avl?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Tror du virkelig folk stiller spørsmål for å hakke? Hvis du leter litt på forumet, vil du se at saken om den ulovlige importen har vært oppe her gjennom flere måneder og belyst fra alle dens sider. Importsaken har vært et meget betent emne på dette forumet det siste halve året og den har dukket opp med ujevne mellomrom. I kjølvannet av denne saken har det vært flere hendelser som har satt sinnene i kok hos mange og hele affæren har avdekket en serie løgner som det har vært opp til Heidi å nøste opp i, gjennom blodprøver av rottene i forbindelse med det første registrerte utbruddet av SDAV i Norge. Jeg personlig velger å tro at feil holdninger er årsaken til at en ulovlig import har funnet sted, og hadde håpet at vi gjennom å snakke åpent om dette på forumet, hadde klart å få en forståelse for at det som er straffbart i henhold til norsk lov også er moralsk uakseptabelt. Det at det nå har blitt avlet på en av rottene fra dette kullet vil sette sinnene i kok nok en gang, uansett om kullet var planlagt eller ikke. Det er et faktum som jeg tror det er helt umulig å gjøre noe med; til det er saken for betent. Det er nok dessverre noe du og sun_rise må leve med og ta konsekvensene av. Dersom jeg hadde vært i samme situasjon, måtte jeg ha gjort det samme. Sånn er livet; man må ta konsekvensene av sine handlinger, uansett om de er overlagte eller ikke.

Det jeg tror får en del til å reagere her og nå, er at det ikke har blitt nevnt på dette forumet at kullet er født, men at det er annonsert på et annet forum. Jeg tror folk føler seg lurt når de oppfatter det slik at opplysninger blir holdt tilbake. Det eneste man kan gjøre med det, er å spille med åpne kort og si sannheten.

Et lite tillegg: når det nå kommer folk og oppriktig lurer på hvordan det går med rottemor og barn, ikke ta det også som kritikk. Det er rett og slett et tegn på nysgjerrighet og oppriktig interesse for rottenes ve og vel, noe jeg velger å tro er fellesnevneren for alle brukerne på dette forumet. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

the_reaper86

Post by the_reaper86 »

Rottene er ulovelig imopotert, det er ikke bra, enig der, men dem er her... Hva da? Skal alle som har dem isolere dem eller slå dem ihjel fordi en eller annen har driti seg ut og tatt dem med hit?

Det er kjempe flott at folk spør og er nøyskjerrige på åssen det går med dem ,det tar jeg ikke som hakking, men det jeg tar som hakking er all den driten og påståelsene om at UPS kull ikke er vanskelig og unngå, når dem har klart og bryte seg ut av et lukket bur mens jeg ikke er hjemme er litt vanskelig og unngå fordi jeg faktisk IKKE var hjemme...

At rottene er annonsert et annet sted, synes du det er så jævelig rart? Se på den motstanden vi møtte her når det kom ut... Jeg trodde dette var et forum for og hjelpe folk, ikke for og rakke ned på folk som har gjort en feil!!

Synes dette er jævelig dårlig gjort av dere og rakke ned på henne når ho skrev tidelig at jeg hadde skyllen for dette og jeg står for det...

the_reaper86

Post by the_reaper86 »

og hvor vil du med dette RatGirl???

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Beklager, trykket på feil knapp, skulle bare forhåndsvise innlegget. Så slettet det med en gang.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

At rottene er annonsert et annet sted, synes du det er så jævelig rart? Se på den motstanden vi møtte her når det kom ut... Jeg trodde dette var et forum for og hjelpe folk, ikke for og rakke ned på folk som har gjort en feil!!

Synes dette er jævelig dårlig gjort av dere og rakke ned på henne når ho skrev tidelig at jeg hadde skyllen for dette og jeg står for det...
Vel, er det rart at folk skriver med piggene ute når de føler seg ført bak lyset? Jeg velger å tro at åpenhet er den eneste løsningen; å spille med åpne kort fører frem. Jeg tror faktisk at dersom dere hadde fortalt om kullet selv og sagt som så at "slik ble det, det var ikke planlagt, men det er for sent å gjøre noe nå", ville folk hatt en helt annen forståelse. Hvis man vil ha hjelp, må man rekke ut hånden, ikke stikke den i lomma og nekte å vise den fram.

Du synes det er dårlig gjort å rakke ned og hakke. Jeg synes ikke folk her rakker ned og hakker på dere. Jeg synes derimot det er dårlig gjort av dere å la være å spille med åpne kort. Det er deres valg, og da må dere tåle at noen reagerer.

the_reaper86

Post by the_reaper86 »

å hva er det vi har jugd om? Vi har valgt og ikke fortelle det til dere pga. reaksjonen deres som vi merket tideligre når vi prøvde oss frem med og spørre litt...

