Har fått inntrykk av at her på forumet er det veldig mye fordommer ute og går mot rotter fra dyrebutikker.
Jeg vil ikke si fordommer, jeg vil heller kalle det dårlige erfaringer. Jeg velger å tro at det folk reagerer på ikke er rottene i seg selv, men tankegangen bak dyrebutikkenes holdninger til dyreavl. Problemene er mange, men det utelukker jo ikke at det finnes mange flotte rotter fra dyrebutikk. Det har vært flere eksempler på mangelfull erfaring blant ansatte i dyrebutikker, bare se her:
viewtopic.php?t=3289
viewtopic.php?t=3469
viewtopic.php?t=3108
viewtopic.php?t=3415
viewtopic.php?t=2455
viewtopic.php?t=3244
Dette er lenker til tråder som for meg viser at det er en utbredt oppfatning blant enkelte dyrebutikkinnehavere at ukontrollert innavl er "business as usual". Det store problemet med slike tendenser, er at man mister fullstendig oversikten over hva man driver med.
Sett at jeg kjøpte to rotter fra to forskjellige dyrebutikker og parret dem. Hvordan kunne jeg vite at de ikke var i slekt i utgangspunktet, hvis begge butikkene benytter seg av disse policy'ene:
1. Søskenparring hindres ikke.
2. Nye eiere varsles ikke om at rottene kan være drektige, heller ikke om muligheten for at kullets foreldre er søsken.
3. Rotteunger tas inn uten stamtavle fra forskjellige lokale "leverandører".
Poenget med avlsveiledningen (som ikke er et regelverk), er å gi folk noe å tenke igjennom før man velger å parre to rotter. Hann fra dyrebutikk er å foretrekke fremfor hunn fra dyrebutikk. Årsaken er enkel: Man kan vente med å parre en hann til rotten er gammel, altså kan man observere hannen gjennom et langt liv før man tar stilling til om dette er et egnet avlsdyr. En hunn må parres i et visst tidsrom for å forsøke å forebygge alvorlige fødselskomplikasjoner ved undervekt/overvekt/høy alder hos hunnen/etc. Dermed mister man muligheten til å bruke lang tid på vurderingen.
Jeg kan jo fortelle litt om våre erfaringer:
Vi har fire rotter fra oppdretter og fire fra butikk.
a) Sykdommer påvist hos dyrebutikkrotter:
- luftveisinfeksjoner (mulig myco-utbrudd)
- lus (hele besetningen behandlet)
- luftveisirritasjoner
- mulig underutvikling av lunger p.g.a. for lite næringsrik kost i tidlig barndom
- hudproblemer p.g.a. feil kost og stress
Sykdommer påvist hos oppdretterrotter:
- luftveisirritasjon
b) Adferdsavvik hos dyrebutikkrotter:
- nervøsitet og/eller aggresjon overfor mennesker
- manglende sosiale ferdigheter og aggresjon overfor artsfrender
Adferdsavvik hos oppdretterrotter:
- ingen
Så til en annen side av samme sak: Er dyrebutikkrotter mindre spesielle? Er de mindre unike? Er de mindre verdt enn oppdretterrotter?
- Selvfølgelig ikke. For meg er det personligheten som styrer og ikke papirene rottene kommer med. Spinus, Sludd, Tommeliten, Toffa, Lille My, Rim, Lyn og Snorkfrøken er like mye verdt og like høyt elsket hos oss og alle må holde ut min plagsomme nussing og koseprating.