Parring vurderes, dyrebutikkkull. Interesse?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Ja, som dere ser er de blitt 2 uker gamle og ubeskrivelig søte :spise:
Det er som jeg trodde 3 jenter og 2 gutter. Jentene er rex mens guttene er glatte. Trodde forresten ikke at det gikk ann med denne parringen, men det gikk visst :hm:

De er ihvertfall aktive og nysjerrige. De er over det hele, og det var ikke let å ta bilde men skal prøve på nytt i morgen :D

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

:shock: Herregud så nydelige! :o
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Kommer du til å sette avlsforbud på dem pga antallet døde? Kan antallet døde ha noe med morens genetikk å gjøre - kan hun være fuzz? Det er kanskje litt sent å spørre nå (men jeg var så oppatt med mine egne tragedier da du ba om kommentarer før parringen), hvordan forholder du deg til det at de begge sannsynligvis er svenskimporterte, med tanke på de diskusjonene vi før har hatt her på forumet om svenske dyrebutikkdumboer?

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Jeg synes jeg ser både blazed og headspot - kan megacolon ha hatt noe med saken å gjøre, eller skjer slike dødsfall først etter at de har begynt med fast føde?
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0
Anita

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

For å svare meg selv; nix - fant ikke noe som bekrefter fatale konsekvenser før inntak av fast føde, så da lå vel problemet andre steder - tegning eller ikke..
Vakre barn!
Anita

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg kan svare deg - megacolon kan forårsake død også før inntak av fast føde.

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Heidi wrote:Kommer du til å sette avlsforbud på dem pga antallet døde? Kan antallet døde ha noe med morens genetikk å gjøre - kan hun være fuzz? Det er kanskje litt sent å spørre nå (men jeg var så oppatt med mine egne tragedier da du ba om kommentarer før parringen), hvordan forholder du deg til det at de begge sannsynligvis er svenskimporterte, med tanke på de diskusjonene vi før har hatt her på forumet om svenske dyrebutikkdumboer?
Jeg vet ikke om jeg skal sette avlsforbud på ungene pga antallet døde unger.. Har jo vært inne på tanken. Hvis det kun var fordi de var svake syntes jeg det ikke er grunn nok. Men hadde jeg visst hva de døde av hadde det vært lettere å vurdere det syntes jeg. :hm: Moren er nok fuzz ja, men der er det forskjellige meninger om man bør avle og jeg finner aldri ut grunnen til hvorfor man egentlig ikke skal. Vil gjerne ha meninger om det ;)

Når det gjelder at begge to er importert fra Sverige ser jeg ikke dette som noe problem da begge to er verdens roligste og snilleste rotter samt at ingen av dem noen gang har vært syke. Emmet er nå ikke langt unna 2 år og han har ikke vært så mye som forkjølet en gang ;)

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

det jeg har fått stappet inn i min bittelille hjerne om hvorfor man ikke bør avle på fuzz, hadde nettop med høy dødelighet å gjøre. tilfeldig?
ikke vet jeg. :hm:, får vel :les: mer om dette før jeg uttaler meg.
jeg synes det var et høyt anntall døde. men ingen er vel mer lei seg for det enn du, Anette!
(hvorfor har vi ikke trøstesmiley?)
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ja, vi trenger en trøstesmiley! (Skal lete!) Jeg vet også hvordan det er å sitte med et kull hvor ungene dør, og det er trist uansett hvilken grunn det er.

Men det er viktig å prøve å se på dette med litt nysgjerrighet samtidig, det er helt nødvendig med kritisk gjennomgang av sine egne valg når man avler. Både før, under, og etter kullets levetid. Avlsansvaret er på livstid! Jeg synes ikke Anettes svar gav meg så mye, men hun trenger kanskje litt betenkningstid ;)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Og så ble jeg gjort oppmerksom på denne tråden:
viewtopic.php?t=3289
Hvordan ser Anette på det? Noen sammenheng? Begrunnelsen for å velge en rotte med en slik fortid?

Kan ikke si annet enn at foreløpig er det uforståelig for meg hvorfor det ikke blir avlsforbud på ungene. Men jeg lytter gjerne til begrunnelser, altså.

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Heidi wrote:Og så ble jeg gjort oppmerksom på denne tråden:
viewtopic.php?t=3289
Hvordan ser Anette på det? Noen sammenheng? Begrunnelsen for å velge en rotte med en slik fortid?