Men la meg nå få et klart svar her.
Det eneste dere kan finne som er galt er at dem ikke skulle vært her i utgangspunktet?

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

sun_rise wrote:Dette var aldeles IKKE ett blanlagt kull...
Dette skjedde faktisk før jeg la inn dette temaet, som jeg fortalte Heidi i et pm.
the_reaper86 wrote: Vi har valgt og ikke fortelle det til dere pga. reaksjonen deres som vi merket tideligre når vi prøvde oss frem med og spørre litt...
Blir litt forvirra jeg :?
Skjedde det før eller etter dere la inn det første innlegget? :hm:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Nå ble jeg enda mer forvirret :?
viewtopic.php?p=37040&highlight=#37040
Kom det noen unger?

sun_rise

Post by sun_rise »

Hun ble parret før den lille spørre runden, så en uke etter begynte vi å få noen misstanker... altså før, hun ble parret mandagen og jeg la inn innlegget onsdagen etter...

sun_rise

Post by sun_rise »

Nei, ingen unger... det var en missforståelse.. hun var god og rund, men det var på grunn av noe annet...
fremdeles så har dette ikke noe med saken å gjøre.

the_reaper86

Post by the_reaper86 »

Har lest disse før, men det jeg vil ha svar på er om den eneste feilen dere mener har skjedd er at hun er ulovelig impotret...?? Ser ut som om folk unnviker og svare på det her...

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

sun_rise wrote: fremdeles så har dette ikke noe med saken å gjøre.
Tjoo... det vil jeg si det har. Samme rotta kom seg ut av buret to ganger og hadde mulighet til å parre seg? Er det rart at folk synes dette høres litt mistenkelig ut? Jeg sier ikke at det ikke har skjedd, men jeg må få lov til å tro mitt om dette.
the_reaper86 wrote:Har lest disse før, men det jeg vil ha svar på er om den eneste feilen dere mener har skjedd er at hun er ulovelig impotret...?? Ser ut som om folk unnviker og svare på det her...
Kanskje folk ikke gidder å si de samme tingene to ganger i samme tråd? Og hva så om ulovlig import hadde vært eneste grunnen? Skal jeg tolke det sånn at du ikke synes det er grunn god nok?

the_reaper86

Post by the_reaper86 »

ok, Heidi og alle dere andre her inne, kan dere med hånden på hjerte si at ingen av rottene deres har på noen som helt måte klart og rømme fra burene eller kommet seg løs på en eller ennen måte?

Og jeg synes ikke noe om at Enya er ulovelig impeotert, det skal jeg ærlig indømme, men når hun først er her og har vært sammen med oss så lenge og viser ingen tengn til sykdom eller svakheter. Da skjønner ikke jeg hva som er så galt med at hun har fått kull, og i tilleg er det en ulykke.

Og dem som føler seg ført bak lyser her inne pga. at vi annonserte det på en annen side. OM dere synes det er rart at vi ikke annonserte det her så se på tideligre innlegg som kom, og på reaksjonene vi har fått her.
Vi har ikke holdt noen bak lyset, vi har vært ærlige fra dag 1 det ble tatt opp her inne og vi har ingen plikt til og fortelle dere alt som skjer.

Om noen synes jeg er på jorde så får det være deres sak, jeg tar gjerne imot meldinger/innlegg fra dere her.

og som jeg skrev i starten, dette er MIN skyld, så hold sun_rise uten for dette.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Og dem som føler seg ført bak lyser her inne pga. at vi annonserte det på en annen side. OM dere synes det er rart at vi ikke annonserte det her så se på tideligre innlegg som kom, og på reaksjonene vi har fått her.
I og med at denne tråden dreide seg om nettopp mulig avl på Enya, synes jeg dette forumet og denne tråden ville være den rette til å fortelle om det som har skjedd. Det er ikke første gang det har skjedd en ulykke og det vil ikke være siste gang heller. Uansett hvor mye vi prøver å ha full kontroll, vil det alltid dukke opp uforutsette ting. Sånn er det bare, og det har folk forståelse for.
Og jeg synes ikke noe om at Enya er ulovelig impeotert, det skal jeg ærlig indømme, men når hun først er her og har vært sammen med oss så lenge og viser ingen tengn til sykdom eller svakheter. Da skjønner ikke jeg hva som er så galt med at hun har fått kull, og i tilleg er det en ulykke.
Den aksepterer jeg bare ikke, beklager. Det går ikke an å si: "Vel vel, nå som hun først er her, må det vel være greit." Det blir ikke mer lovlig av at man ikke blir straffet.

Locked