått lest alt, men må bare si det mens jeg har det på tungen, så får dere bare hoppe over det vis det allerede har blitt sagt :oops:

Alle oppdrettsrotter vil fra helt fra starten ha en ukjent bakgrunn, for oppdretten må ha startet på en eller annen måte også.
Og det at oppdrettsrotter har kjent bakgrunn, hvorfor vil det da bli satt avlsforbud etc da...

Greit nok, skjønner dette med med at det er er gode grunner til det i enkelte tilfeller, litt vanskelig for meg og forklare uten og si det face to face, men jeg angrer ikke en millimeter på at jeg avlet på min sandra.
Jeg har verdens søteste små barn i hus :D

Skjønner dere hva jeg mener eller skriver jeg bare masse med :?: :?: :?: nå? hehehe *Føler meg litt blond i det jeg skriver akkuratt nå*

Må løpe *lese ALT etterpå/inatt*

Henrik Olavesen

forstod hva du mente.
har hatt noe problemer med dyrebutikk rotter men det har for det meste vært at de har vært nærvøse og ikke hatt de sosiale kunnskapen som de skulle ha ,noe som er viktig.
men slikt kan også vi hjelpe til, med å si til dyrebutikker hva som rottene de har trenger og hvordan de skal bo.

men jeg er en av de som mener at det sosiale er det viktigste med en rotte,at den har innstinkter og er lik sine ville venner.
miljø og arv er en stort tema å diskutere men som sagt tror jeg det er mye spennende å finne om det hvis man er inntrisert.
leser noe om det selv,da om arv og miljø hos villrotter veldig spennende. :les:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Alle oppdrettsrotter vil fra helt fra starten ha en ukjent bakgrunn, for oppdretten må ha startet på en eller annen måte også.
Og det at oppdrettsrotter har kjent bakgrunn, hvorfor vil det da bli satt avlsforbud etc da...
Spør du fordi du anser dette som et vektig argument for å avle på rotter uten kjent bakgrunn?

Avlsforbud settes fordi en oppdretter oppdager arvelige defekter som han/hun ikke ønsker å bringe videre i nye generasjoner. Det tar av og til generasjoner med avl å oppdage slike defekter.

Det er veldig lett å finne unnskyldninger for å gjøre det en har mest lyst til, selv om det kanskje ikke er det klokeste bestandig. Poenget må være å tenke langsiktig; er dette det beste for rotter som kjæledyr? Det kan hende det vil koste oss mange linjer/"linjer", men gjennom nøye planlagt og langsiktig avl, vil vi ha en god mulighet til å forbedre det genetiske materialet i tamrottebestanden. Årsaken til at det ikke er lett å finne godt avlsmateriale nå ligger jo nettopp i dårlig planlagt avl og feil motiver; det man oppnår, er kun ris til egen rottebak.

Locked