Kan ikke si annet enn at foreløpig er det uforståelig for meg hvorfor det ikke blir avlsforbud på ungene. Men jeg lytter gjerne til begrunnelser, altså.
Jeg tenkte selvfølgelig på dette når jeg planla kullet. Jeg spurte også flere om råd, og alle sa det samme. At hun var 10-12 uker når hun fikk kullet mest sannsynlig var årsaken til at ungene døde. Hun skjønte jo ikke at hun hadde født en gang. (men grunnen til dette var?)
Men da trodde jeg også (som alle andre) at hun var dobbelrex noe hun ikke er. Jeg har nå tenkt frem og tilbake på dette, og jeg vet ikke om de 2 kullene/dødsfallene har noen sammenheng. :hm: Uansett var grunnen til å bruke henne i avl det at hun er absolutt en av de beste rotter jeg har hatt når det gjelder gemytt og at hun er frisk, stor og sunn. ;) Derfor tok jeg sjansen. Hadde hun derimot hatt en vanskelig fødsel første gangen/vært gammel nok og de hadde dødd eller noe hadde jeg aldri tatt sjansen.
Men det jeg også er veldig usikker på er: Hva er årsaken til at fuzz er dårlige mødre? Jeg har hørt det med brystvorter og melk, men det er ihvertfall ikke tilfelle med Frøydis. Også er jo ingen av ungene fuzz, men skal de fortsatt ikke brukes i avl hvis dødsfallene er pga moren er fuzz?
Jeg vil gjerne ha tanker og meninger om dette.

Ang avlsforbud mener jeg fortsatt at det er opp til hver og enkelt. Men jeg selger ungene med en ikke avlskontrakt og så får de ta kontakt ved evnt ønske om avl.

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Jeg har talt med en canadier omkring det, at avle fuzz, og hun fortalte, at den artikel, som alle henviser til (men som jeg ikke lige kan huske linket til), ikke stemmer overens med virkeligheden. Den er baseret på en enkelt linie af hårløse, der havde indadvendte brystvorter, og nu bruges den så til at generalisere alle hårløse/fuzz, selvom den linie, artiklen gør sig gældende for, skulle være stoppet. Den linie, den var baseret på, var desuden hårløs, nogle der sjældent kommer ud fra laboratorierne, hvorimod fuzz er noget helt andet, som er mere almindeligt for os almindelige rotteejere.

Det jeg godt kunne tænke mig at se, var nogle eksempler på, altså nogle virkelige eksempler på, ikke bare nogen der er læst om i den der artikel, at hårløse har indadvendte dievorter.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Også er jo ingen av ungene fuzz, men skal de fortsatt ikke brukes i avl hvis dødsfallene er pga moren er fuzz?
Jeg mener at her er det ikke snakk om å sette avlsforbud på bakgrunn av om moren eller ungene er fuzz eller ikke, men fordi begge gangene mor har født har flere av ungene dødd. Jeg kan ikke forstå at du i det hele tatt vurdere videre avl, for meg er det innlysende at dette ikke er en linje som bør avles videre på.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg er helt enig med Camilla, dette handler ikke først og fremst om morens pelsgener. Vi kan godt diskutere NTFs holdning til avl på pelsløse rotter (jeg har noen kommentarer til det som er sagt her i tråden), men det kan vi kanskje gjøre i en egen tråd? Anette, her må du se på helheten:

- to rotter med ukjent bakgrunn
- sannsynligvis fra importerte linjer som vi har sett mye trøbbel med, et resultat av ukritisk masseavl
- en mor som ble drektig i alt for ung alder
- hele kullet døde
- høy dødelighet også i neste kull
- hårløs-gener
- blazed-gener

Punkter som (noen av dem) hver for seg ikke nødvendigvis er så alvorlige (andre kanskje litt mer alvorlige), men sammen danner de et bilde som ihvertfall viser meg klart og tydelig at dette ikke bør avles videre på. Hele poenget ditt med å avle er vel å lage bra rotter? Jeg vil gjerne sitere anita, med et motto som jeg synes burde være en selvfølge hos alle avlere, uansett hvilket dyr det dreier seg om: Resultatet skal være bedre enn utgangspunktet! Det er det ikke her.

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Heidi wrote:- blazed-gener
De ser nu ret husky ud ;)

Men hvis det er pga. risikoen for MC, at man ikke må avle på blazed, så er der eksempler på, at en self også har givet unger med MC. Må man så heller ikke avle på self?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Locked