Heidi wrote:Og så ble jeg gjort oppmerksom på denne tråden:
viewtopic.php?t=3289
Hvordan ser Anette på det? Noen sammenheng? Begrunnelsen for å velge en rotte med en slik fortid?
Kan ikke si annet enn at foreløpig er det uforståelig for meg hvorfor det ikke blir avlsforbud på ungene. Men jeg lytter gjerne til begrunnelser, altså.
Jeg tenkte selvfølgelig på dette når jeg planla kullet. Jeg spurte også flere om råd, og alle sa det samme. At hun var 10-12 uker når hun fikk kullet mest sannsynlig var årsaken til at ungene døde. Hun skjønte jo ikke at hun hadde født en gang. (men grunnen til dette var?)
Men da trodde jeg også (som alle andre) at hun var dobbelrex noe hun ikke er. Jeg har nå tenkt frem og tilbake på dette, og jeg vet ikke om de 2 kullene/dødsfallene har noen sammenheng.

Uansett var grunnen til å bruke henne i avl det at hun er absolutt en av de beste rotter jeg har hatt når det gjelder gemytt og at hun er frisk, stor og sunn.

Derfor tok jeg sjansen. Hadde hun derimot hatt en vanskelig fødsel første gangen/vært gammel nok og de hadde dødd eller noe hadde jeg aldri tatt sjansen.
Men det jeg også er veldig usikker på er: Hva er årsaken til at fuzz er dårlige mødre? Jeg har hørt det med brystvorter og melk, men det er ihvertfall ikke tilfelle med Frøydis. Også er jo ingen av ungene fuzz, men skal de fortsatt ikke brukes i avl hvis dødsfallene er pga moren er fuzz?
Jeg vil gjerne ha tanker og meninger om dette.
Ang avlsforbud mener jeg fortsatt at det er opp til hver og enkelt. Men jeg selger ungene med en ikke avlskontrakt og så får de ta kontakt ved evnt ønske om avl.